مناسب سازی اماکن و معابر، سرمایه ای برای آیندگان است

معاون فرمانداری اردکان گفت: مناسب سازی موضوعی است که به عنوان یک سرمایه برای آینده همه ماست و تمامی آحاد جامعه به این مسئله نیازمند هستند. .

رضا رضایی معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری اردکان در چهارمین نشست ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی شهرستان اردکان گفت: در راستای مناسب سازی اماکن اولین گام این است که مسئولان معلول بین باشند و خودشون را به جای معلولان بگذارند.

این مسئول اظهار کرد: وظیفه اخلاقی و کاری ما این است که به جامعه هدف بهزیستی (معلولان) توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

او با تاکید بر اینکه مناسب سازی اماکن باید با نظر تیم کارشناسی بهزیستی، شهرداری و نظام مهندسی و در جهت تامین رفاه معلولان و جانبازان انجام پذیرد گفت: اقدامات خوبی در زمینه مناسب سازی اماکن و معابر شهری انجام شده، ولی کافی نیست و تحقق این امر مستلزم همت همه مسوولان شهرستان می‌باشد.

رئیس اداره بهزیستی و دبیر کمیته مناسب سازی شهرستان اردکان نیز اظهار کرد: اردکان با جمعیت ۹.۳ درصدی سالمندان شهرستان و جمعیت ۱۹۰۰ نفری افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی و نیز در نظر گرفتن بیماران دچار محدودیت در حرکت؛ زنان باردار و کودکان نوپا جمعأ بالغ بر ۲۰ درصد افراد برای عبور و مرور در سطح شهر اردکان نیازمند محیطی مناسب سازی شده و بدون مانع هستند.

جمال پایه دار گفت: طبق قانون حمایت از معلولان مناسب سازی حق مسلم همه معلولین است و تمام دستگاه‌ها این اهتمام را برای مناسب سازی معابر و مکان‌های عمومی دارند، اما  گاهی اوقات دوباره کاری، پیش می‌آید و همه استاندار‌های موردنظر رعایت نمی‌شود.

او ادامه داد: در ساختمان‌های جدید انتظار داریم که موارد مناسب سازی معلولین لحاظ شود.

رئیس بهزیستی اردکان گفت: ما معلولین مختلفی را داریم که شامل معلولین بینایی، شنوایی و جسمی حرکتی هستند که این جمع وقتی می‌خواهند وارد مکانی عمومی شوند باید به تنهایی بتوانند از امکانات آن محل به راحتی استفاده کنند.

او با بیان اینکه علائم دیداری و شنیداری نیز در بحث مناسب سازی باید لحاظ شود به عنوان مثال دستگا‌های خود پرداز بایدگویا و لمسی باشند.

پایه دار در ادامه تاکید کرد: برای مناسب سازی بانک‌ها نیز باید بانک رفاه که به مددجویان بهزیستی ماهیانه کمک هزینه پرداخت می‌نماید در اولویت کار قرار گیرد.

دبیر کمیته مناسب سازی شهرستان اردکان گفت: پیشنهاد ما این است که از کارشناسان مناسب سازی بهزیستی و انجمن حمایت از معلولان و افراد معلول کمک گرفته شود، چون معلولان فعالی در این زمینه در شهرستان داریم که داوطلبانه حاضر به کمک در امر مناسب سازی هستند.

رئیس بهزیستی اردکان با اشاره به اجرای طرح شهید رجایی و لحاظ شدن شاخص مناسب‌سازی دستگاه‌های دولتی در شاخص‌های ارزیابی، گفت: بهزیستی ناظر بر ارزیابی این شاخص در دستگاه‌های دولتی است و ادارات، بانک‌ها و دستگاه‌های مختلف موظف هستند نسبت به مناسب سازی فضا برای تردد معلولان و سالمندان اقدام کنند.

دبیر کمیته مناسب سازی شهرستان اردکان اظهارکرد: درجشنواره شهید رجایی ۵۰ امتیاز از شاخص‌های عمومی در محور ارتقاء سلامت اداری، مسئولیت پذیری و پاسخگویی به مقوله مناسب سازی فضا‌ها جهت استفاده معلولان و جانبازان اختصاص دارد.

او سپس در گزارشی جامع از روند بازدید و ارزیابی میزان مناسب سازی ادارات و بانک‌ها و نحوه امتیاز دهی به ادارات و بانک‌های شهرستان ارائه داد وی شاخص‌ها و معیار‌های اصلی مناسب سازی که در بازدید‌ها و ارزیابی ادارات لحاظ شده را ورودی اصلی ادارات، آسانسور، سرویس‌های بهداشتی و سطح شیبدار عنوان و هر یک را به صورت جزء به جزء برای حاضرین تشریح نمود.

پایه دار اضافه کرد: براساس بازدید‌های میدانی که از ساختمان‌های اداری شهرستان صورت گرفته، ۱۶.۲ درصد از ادارات با کسب امتیاز بالای ۴۵، از وضعیت خیلی خوب از نظر مناسب سازی ساختمان برای معلولان و سالمندان برخوردار بودند و در مجموع ۱۶.۲ درصد ادارات شهرستان با کسب امتیاز ۴۴ - ۴۰ وضعیت نسبتاً خوبی در این زمینه داشتند و ۴۴.۲ درصد ادارات با کسب نمرات ۳۹-۲۵ در وضعیت متوسط و ۲۳.۴ درصد ادارات با کسب کمتر از ۲۵ امتیاز وضعیت خوبی ندارند که اقدامات اصلاحی فوری در آن‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

او همچنین شاخص‌ها و معیار‌های اصلی مناسب سازی که در بازدید‌ها و ارزیابی بانک‌ها لحاظ شده را ورودی اصلی بانک‌ها (۱۹ امتیاز)، خود پرداز (۱۵ امتیاز)، سطح شیب دار (۸ امتیاز) و آسانسور (۸ امتیاز) عنوان و هر یک را به صورت جزء به جزء برای حاضرین تشریح نمود.

پایه دار اضافه کرد: براساس بازدید‌های میدانی که از ساختمان‌های ۱۷ بانک شهرستان صورت گرفته، ۱۱ درصد از بانک‌ها با کسب امتیاز بالای ۴۵، از وضعیت خیلی خوب از نظر مناسب سازی ساختمان برای معلولان و سالمندان برخوردار بودند و در مجموع ۱۱ درصد بانک‌های شهرستان با کسب امتیاز ۴۴ - ۴۰ وضعیت نسبتاً خوبی در این زمینه داشتند و ۶۴ درصد بانک‌ها با کسب نمرات ۳۹-۲۵ در وضعیت متوسط و ۱۱ درصد بانک‌ها با کسب کمتر از ۲۵ امتیاز وضعیت خوبی ندارند که اقدامات اصلاحی فوری در آن‌ها ضروری به نظر می‌رسد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.