آمریکا برای فروش اف ۱۶ به ترکیه شرط گذاشت

فروش جنگنده‌های اف ۱۶ به ترکیه، این بار مشروط به موافقت آنکارا با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو شد.

روزنامه قرار چاپ ترکیه نوشت: جیانی شاهین (jeanne shaheen) سناتور کنگره آمریکا اعلام کرده تا زمانیکه ترکیه در مسیر الحاق سوئد و فنلاند سنگ اندازی کند، فروش جنگنده‌های اف ۱۶ به این کشور غیر ممکن است.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در پاسخ این‌مقام آمریکایی گفت: درخواست آنکارا برای خرید جنگنده‌های اف-۱۶ ربطی به روند عضویت سوئد و فنلاند در ناتو ندارد و کنگره آمریکا نباید آن‌ها را مرتبط به یکدیگر نشان دهد.

چاووش اوغلو همچنین در اشاره به هتک حرمت قرآن کریم در استکهلم گفت: در چنین شرایطی نشست سه جانبه با سوئد و فنلاند در مورد درخواست آن‌ها برای عضویت در ناتو دیگر بی معنی است.

قرارداد تسلیحاتی ترکیه با آمریکا شامل فروش ۴۰ جنگنده اف ۱۶ و حدود ۸۰ کیت تعمیری برای اف ۱۶‌های موجود در ترکیه، ۹۰۰ موشک هوا به هوا و ۸۰۰ بمب، ماههاست بین کنگره، وزارت امور خارجه، پنتاگون و کاخ سفید پاسکاری می‌شود.

پس از هتک حرمت قرآن کریم در استکهلم، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت: سوئد از ما انتظار نداشته باشد از پیوستن اش به ناتو حمایت کنیم.

دولت باغچه لی رهبر حزب ملی گرا (شریک حزب حاکم عدالت و توسعه) روز گذشته در محکوم کردن هتک حرمت قرآن کریم در استکهلم گفت: ناف ترکیه را با ناتو نبسته اند که مادام العمر در اختیار ناتو باشد، وقت آن رسیده که ترکیه ماندن و یا نماندن در ناتو را بازبینی کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار