توزیع ۱۵۱میلیون دز واکسن طیور در اردبیل/ مشکلی از نظر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نداریم

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل از توزیع و مصرف نزدیک به ۱۵۱ میلیون دز انواع واکسن طیور بر علیه بیماری‌های مختلف طیور از ابتدای سالجاری در استان خبر داد.

بهلول تکلوی گفت: با اقدامات شبانه روزی و پایش و مراقب فعال دامپزشکی در سطح استان در حال حاضر مشکلی از نظر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان وجود ندارد، اما با توجه به تداوم هوای سرد و اتراق و زمستان گذرانی پرندگان مهاجر در استان، ضرورت آماده باش و پیشگیری از بیماری بدور از سهل انگاری و عادی انگاری بیماری بسیار مهم است.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل در بازدید از مناطق مهم زمستان گذرانی پرندگان مهاجر در محل دریاچه شورابیل افزود: علاوه بر افزایش لایه‌های محافظتی ایمنی و رعایت موارد بیوسکوریتی توسط پرورش دهندگان طیور صنعتی و بومی استان؛ انجام واکسیناسیون یکی از مهمترین و اقتصادی‌ترین راه‌های پیشگیری از بیماری‌های مختلف طیور است که موجب فعال شدن سیستم ایمنی و درنتیجه افزایش ایمنی طیور در مقابل این بیماری‌ها می‌شود.

تکلوی بیان کرد: در همین مدت در قالب پایش بیماری‌های مختلف طیور نزدیک به ۱۵ هزار مورد نمونه برداری از فارم‌های مختلف پرورش طیور استان انجام و بیش از ۵۶ هزار مورد آزمایش بر روی این نمونه‌ها انجام شده است که از این تعداد ۲۳ هزارو ۶۸۴ آزمایش به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اختصاص داشته است.

او با تاکید بر اهمیت و حساسیت این بیماری از دو بعد اقتصادی و بهداشت عمومی و ضرورت پیشگیری از آن بار دیگر از مرغداران و فعالان پرورش طیور صنعتی و سنتی استان خواست تا ضمن رعایت موارد بهداشتی و قرنطینه‌ای در واحد‌های پرورش خود حتما توصیه‌های بهداشتی را جدی گرفته و در صورت مشاهده هرگونه تلفات احتمالی و مشکوک و یا کاهش مصرف آب و دان در فارم‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن به نزدیکترین مرکز دامپزشکی استان گزارش نمایند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.