دیدار وزیر فرهنگ با علما و مراجع تقلید در قم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در بیوت مراجع تقلید و دیدار با برخی علما به ارائه گزارش فعالیت های فرهنگی هنری صورت گرفته در یکسال و نیم گذشته این وزارتخانه پرداخت.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به منظور دیدار با مراجع عظام تقلید و برخی علما به شهر مقدس قم سفر کرده بود، با آیات و مراجع تقلید جوادی آملی، مکارم شیرازی و سبحانی دیدار و گفتگو کرد.

دیدار با آیت الله سعیدی نماینده، ولی فقیه و تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س)، و آیت الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار‌های دیگر وزیر در این سفر یکروزه بود.

در این دیدار‌های جداگانه وزیر فرهنگ ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های فرهنگی هنری کشور در یکسال و نیم گذشته به تغییر ریل حوزه فرهنگ به سمت ارزش‌های انقلاب اسلامی به عنوان رویکرد اصلی وزارت فرهنگ در دوره جدید اشاره کرد.

اسماعیلی نهضت بازگشت به مساجد در حوزه فعالیت‌های فرهنگی‌هنری را از  جمله ارکان اصلی فعالیت‌های این وزارتخانه و همچنین شعار‌های محوری حوزه فرهنگ دولت مردمی برشمرد و به ارایه گزارشی از برپایی پرشور جشنواره‌های فجر با وجود تلاش بدخواهان و‌تروریسم رسانه‌ای از جمله دستاوردی مهم در مقابله با دشمنان این کشور پرداخت.

وزیر فرهنگ همچنین مواردی، چون ایجاد همدلی، وفاق، شور و نشاط در جامعه و توجه به همه بخش‌های ایران عزیز را از رویکرد‌های اصلی اغلب آثار جشنواره فیلم فجر امسال عنوان کرد.

وزیر فرهنگ همچنین از اهتمام جدی دولت مردمی مبنی بر جبران بخش عمده‌ای از عقب افتادگی‌های حوزه فرهنگ در دهه گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: مدیریت فرهنگی دولت مردمی در تلاش است تا پایان ۴ سال اول خدمتگزاری دولت مردمی، بخش مهمی از عقب افتادگی‌های یک دهه گذشته در حوزه فرهنگ را جبران کند.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سفر استانی یک روزه خود به قم ضمن بازدید از مدرسه علمیه حقانی این استان، از نزدیک پای دغدغه‌ها و نقطه نظرات طلاب علوم دینی این مدرسه نشست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع طلاب این مدرسه علمیه، مدرسه حوزوی حقانی را از یکی از اصلی‌ترین پایگاه‌های دوران انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: شهید بهشتی، آیت الله مصباح یزدی و شهید صدوقی و بسیاری دیگر از بزرگان انقلاب اسلامی در مدرسه حقانی پرورش یافتند و طلاب این مدرسه با تاسی از مکتب امام خمینی (ره) می‌توانند جا پای بزرگان حوزه بگذارند.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه حوزه‌های علمیه برای تولید آثار هنری از ظرفیت بالایی برخوردارند، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جدید فعالیت خود از برنامه‌های فرهنگی و هنری فعالان حوزه‌های دینی و قرآنی حمایت ویژه خواهد کرد، همچنین رهبر معظم انقلاب نسبت به موضوع انتقال مفاهیم اسلامی و دینی با ابزار هنر تاکیدات فراوان دارند که امیدواریم طلاب هنرمند در رشته‌های مختلف هنری در این عرصه به صورت جدی وارد میدان شوند.

اسماعیلی وزیر فرهنگ در ادامه برنامه‌های سفر استانی یک روزه خود به قم در جمع فرهیختگان و نخبگان حوزوی حضور یافت و گفت: اگرچه حوزه اقتصاد در دهه ۹۰ نمره قابل قبولی نگرفت، اما وضعیت حوزه فرهنگ در دهه ۹۰ به مراتب بدتر از حوزه اقتصاد بوده است و بر همین اساس دولت مردمی از ابتدای کار در پی جبران عقب ماندگی‌های یک دهه گذشته حوزه فرهنگ بوده است.

وی با بیان اینکه گسترش فضای مجازی متغیر مهمی در حوزه فرهنگی است، گفت: علی رغم اینکه حاکمیت فرهنگی در دهه گذشته به شدت تضعیف شده، اما تقویت حکمرانی فرهنگی با حضور واقعی مردم از رویکرد‌های اصلی مدیریت فرهنگی دولت مردمی به شمار می‌رود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بازگشت مسیر حوزه فرهنگ به ریل اصلی خود از اهداف اصلی وزارت فرهنگ در دولت محسوب می‌شود و مدیریت فرهنگی در دولت مردمی به بیش از آن چیزی که ترسیم شده بود، دست پیدا کرده است و این مسیر با قدرت ادامه پیدا خواهد کرد.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود به پرپایی نمایشگاه مد و لباس در آستانه سال جدید در مصلی تهران اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه در آینده نزدیک در نقاط مختلف کشور نیز برگزار خواهد شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعلام اینکه تاکنون در ذیل فعالیت‌های قرارگاه محرومیت زدایی از حوزه فرهنگ و هنر بیش از ۱۰۰ هزار نفر در مناطق کم برخوردار کشور، خدمات آموزش رایگان دریافت کرده اند، گفت: با راه‌اندازی قرارگاه محرومیت زدایی از فرهنگ و هنر به دنبال خارج کردن انحصار از هنر بوده ایم که در این مسیر از تمامی ظرفیت‌های مساجد و سایر حوزه‌های دینی استفاده خواهد شد.

محمدمهدی اسماعیلی با بیان اینکه بسیاری از فیلم‌های راه یافته به جشنواره چهل و یکم فجر با شعار‌ها و ملاک‌های اصلی جشنواره در یک راستا بوده است، گفت: اعضای هیات انتخاب جشنواره، ملاک هایی، چون ایجاد همدلی، وفاق، شور و نشاط در جامعه و توجه به همه بخش‌های ایران عزیز را در انتخاب نهایی خود لحاظ کرده اند.

 اسماعیلی در پایان بیان کرد: اغلب جریان فرهنگی کشور قشر متعهد و گسترده‌ای است و به چند چهره منحصر نمی‌شود. براساس تفکر عدالت فرهنگی دولت مردمی، در سال اول دولت تنوع در تولیدات فرهنگ و هنر را دامن زدیم  و این مسیر را با قوت ادامه خواهیم داد.

 

اسماعیلی در ادامه برنامه‌های سفر استانی یک روزه خود با جمعی از دانشجویان دانشگاه بین‌المللی جامعه المصطفی (طلاب غیر ایرانی) دیدار کرد.

وزیر فرهنگ در این دیدار صمیمانه پس از شنیدن نقطه نظرات و دیدگاه‌های برخی از مسئولان و دانشجویان این دانشگاه با بیان این که انقلاب اسلامی، نهضتی فراسرزمینی و فرا مرزی است، گفت: نهضت امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی هیچگاه رنگ و بوی قومیت، نژاد، زبان و نظایر آن را به خود نگرفت چنان که جنس بعثت پیامبر اسلام (ص) نیز انسانی و زبان آن فرهنگی است.

وزیر فرهنگ ادامه داد: آن چه قلوب مومنین را به یکدیگر پیوند می‌دهد عشق و علاقه به ذات اقدس الهی، انبیا، قرآن و خاندان پیامبر (ص) است که همگی مظاهر وحدت و یکرنگی به شمار می‌رود.

وی افزود: در دورنمای ترسیم شده از سوی رهبری معظم انقلاب اسلامی، مراحل پنج گانه‌ای طرح شده که باید به تمدن نوین اسلامی ختم شود؛ تمدنی که دریچه‌ای به دوره پرشکوه ظهور خواهد بود.

اسماعیلی تاکید کرد: ما داعیه داران چنین رسالت بزرگ جهانی هستیم، رسالتی که انسان‌ها را با رنگ، زبان و قومیت متفاوت در کنار یکدیگر قرار می‌دهد و به امت واحده تبدیل می‌کند؛ امتی که حرکت تمدن نوین اسلامی با همه اقتضائات آن را سامان می‌دهد.

وی تصریح کرد: مقاومت‌های امروز نظام سلطه در برابر نهضت امام (ره) و انقلاب نشان از نزاع جدی و واقعی دارد که در یک سوی آن جبهه حق پرستان و موحدان ذیل پرچم نهضت اسلامی گردآمده اند و در سوی دیگر نظام سلطه برآمده از تمدن مغرب زمین که در مقابل تغییر مقاومت می‌کند از سویی رویش بزرگ تمدن نوین نهضت اسلامی در همین نزاع تمدنی رخ خواهد داد.

وی با اشاره به آیه شریفه "وَنُریدُ أَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فِی الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثینَ" گفت: چرخش بزرگ تاریخی رخ خواهد داد و داعیه داران و پیشتازان این تغییر، جبهه فرهنگی انقلاب است که دانشجویان جامعه المصطفی عضوی از این پیشتازان به شمار می‌روند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.