رونق صادرات در محروم‌ترین استان ایران‌

ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای سال تاکنون کل کالای صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳ درصد افزایش داشته است.

محمدعلی خاشی ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان اظهار داشت: از ابتدای سال تا پایان بهمن‌ماه کل کالای صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان از نظر ارزشی یک میلیارد و ۲۵۸ میلیون و ۴۴۷ هزار و ۵۵۵ دلار و از نظر وزنی سه میلیون و ۷۱۶ هزار و ۲۸۹ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش ۳ درصد و از نظر وزن ۸ درصد افزایش داشته است.

ناظر گمرکات استان سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای سال تاکنون هشت هزار و ۹۵۰ فقره پروانه صادراتی به ارزش ۲۲۷ میلیون و ۷۳۱ هزار و ۲۳۹ دلار به وزن یک میلیون و ۴۷۰ هزار و ۸۳۸ تن بابت صادرات قطعی از گمرکات زاهدان، میرجاوه، میلک، چابهار و پیشین و بازارچه‌های مرزی میلک، میرجاوه، پیشین، گمشاد، کوهک و جالق سراوان و ریمدان تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۳۶ درصد افزایش، از نظر ارزش ۲۹ درصد افزایش و از نظر وزن ۵۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی افزود: عمده اقلام صادرات قطعی گمرکات استان در این مدت سیمان، کلینکر، سنگ تراورتن، کک زغال، زغال سنگ حرارتی، خرما، گاز، تره بار، سم کشاورزی، گوجه فرنگی، پودر رختشویی، سیب درختی، آلو بخارا، کشمش تیزابی، کاشی، میگو، ماهی، کنسرو ماهی و سایر محصولات کشاورزی و مواد خوراکی مجاز بوده است.

خاشی اضافه کرد: عمده این اقلام به کشور‌های پاکستان، افغانستان، هند، عراق، کویت، امارات، ترکمنستان، ازبکستان، اندونزی و تاجیکستان و لبنان صادر شده است.

مدیرکل گمرک زاهدان گفت: در حوزه کالا‌های اظهار شده در سایر گمرکات کشور خروجی از گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان نیز ۳۱ هزار و ۶۰۳ فقره پروانه به ارزش یک میلیارد و ۳۰ میلیون و ۷۱۶ هزار و ۳۱۶ دلار به وزن دو میلیون و ۲۴۵ هزار و ۴۵۱ تن اعلام وصول شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۹ درصد کاهش، از نظر ارزش یک درصد کاهش و از نظر وزن ۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: عمده اقلام خروجی این حوزه شامل گاز، قیر، سیمان، کاشی و سرامیک، آهن و فولاد، مواد غذایی مجاز و تره بار بوده است.

خاشی به عملکرد حوزه واردات قطعی اشاره و اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون تعداد پنج هزار و ۷۴۶ فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش یک میلیارد و ۵۹۲ میلیون و ۴۲۱ هزار و ۶۵ دلار به وزن یک میلیون و ۶۷۱ هزار و ۸۲۱ تن تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۴۰ درصد افزایش، از نظر ارزش ۴۰ درصد افزایش و از نظر وزن ۱۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان افزود: عمده اقلام وارداتی به استان شامل گندم، برنج، ذرت دامی، جو دامی، انبه، موز، کنجد، سیب زمینی، دام زنده، پارچه، چای، چتایی، لوازم یدکی خودور سواری، لاستیک اتوموبیل سبک و سنگین، دستگاه‌های خنک کننده، ادویه، ماهی و برخی اقلام مجاز دیگر بوده است.

وی ادامه داد: این اقلام بیشتر از کشور‌های روسیه، پاکستان، فرانسه، آلمان، هند، برزیل، امارات متحده عربی، چین، تایلند، هلند، کنیا و افغانستان وارد شده است.

خاشی به خدمات مسافری اشاره و بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون به ۲۶۱ هزار و ۷۸۵ مسافر ورودی و ۲۲۲ هزار و ۱۳۹ مسافر خروجی از گمرکات استان خدمات گمرکی و تشریفات مسافری ارائه شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل مسافرین ورودی ۲۷۹ درصد افزایش و مسافرین خروجی ۲۴۸ درصد افزایش داشته است.

ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان افزود: این افراد از سالن‌های مسافری گمرک در مرز‌های میلک، میرجاوه و ریمدان و همچنین فرودگاه‌های زاهدان و فرودگاه کنارک تردد کرده‌اند.

وی در تشریح اقدامات حوزه ترانزیت بیان کرد: طی ۱۰ ماه ابتدایی سال ۳۱ هزار و ۹۷۷ کامیون و ۹۶۳ واگن به وزن ۶۶۰ هزار و ۳۰۳ تن شامل لوازم یدکی مستعمل خودرو، ماش، سنگ لاجورد، مغز بادام، گاز، سیب درختی، لاستیک، سیب زمینی، برنج خوراکی، گاز مایع، سیمان و گوگرد از طریق گمرکات میلک، میرجاوه و چابهار به کشور‌های پاکستان، افغانستان، چین، جمهوری آذربایجان، امارات، هند و عراق ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۱۶ درصد کاهش داشته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار