اختصاص ۴۵۰۰میلیارد تومان به پروژه‌های زیرساختی استان اردبیل

استاندار اردبیل گفت: در طی ۱۶ ماه گذشته ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به پروژه‌های زیرساختی و اساسی استان اختصاص یافته است.

سید حامد عاملی با اشاره به این‌که طی ۱۶ ماه گذشته اقدامات قابل توجهی در زمینه زیرساختی و دیگر بخش‌های استان انجام و یا آغاز شده است، گفت: در این مدت ۴ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان شامل ۳ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبارات جذب‌شده و هزار میلیارد تومان هم اعتبار تهاتر نفتی به پروژه‌های زیرساختی و اساسی استان اختصاص یافته است.

استاندار اردبیل در میان جمعی از بازاریان، اصناف و فرهیختگان شهرستان اردبیل بیان کرد: در آغاز خدمتگزاری به مردم استان اردبیل، بخش‌های مختلف استان بررسی و مشخص شد که استان در کلیه بخش‌ها به یک عقب‌ماندگی تاریخی و قابل توجهی دچار است و واقعیت‌های موجود در همه بخش‌ها به مردم شریف استان صراحتا اعلام می‌شود تا این اقدام آغازگر مطالبه‌گری عمومی در میان مردم و جامعه نخبگانی استان اردبیل باشد.

عاملی افزود: طی ۱۶ ماه گذشته اقدامات قابل توجهی در زمینه زیرساختی و دیگر بخش‌های استان اردبیل انجام و یا آغاز شده است که در راستای پیشرفت استان باید به دور از نگاه‌های سیاسی برای پیشبرد اهداف کلان و عالی قدم برداشته شود و هرگونه حاشیه‌سازی، مانعی برای این پیشرفت است.

تکمیل نقاط بحرانی راه‌آهن اردبیل - میانه از سال گذشته در حال انجام است

او اظهار کرد: بازدید از پروژه را‌ه‌آهن اردبیل - میانه در سال ۱۴۰۰ حاکی از این بود که بخش‌هایی از مسیر‌ها و قطعات، زیرسازی و ریل‌گذاری شده، اما عملیات اجرایی قطعات و تونل‌های اصلی و بحرانی پیشرفتی نداشته و مشخص شد که اگر عملیات اجرایی این نقاط بحرانی و گلوگاهی به‌صورت شبانه‌روزی انجام شود، تکمیل آن ۲ سال زمان نیاز دارد.

استاندار اردبیل تصریح کرد: تلاش‌های جدی برای تکمیل زیرسازی و ریل‌گذاری نقاط بحرانی و گلوگاهی پروژه راه‌آهن اردبیل - میانه ادامه دارد که پس از اتمام کامل آن در سال ۱۴۰۲، پروژ‌ه جهت عملیات ایمن‌سازی، علایم‌گذاری و تست‌های لازم در اختیار شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران قرار خواهد گرفت و این اقدامات در کوتاه‌مدت انجام شده و نهایتا پس از ۱۸ سال، راه‌آهن اردبیل - میانه به بهره‌برداری خواهد رسید.

عاملی گفت: پروژه راه‌آهن اردبیل - پارس‌آباد و اتصال به راه‌آهن کشور‌های حوزه قفقاز و اروپایی، بسیار مهم و اساسی برای کشورمان است که این موضوع برای شخص رئیس‌جمهور محترم تشریح و مورد استقبال قرار گرفته است و باید توجه مسؤولان ارشد کشور را به پروژه مذکور جلب کرد.

او تشریح کرد: استان اردبیل یکی از معدود استان‌های کشور است که از طریق بزرگراه به مرکز کشور متصل نیست که در این راستا بزرگراه اردبیل - سرچم به طول ۱۷۶ کیلومتر بدون وقفه در حال انجام عملیات اجرایی بوده و تنها ۴۵ کیلومتر مربوط به تونل‌ها در دست بررسی و مطالعه قرار دارد.

اجرای پروژه‌های مهم برای تقویت زیرساخت‌های استان

استاندار اردبیل افزود: پروژه اصلی دیگر در حوزه راه‌های مواصلاتی، بزرگراه شمال - جنوب استان اردبیل است که در این زمینه محور‌های مواصلاتی پارس‌آباد - سربند و سربند - بران در مرحله عملیات اجرایی بوده و برای محور کنگرلو مجوز ماده ۲۳ ردیف بودجه ملی اخذ شده است و همچنین به‌زودی پروژه مهم بزرگراه مشکین‌شهر - اردبیل به‌صورت کامل به بهره‌برداری خواهد رسید.

عاملی تصریح کرد: در ۹ ماهه سال گذشته ۱۱۰ پرواز فرودگاه اردبیل لغو شده بود که با تأمین و نصب تجهیزات ترابری cat ۲، لغو پرواز‌ها در مدت مشابه سال جاری به ۱۲ پرواز کاهش یافته است و البته اصلی‌ترین اقدام جهت رفع مشکلات فرودگاه اردبیل، تأسیس یک شرکت هواپیمایی مختص استان اردبیل بوده که پیگیری‌های لازم در جریان است.

او اظهار کرد: مصرف روزانه گاز استان اردبیل از ۱۱میلیون مترمکعب عبور کرده و با توجه به وسعت مصارف خانگی، صنعتی و گلخانه‌ای استان اردبیل، در سال‌های اخیر شاهد مشکلات گازی در سطح استان بودیم که پروژه خط دوم انتقال گاز اردبیل به شمال استان با اعتباری بالغ بر ۲۰میلیون دلار برنامه‌ریزی شده و عملیات اجرایی بخش‌های اولیه آن آغاز شده است.

استاندار اردبیل بیان کرد: طی یک سال اخیر، برای رفع مشکلات حوزه برق استان اردبیل، ۲ پست فشار قوی ۲۳۰ کیلوولت و ۳ پست فشار قوی ۶۳ کیلوولت در سطح استان فعال شده است.

دولت محلی در خصوص منطقه آزاد فقط اجراکننده قانون است

عاملی گفت: اساسنامه منطقه آزاد تجاری استان اردبیل ابلاغ شده، اما متأسفانه منطقه آزاد استان با باورسازی‌های نادرست و غیرواقعی، از یک موضوع فنی و تخصصی به مسئله سیاسی تبدیل شده است؛ دولت محلی فقط اجراکننده قانون بوده و قانون هم صراحتا اعلام می‌کند که فقط یک نقطه باید مشخص شود، البته در صورت عملیاتی کردن یک نقطه، باقی نقاط به نقطه اول پیوست می‌شود که مکان‌یابی‌های لازم در دستور کار است.

او تصریح کرد: در رابطه با صنعت پتروشیمی در استان اردبیل، مباحثی در خصوص آلایندگی صورت گرفته بود که با توجه به اهمیت افکار عمومی، موضوع توسط مجموعه تخصصی دانشگاهی بررسی و ادعای آلایندگی این بخش صنعتی رد شد و باید توجه کرد که هر مجموعه پتروشیمی، آلاینده نیست.

استاندار اردبیل ادامه داد: طی بررسی‌های انجام‌شده در سال تحصیلی گذشته، میانگین نمرات پایانی دروس عمومی و تخصصی مدارس استان اردبیل بسیار پایین بوده و علاوه بر این رتبه قبولی کنکور سراسری استان ۲۵ کشوری است که این ۲ مسئله بیانگر یک زنگ خطر بسیار جدی برای آینده استان اردبیل بوده و اقداماتی برای رفع این این مسئله آغاز شده است.

تلاش برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در خصوص تعداد تخت بیمارستانی

عاملی افزود: در حال حاضر ۲ هزار تخت‌خواب بیمارستانی در استان اردبیل فعال بوده که بخشی از این تخت‌ها وضعیت مناسبی ندارد و در حال حاضر نیاز واقعی استان اردبیل ۳ هزارو ۷۰۰ تخت‌خواب است که شاهد کمبود قابل توجهی هستیم و توزیع پزشکان متخصص، پرستاران و تجهیزات درمانی توسط وزارت بهداشت و درمان، بر اساس تخت‌های بیمارستانی انجام می‌شود.

او گفت: در حال حاضر قدمت ۳ بیمارستان فاطمی، علوی و بوعلی شهرستان اردبیل هر کدام بیش از نیم‌قرن بوده و متأسفانه طی دهه‌های اخیر فقط ۲ مجموعه بیمارستانی امام خمینی (ره) و امام رضا (ع) ساخته شده است که در راستای جبران این عقب‌ماندگی، پروژه بیمارستان نجف‌زاده در حال اجرا بوده و ساخت یک بیمارستان ۵۴۰ تخت‌خوابی در مرکز استان اردبیل هم در دستور کار است.

استاندار اردبیل تصریح کرد: پس از بررسی مشکلات حوزه درمانی استان اردبیل و اولویت‌بندی‌های لازم، طی یک سال اخیر ۳ دستگاه MRI وارد استان شده و در مرحله عملیاتی کامل و یا جانمایی هستند و تا پایان سال جاری یک دستگاه MRI دیگر نیز در سطح استان مستقر خواهد شد و همچنین استقرار طب هسته‌ای در بخش دولتی و ورود تجهیزات ناباروری به مرکز استان و شهرستان پارس‌آباد، از دیگر اقدامات مهم درمانی یک سال گذشته است.

اخذ مجوز ماده ۲۳ برای تأمین اعتبار رفع تنش آبی ۸ شهرستان پیگیری می‌شود

عاملی تشریح کرد: در حاضر ۸ شهرستان اردبیل دچار تنش آبی است و برنامه‌های فنی لازم جهت رفع مشکلات این حوزه تدوین شده و به اعتبار ۶هزار میلیارد تومانی نیاز دارد که اخذ مجوز ماده ۲۳ ردیف بودجه ملی برای این موضوع در حال پیگیری است.

او بیان کرد: مردم شریف شهرستان اردبیل طی سالیان گذشته در حوزه کیفیت و فشار آب شرب گلایه‌های به‌حقی داشتند و در راستای رفع این مشکلات، خط دوم انتقال آب سد یامچی به تصفیه‌خانه اردبیل در حال انجام بوده و تا پایان اردیبهشت سال آینده پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید.

پیش‌بینی احداث دهکده‌های گردشگری در استان اردبیل

استاندار اردبیل اظهار کرد: در حوزه گردشگری استان اردبیل جهت فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای میزبانی از گردشگران، در شهرستان نمین ۱۳۰ هکتار به‌عنوان دهکده گردشگری تعریف شده است که امکانات و خدمات رفاهی و گردشگری هتل‌های ۵ ستاره را ارائه خواهد کرد و پیش‌بینی احداث چندین دهکده گردشگری در شهرستان‌های سرعین و نیر و منطقه سو‌ها انجام شده است و اقدامات لازم دیگر در حال پیگیری بوده و فاز عملیاتی یک هتل ۵ ستاره هم در استان به‌زودی آغاز خواهد شد.

عاملی ادامه داد: همچنین دریاچه شورگُلی یا پیله‌سحران اردبیل ظرفیت بسیار ویژه‌ای در حوزه گردشگری و تفریحی دارد و برنامه ریزی‌های فنی و تخصصی این پروژه در دستور کار است.

طراحی‌های لازم برای سامان‌دهی ۴ ورودی شهر اردبیل انجام شد

او افزود: برای سامان‌دهی ۴ ورودی شهر اردبیل طراحی‌های مناسبی توسط کارشناسان انجام شده است و طرح‌های ۳ ورودی تصویب شده و بخشی از کمبود ۲۸۰ هکتار فضای سبز شهرستان در طرح سامان‌دهی ۴ ورودی اردبیل، جبران خواهد شد.

استاندار اردبیل گفت: انتقال بازار آهن‌فروشان به‌زودی آغاز خواهد شد و تشکیل بازار‌ها و شهرک‌های صنفی در منطقه مناسب شهرستان اردبیل در دستور کار است و در ماه‌های اخیر شاهد ترافیک شدید و قابل توجهی در برخی از نقاط اردبیل بودیم که اقدامات لازم جهت رفع معضل ترافیک در حال پیگیری است.

عاملی اظهار کرد: وضعیت بازار تاریخی اردبیل مناسب نبوده و شرایط خاصی داشته که از آغاز سال آینده بازسازی این بازار تاریخی انجام خواهد شد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.