افزایش تصادفات و لزوم آموزش نحوه برخورد با مصدومان تصادف

متخصص طب اورژانس گفت: در برخی تصادف‌ها جابه جایی مصدوم به علت احتمال آسیب به نخاع خطرناک است.

عظیمی متخصص طب اورژانس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان استان یزد گفت: طبق آمار در دی ماه سال ۱۴۰۱ حدود ۱۲۳۲ حادثه ترافیکی وجود داشته که با مرکز اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته شده است.

او بیان کرد: در دی ماه سال ۱۴۰۱ حدود ۱۴۸۵ مصدوم ناشی از تصادفات وجود داشته است که ۱۱۹۷ نفر در حوادث ترافیکی شهری و جاده‌ای ۲۸۸ نفر مصدوم داشته است.

این متخصص تصریح کرد: ۱۱۵۷ بیمار در دی ماه سال ۱۴۰۱ در بیمارستان بستری شده بودند که ۱۱ نفر فوت کردند همچنین از ابتدا سال ۱۴۰۱ تاکنون آمار مجروحان ناشی از تصادفات ۲۱ درصد افزایش یافته است و فوتی‌ها ۱۴ درصد بیشتر شده است.

متخصص طب اورژانس می‌گوید: آمار تصادفات از دو سال قبل افزایش یافته است و بیشترین مراجعه کنندگان تصادفات به بیمارستان ناشی از تصادف موتورسیکلت‌ها و عابران پیاده هستند.

او با اشاره به تصادفات ناشی از موتور سیکلت گفت: تعداد موتور سیکلت‌ها با توجه به افزایش قیمت ماشین افزایش یافته است و به همین دلیل تصادفات ناشی از موتورسیکلت بیشتر شده است.

او بیان کرد: در تصادفات ناشی از موتورسیکلت بیشتر جوانان آسیب می‌بینند که صدمه زیادی به جامعه وارد می‌شود.

عظیمی تصریح کرد: بیشترین علت تصادفات در جاده‌ها چپ کردن اتوموبیل‌ها ناشی از سرعت زیاد یا خواب آلودگی است و تصادف‌های شهری نیز سرعت و رعایت نکردن فاصله مجاز است.

او با اشاره به اهمیت رعایت نکات ایمنی ادامه داد: رعایت نکات ایمنی مانند استفاده از کلاه ایمنی به وسیله موتورسواران و رعایت قوانین عابر پیاده و عبور از خطوط و پل هوایی عابران پیاده بسیار اهمیت دارد.

متخصص طب اورژانس گفت: وسایل نقلیه نیز باید نکاتی مانند سرعت مجاز، رعایت کنترل مطمئن و خودداری از رانندگی در حالت خواب آلودگی یا مصرف مشروبات الکلی و در خصوص کودکان زیر ۱۲ سال نشاندن آن‌ها در صندلی عقب و بستن کمربند ایمنی برای همه سرنشینان خودرو را رعایت کنند.

او ادامه داد: در کودکان ۴ تا ۵ سال از صندلی مخصوص کودک با کمربند ایمنی استفاده شود که همه کمتر شاهد آسیب‌های ناشی از تصادف‌ها باشند.

عظیمی بیان کرد: نکته مهم در تصادفات این است که افراد خود مصدومان را جابه جا نکنند، زیرا بسیار خطرناک است و سبب آسیب به ستون مهره‌ها می‌شود که فرد تا سال‌ها دچار ناتوانی جسمی و معلولیت می‌شود.

او تصریح کرد: اگر فرد مصدوم این علائم را دارد نخاع آسیب دیده و نباید جابه جا شود البته در صورتی که اورژانس پیش بیمارستانی به محل برسند همکاران اورژانس می‌توانند این اقدام را انجام دهند.

متخصص طب اورژانس با اشاره به خطر جابه جایی مصدومان در تصادف‌ها بیان کرد: علائم منع جابه جایی مصدوم شامل درد گردن یا هر محل ستون فقرات، اختلال عملکرد حسی در اندام‌ها مانند گزگز در انگشتان دست، بی حسی پا‌ها و سوزن سوزن شدن انگشتان پا‌ها که به معنای آسیب ستون فقرات، کاهش هوشیاری در بیمار، درد خیلی شدید در مصدوم که به علت شکستگی شدید در بدن فرد متوجه آسیب گردن نشده باشد، است.

اوخاطرنشان کرد: مهم‌ترین علل ناشی از مرگ و میر و آسیب‌های ناشی از تصادفات خونریزی‌های خارجی قابل مشاهده و خونریزی‌های داخلی کبد، طحال و لگن که قابلیت مشاهده ندارد، است.

عظیمی افزود: اورژانس ۱۱۵ سریع سرم درمانی را برای مصدوم شروع می‌کند و به بیمارستان منتقل می‌کند.

متخصص طب اورژانس تصریح کرد: در بعضی موارد خفیف تصادفات افراد به اورژانس یا پلیس تلفن نمی‌زنند که باید توجه داشته باشند اگر علائمی مانند کاهش هوشیاری، فراموشی، سردردی که با مسکن بهبود نمی‌یابد، حالت استفراغ، درد شکم و ستون فقرات و ادرار خونی دارند باید سریع به اورژانس تلفن بزنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار