پیشنهاد اروپا برای ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین

یک کشور‌ اروپایی پیشنهاد کرده که برای کمک به اوکراین در میدان جنگ، مهمات خوشه‌ای برای این کشور ارسال شود.

یک مقام اروپایی روز چهارشنبه گفت که یک کشور اروپایی پیشنهاد ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین را داده است، زیرا معتقد است این نوع سلاح بحث برانگیز می‌تواند به نیرو‌های اوکراینی در میدان نبرد کمک کند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از این مقام اروپایی که نخواست هویت و نام کشورش را فاش کند، گفت که دولت او این محموله را تأیید کرده و در تلاش است تا از آلمان که در تولید این مهمات مشارکت داشته است مجوز بگیرد. 

یک معاهده سازمان ملل که توسط اکثر کشور‌های غربی حمایت می‌شود، استفاده و انتقال بمب‌های خوشه‌ای را ممنوع می‌کند. بمب‌هایی که تعداد زیادی بمب‌های انفجاری را در خود دارد و اغلب مدت‌ها پس از پایان درگیری‌ها تهدیدکننده هستند.

روسیه این معاهده را امضا نکرده است و سازمان ملل متحد از زمان حمله مسکو به اوکراین در سال گذشته، نسبت به استفاده مسکو از بمب های خوشه ای در مناطق پرجمعیت هشدار داده است.

اما این مقام اروپایی معتقد است که مهمات خوشه‌ای پیشرفته‌تر شده اند و غرب باید برای حمایت از اوکراین "در موقعیت پیشرفته" قرار گیرد.

او در جریان بازدید از واشنگتن افزود: «اوکراینی‌ها آن‌ها را می‌خواهند و آن‌ها سلاح‌های قانونی هستند. آسیب‌های جانبی این نوع بمب به اندازه قبل نیست. در دهه‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ بسیار بزرگ بود اما اکنون بسیار قابل کنترل است.»

این مقام رسمی اذعان کرد که آلمان برای تصمیم گیری به زمان نیاز دارد.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان روز چهارشنبه پس از تحت فشار قرار گرفتن موافقت خود را با ارسال تانک‌های سنگین "لئوپارد ۲" به اوکراین اعلام کرد.

آلمان به دنبال تعهد در مورد تانک‌ها از سوی آمریکا بود که این کشور گفت که تانک های آبرامز را به اوکراین خواهد فرستاد.

مجله فارین پالیسی اوایل این ماه گزارش داد که ترکیه مهمات خوشه‌ای دوران جنگ سرد را به اوکراین رسانده است، اما آنکارا این خبر را تکذیب کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار