لطفا مراقب این تفریح خطرناک در روزهای برفی باشید

ورزش اسکی مانند ورزش‌های دیگر دارای استاندارد‌هایی است که برای جلوگیری از ورود آسیب به شخص باید آن را رعایت کرد.

پیست اسکی کوهرنگ یکی از ۱۰ پیست اسکی شاخص کشور است که در بخش مرکزی رشته کوه‌های زاگرس واقع شده و یکی از دیدنی‌ترین مقاصد گردشگری در فصل زمستان در شهرستان کوهرنگ با مرکزیت چلگرد است که سالانه هزاران نفر در این پیست حضور پیدا می‌کنند.

این پیست اسکی در مجاورت تونل اول کوهرنگ فعال است که این پیست ۸۰۰متری دارای شیب ۲۰درصدی است و مکانی پر از هیجان و ایمن برای تفریح و ورزش‌های زمستانی است.


بیشتربخوانید


پیست اسکی بارده شهرستان بن در دامنه کوه "ننارتنگ" و در ۴۰ کیلومتری مرکز استان و در روستای بارده قرار دارد و از آب و هوای کوهستانی برخوردار است که این پیست حدود ۴۰۰ متر طول و ۳۰ درصد شیب دارد و از ویژگی‌های آن شیب مناسب، جاده دسترسی و نزدیک بودن به مرکز استان است که در زمستان‌های پر برف گردشگران و ورزش دوستان زمستانی در این پیست تیوپ سواری و اسکی مشغول می‌شوند.

پیست اسکی شیخ شبان نیز دومین پیست اسکی شهرستان بن است که در مجاورت امامزاده سیدبهاءالدین محمد (ع) قرار دارد و که به دلیل جاده دسترسی آسان و تله اسکی، گردشگران قابل توجهی را به سوی خود جذب می‌کند و هم اکنون یی از پیست‌های آموزشی و تخصصی استان است.

یکی از ورزش دوستان زمستانی که به همراه خانواده در پیست اسکی بارده مشغول تیوپ سواری بود،  افزود: نبود امکانات مناسب در پیست اسکی بارده از جمله امکانات بهداشتی، محل توقف خودرو (پارکینگ) مناسب، رستوران و کمبود امکانات تفریحی از مهمترین مشکلات این پیست اسکی است.

محمدجواد افزود: این پیست اسکی به دلیل فاصله کم با مرکز استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان به دلیل کمبود امکانات در جذب گردشگر و درآمدزایی برای روستاییان و ساکنان این منطقه گردشگری می‌تواند تاثیرگذار شود.

وی با اشاره به اینکه استقبال مردم از این پیست به دلیل نزدیک بودن به مرکز استان و جاده دسترسی مناسب بسیار بالاست، گفت: مسوولان استان برای تامین و ایجاد زیرساخت‌های رفاهی و تجهیزات این پیست اقدامات لازم را انجام دهند.

یکی دیگر از ورزش دوستان در این پیست، از نبود امکانات لازم از جمله مربی آموزشی و یا تجهیزات اسکی را یادآور شد و گفت: کمبود امکانات و نظارت باعث شده که بیشتر گردشگران و ورزش دوستان زمستانی در این پیست به سمت تیوپ‌سواری بروند.

وی با اشاره به اینکه تیوپ‌سواری یک ورزش مهیج، اما ناایمن است، گفت: به دلیل کمبود امکانات لازم در این پیست مردم به سمت این ورزش ناایمن رفتند.

تیوپ سواری

به گفته وی، گرانی تجهیزات اسکی یکی از مهمترین دلایل گرایش به تیوپ سواری از علاقه‌مندان به رشته اسکی است.

تیوپ سواری یک ورزش ناایمن است

فرماندار بن با اشاره به اینکه ۲ پیست اسکی استان در این شهرستان قرار دارد و به دلیل نزدیک بودن به مرکز استان و همچنین استان اصفهان و جاده دسترسی مناسب در روز‌های تعطیل پیست‌های اسکی این شهرستان مورد استقبال گردشگران و ورزش دوستان زمستانی قرار می‌گیرد، گفت: بیشتر گردشگران در پیست اسکی بارده اقدام به تیوپ‌سواری می‌کنند.

رضا علی‌بیگی با اشاره به برخی مشکلات پیست اسکی بارده از جمله همکاری نکردن سرمایه‌گذار در این پیست و نبود امکانات رفاهی و تجهیزات، افزود: برای رفع مشکلات پیست بارده، کارگروه ساماندهی پیست اسکی شهرستان با حضور مسوولان استانی از جمله معاون عمرانی استاندار، مسوولان گردشگری و میراث فرهنگی و ورزش و جوانان تشکیل و برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات این پیست در دراز مدت و کوتاه مدت انجام شد.

وی اظهار داشت: به منظور رفع مشکلات و کمبود‌های این پیست مقرر شد در کوتاه مدت با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چندین باب سرویس بهداشتی سیار و همچنین بازارچه فروش محصولات تولیدی استان از جمله صنایع دستی، سوغات و خوراکی‌های استان فعال شود.

فرماندار بن با اشاره به اینکه پیست اسکی بارده یک پیست عمومی و شیخ شبان یک پیست تخصصی است، گفت: فعال نبودن سرمایه‌گذار در پیست اسکی بارده یکی از مهمترین مشکلات این پیست است که چندین بار با سرمایه‌گذار قبل این پیست صحبت شده، اما به نتیجه مطلوب دست پیدا نکردیم.

علی‌بیگی به حضور بیش از ۶ تا هفت هزار گردشگر و ورزش دوست زمستانی در روز‌های تعطیل در این پیست اشاره کرد و گفت: برای ارائه خدمات به گردشگران وزرش دوستان زمستانی خدمات‌رسانی کوتاه مدت از جمله استقرار تیم‌های اورژانس، هلال احمر، دستگاه‌های خدمات رسان، نیروی انتظامی و پلیس راه به جهت تامین مباحث امنیتی و حفظ رعایت شئونات اسلامی د ر دستور کار قرار گرفته و در روز‌های آخر هر هفته این تیم‌ها در این پیست مستقر می‌شوند.

علی‌بیگی به نزدیک بودن این پیست به امامزاده محمد بارده اشاره کرد و گفت: می‌توان از ظرفت گردشگری مذهبی نیز در کنار گردشگری ورزشی استفاده کرد.

وی بر احداث ۲ پارکینگ و تعریض کردن جاده پیست، جمع‌آوری پایه‌های مخابرات و قرار دادن کابل‌های مخابرات داخل زمین برای کاهش مخاطرات و حوادث تاکید کرد و گفت: اجرایی این برنامه‌ها در کوتاه مدت و تا پایان سال باید اجرا شود.

اعتبارات از ناحیه گردشگری و ورزش و جوانان برای پیست بارده و شیخ شبان در نظر گرفته شود

فرماندار شهرستان بن با اشاره به استقبال بالای مردم از این ۲ پیست اسکی و کمبود امکانات رفاهی و ورزشی و همچنین تجهیزات گفت: برای تجهیز این پیست‌ها و رفع مشکلات کنونی اعتباراتی از ناحیه ورزش و جوانان به این ۲ پیست اختصاص داده شود.

علی‌بیگی اظهار داشت: در چند سال اخیر هیات اسکی استان فعالیت خاصی در پیست بارده و شیخ شبان اجرا نکرد در حالی که در ۲ هفته گذشته تعداد ورزش‌دوستان زمستانی و گردشگران در این شهرستان‌های دیگر بیشتر بود.

وی با تاکید بر اینکه تیوپ‌سواری یک ورزش ناامین است، گفت:برای اطلاع‌رسانی به مردم و گردشگران پارچه نوشته در خصوص ناایمن بودن این ورزش نیز در محل پیست نصب شده است.

تفاوت بین پیست تخصصی و عمومی

رییس هیات اسکی چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اینکه پیست‌های اسکی کوهرنگ، شیخ‌شبان و بارده در سطح استان فعال است، گفت: پیست اسکی کوهرنگ و شیخ شبان به عنوان یک پیست تخصصی است و بارده تحت شرایط پیست تخصصی نیست و مردم از این محل برای تیوپ‌سواری استفاده می‌کنند.

سیامک فرامرزی گفت: چند سال گذشته یک سرمایه‌گذار در پیست اسکی بارده سرمایه‌گذاری اولیه را انجام داد و طرح را نیمه‌تمام رها کرده است و تاکنون از سوی هیات و همچنین فرمانداران وقت با سرمایه‌گذار در خصوص ادامه فعالیت و یا واگذاری زمین صحبت شده است.

وی اظهار داشت: سال گذشته نیز با فرمانداری در جلسه مقرر شد که زمین‌های این پیست به سرمایه گذار دیگر واگذار شود تا بتوان با سرمایه‌گذاری در این موقیعت علاوه بر ایجاد اشتغال، افزایش صنعت گردشگری (توریسم)، زمینه حضور ورزش‌دوستان و آموزش ورزش دوستان زمستانی را نیز فراهم کرد.

رییس هیات اسکی به فعال بودن پیست اسکی شیخ‌شبان به عنوان یک پیست تخصصی اشاره کرد گفت:هم‌اکنون ۸۰ نفر ورزشکار از شهرکرد زیر نظر مربی در حال آموزش هستند و آموزش و استعدادیابی از سایر ورزش دوستان در دستور کار هیات ورزشی شهرستان شهرکرد قرار دارد.

فرامرزی به وضعیت پیش اسکی کوهرنگ به عنوان یک ظرفیت خاص در ورزش‌های زمستانی اشاره کرد و گفت: در این پیست سه مجموعه ورزش زمستانی برای خانواده، بانوان و آقایان به صورت مجزا فعال است و تمام دستگاه بالا بر و پیست کوب فعال است که به دلیل قدمت بالا این تجهیزات نیاز به تعمیر دارد.

وی اظهار داشت: زمین این پیست اسکی متعلق به مردم است و معارض دارد و مسوولان اداره کل ورزش و جوانان باید این زمین‌ها را تملک کنند.

فرامزی خواستار توجه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نسبت به این پیست اسکی که به عنوان یکی از پیست‌های اسکی مطرح گردشگری شد و گفت: برگزاری جشنواره‌های برفی یک ظرفیت برای توسعه صنعت گردشگری و معرفی این ظرفیت است.

وی از تصویب ۱۱میلیارد تومان اعتبار برای ورزش شهرستان کوهرنگ خبر داد و گفت: با تخصیص این اعتبار می‌تواند نسبت به توسعه ورزش اسکی توجه ویژه‌ای داشت.

فرامرزی اظهار داشت: هم‌اکنون ۴۰۰ نفر ورزشکار حرفه‌ای در رشته ورزشی اسکی در سطح استان فعالیت دارند.

به گفته وی، تجهیزات پیست اسکی کوهرنگ از سال ۵۲ تاکنون نصب شد و تنها یک دستگاه بالابر جدید در سال ۷۰ برای افزایش تجهیزات به این پیست اضافه شده که هم‌اکنون سه دستگاه بالابر در این پیست اسکی فعال است و فرسودگی بالابر‌ها و دستگاه پیست‌کوب موجود در این پیست یکی از مشکلات است.

رییس هیات اسکی استان افزود: با فعال شدن سه بالابر دراین پیست اسکی حداقل یک‌هزار نفر در روز می‌توانند به صورت حرفه‌ای از این پیست اسکی استفاده کنند و یک‍‌هزار نفر نیز در محوطه پیست آموزش می‌بینند و گردشگران و تیوپ‌سواران نیز در خارج از منطقه پیست اسکی فعالیت خواهند داشت.

فرامزی با اشاره به اینکه پیست اسکی روستای بارده استاندارد‌های لازم را ندارد و به‌عنوان پیست رسمی در استان شناخته نمی‌شود، گفت: مردم برای تفریحات زمستانه، بازی و تیوپ‌سواری به این محل مراجعه می‌کنند.

وی افزود: برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات به گردشگران در پیست اسکی بارده در حال انجام است و با توجه به تجربیات سالیان گذشته به این نتیجه رسیده‌ایم که اورژانس، هلال‌احمر، پلیس‌راه و بهداشت نیاز است برای ارائه خدمات و جلوگیری از وقوع حوادث در این منطقه حضور داشته باشند.

رییس هیات اسکی چهارمحال و بختیاری گفت: برای تامین زیرساخت در پیست بارده نیازمند جذب سرمایه‌گذار هستیم.

تیم‌های امدادی در پیست‌های اسکی استان برای خدمات‌رسانی مستقر می‌شوند

مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه جمعیت هلال‌احمر و اورژانس برای امدادرسانی به مصدومان و خدمات‌رسانی به مردم در روز‌های پایان هر هفته زمستانی در پیست‌های اسکی استان مستقر می‌شوند، گفت: امدادگران این تیم‌ها، برای امدادرسانی به مصدومان حوادث ناشی از تیوپ‌سواری و رانندگی در اطراف پیست‌های اسکی استان آماده‌باش هستند.

مسعود مثنوی گفت: در ۲ هفته گذشته هفت حادثه رانندگی در مسیر پیست بارده به‌علت ترافیک رخ داد که این حوادث ۱۰ مصدوم در پی‌داشت و همچنین ۶ نفر به‌علت بی‌توجهی به رعایت نکات ایمنی و تیوپ‌سواری دچار مصدومیت شدند که این مصدومان به مراکز درمانی منتقل شدند.

وی افزود: ۹ مصدوم از ابتدای آغاز بارش برف به‌علت بی‌توجهی به رعایت نکات ایمنی و تیوپ‌سواری در پیست کوهرنگ دچار مصدومیت شدند که این مصدومان به مراکز درمانی منتقل شدند.

برقرای نظم و امنیت در پیست‌های اسکی

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به استقبال مردم از پیست‌های اسکی استان گفت: طرح ارتقا امنیت اجتماعی در پیست‌های اسکی استان با حضور نیرو‌های انتظامی و پلیس راه اجرا می‌شود.

سرهنگ علی اصغر مهری افزود: این طرح به منظور برقراری نظم و امنیت، کمک به مصدومان و جلوگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی و برخورد با هنجارشکنی، درگیری و نزاع اجرا می‌شود.

 امسال ارتفاع برف در برخی از نقاط کوهستانی به بیش از یک متر رسید که پس از چندین سال خشکسالی، پیست‌های اسکی دوباره فعال شدند.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار