مذاکرات عضویت سوئد در ناتو تعلیق شد

در میانه افزایش تنش بین سوئد و ترکیه، وزیر خارجه سوئد از تعلیق مذاکرات عضویت این کشور در ناتو خبر داد.

توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد گفت که مذاکرات ترکیه و سوئد در مورد عضویت در ناتو به حالت تعلیق درآمده است.

به گزارش دیلی صباح، فنلاند این هفته برای اولین بار اعلام کرد که باید پیوستن به ناتو را بدون سوئد در نظر بگیرد، زیرا به نظر می‌رسد که درخواست استکهلم برای عضویت متوقف شده است.

آنکارا استکهلم را به دلیل اعتراضات ضدترکیه‌ای و ضد اسلامی مورد انتقاد قرار داده است. ترکیه پیش از این اعلام کرده بود که با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو مخالف نیست، بلکه منتقد عدم استرداد «تروریست‌ها» (اعضای گروهک‌های کُرد) به خاک ترکیه است.

افزون بر این، پس از گستاخی‌های ادامه دار سوئد در اهانت به قرآن کریم و عدم تامین درخواست‌های آنکارا از سوی این کشور در بحث مبارزه با تروریسم، ترکیه نسبت به عضویت این کشور در ناتو بی میل است. مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز پنجشنبه اعلام کرد پس از اتفاقات رخ داده در استکهلم که با سوزاندن قرآن کریم همراه بود، نشست سه جانبه با سوئد و فنلاند برای مذاکره درباره عضویت آن‌ها در سازمان ناتو بی‌معنی است.

فنلاند و سوئد سال گذشته پس از آغاز جنگ اوکراین درخواست پیوستن به ناتو را ارائه کردند. ژوئن گذشته، ترکیه به همراه این دو کشور شمال اروپا یادداشتی را برای رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی آنکارا امضا کردند که راه را برای عضویت نهایی آن‌ها در ائتلاف هموار کرد. با این حال، آنکارا مدت‌هاست که از استکهلم به دلیل اسکان اعضای سازمان‌هایی، چون پ ک ک انتقاد می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۰۹ بهمن ۱۴۰۱
خدایا سوئد یک نیمچه کشور یخ زده درقطب شمال هم شده کشور . ممنون که باعث خنده ما میشوید ...
Turkey
ناشناس
۲۲:۰۳ ۰۸ بهمن ۱۴۰۱
ترکا باید بگن به شرطی موافقن که یا جزو اتحادیه اروپا بشن یا پنجاه تا اف 35 بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۱ ۰۹ بهمن ۱۴۰۱
زیر علم تورچیه محکمتر سینه بزن
آخرین اخبار