حکم جالب ۲ قاضی برای متهمان در استان خوزستان

یاسر فرج‌وند دادرس شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو شهرستان حمیدیه، در رأی یکی از پرونده‌های مطرح در این حوزه قضایی، متهمان را به پرداخت وجه جهت تهیه کتب درسی مددجویان نهاد‌های حمایتی محکوم کرد.

در پرونده‌ای که موضوع تصرف عدوانی اراضی متعلق به ارتش جمهوری اسلامی توسط سه نفر از اهالی و اقدام آنان به تسطیح، خاکبرداری، کانال‌کشی و آبگیری و کشت در این اراضی مطرح شد که دادگاه با بررسی محتویات پرونده، اخذ اظهارات طرفین و نظر کارشناسان، متصرفان این اراضی را تحمل یک سال حبس تعزیری و رفع تصرف و اعاده به وضع سابق اراضی تصرف شده محکوم کرد.

در ادامه این رای آمده است که در راستای اجرای ماده ۵ تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان و ادارات کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی، فنی و حرفه‌ای، بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) و به منظور ارائه خدمات عمومی به دانش‌آموزان نیازمند و آسیب‌پذیر تحت حمایت این نهادها، مجازات هر کدام از محکومان به تهیه اقلام مذکور به ارزش پنج میلیون تومان تبدیل و مقرر شد دفتر حمایت از زنان، اطفال و خانواده دادگستری حمیدیه نیز در شناسایی این دانش‌آموزان همکاری کند.

همچنین در یک رای دیگر از این دادرس، نوجوانی که بدون داشتن گواهی نامه اقدام به رانندگی با موتورسیکلت کرده بود، باتوجه به نظریه «اصل درگیرسازی شهروندان در تصمیمات حاکمیتی» و به‌منظور تقویت مشارکت و مسئولیت‌های اجتماعی شهروندان، این نوجوان به خریداری سه اصله نهال برهان گلی و کاشت آن در بلوار اصلی شهرستان حمیدیه محکوم شد.

آرای جایگزین از حبس، علاوه بر نتایج مثبتی که در حبس‌زدایی و ساماندهی جمعیت کیفری ندامتگاه‌ها دارد، به محکومان جرائم غیرخشن کمک می‌کند تا بیش از پیش خود را در امور مربوط به محل زندگی و سایر هم‌نوعان خود مسئول بدانند که این مسئله می‌تواند در پیشگیری از جرائم مشابه در جامعه اثربخش باشد.
متهمان به کاشت ۲۸۰ اصله نهال درخت محکوم شدند

همچنین جابر امامقلی دادرس علی البدل شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو شهرستان شوشتر که پیش از این نیز آرای جایگزین متعددی صادر کرده است، در دو رأی جدید خود متهمان را به کاشت ۲۸۰ اصله نهال درخت محکوم کرد.

در یک فقره پرونده تصرف عدوانی اراضی ملی موضوع گزارش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، متهم به تحمل شش ماه حبس محکوم شده بود که پس از واخواهی متهم، به رغم اینکه در لایحه واخواهی و اظهارات وی دلیل قاطعی بر رد حکم وجود نداشت، اما باتوجه به رویکرد عدالت ترمیمی، ارائه فرصت اصلاح به مرتکبین و اصل فردی کردن جرم و مجازات، قاضی پرونده تصمیم به اعمال مجازات جایگزین از حبس گرفت.

در این رای باتوجه به جوانی و شخصیت محکوم علیه و حسن سابقه وی، متهم به کاشت ۲۰۰ اصله نهال درخت کنار در محلی که در سال‌های آینده عموم مردم بتوانند از آن بهره‌مند شوند، محکوم شد.

در یک فقره پرونده دیگر موضوع گزارش سازمان حفاظت محیط زیست استان، فردی که به قطع غیرمجاز ۲۰ اصله درخت کنار در منطقه حفاظت شده، متهم شده بود، به کاشت ۸۰ اصله درخت شامل ۴۰ اصله کنار و ۴۰ اصله اکالیپتوس محکوم شد.

این قاضی خوش‌ذوق سال ۱۳۹۸ نیز یک رای تعلیق مجازات، مبنی بر کاشت ۵۰۰ نهال درخت شامل ۲۰۰ اصله کنار، ۲۰۰ اصله کنار هندی و ۱۰۰ اصله توت، صادر کرده بود که این درخت‌ها اکنون به ثمر نشسته‌اند.

برچسب ها: قاضی ، دادگاه ، حکم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.