هر گونه شکاری تخلف محسوب شده است

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط‌زیست استان کرمانشاه گفت : با توجه به عدم صدور مجوز، هر گونه شکاری تخلف محسوب شده و پیگرد قانونی خواهد داشت.

فردین الفتی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط‌زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه فرهنگ‌سازی و آموزش رویکرد اصلی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان در حفاظت از حیات وحش است، گفت : چند سالی است که مجوز شکار پرندگان مهاجر، آبزی و خشکی‌زی در استان کرمانشاه صادر نمی‌شود.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط‌زیست استان کرمانشاه افزود: استان کرمانشاه مقصد پرندگان مهاجر است تنها در مسیر عبور مهاجرت پرندگان آبزی همچون لک لک، حواصیل، چنگر و.. است که به این منطقه در فصل سرما کوچ می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه انواع مرغابی، "کل"، بز و خرگوش از جمله جانورانی هستند که هدف شکار شکارچیان غیرمجاز قرار می‌گیرند، گفت: با توجه به عدم صدور مجوز، هر گونه شکاری تخلف محسوب شده و پیگرد قانونی خواهد داشت.

الفتی در خصوص تأثیر گونه‌های جانوری و گیاهی بر اکوسیستم گفت: هر گونه گیاهی و جانوری همچنین میکروارگانیسم‌ها، یک ارزش ذاتی و زنجیره غذایی هستند که به عنوان ذخایر ژنتیکی، یکی از ثروت‌های هر کشور به شمار می‌روند.

وی با اشاره به وسعت حدود ۲۵۰ هزار هکتاری مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان کرمانشاه، افزود: تنها با حدود ۶۰ تا ۶۵ نیروی محیط بان از این مناطق حفاظت می‌کنیم که این تعداد پایین‌تر از استاندارد‌ها است.

الفتی با تاکید بر اینکه حفظ و حراست از گونه‌های جانوری ضروریست، تصریح کرد: علاوه بر سازمان حفاظت از محیط زیست و محیط‌بانان این مجموعه که حفظ زیستگاه‌ها، بخشی از وظیفه ذاتی آن‌ها است، تشکل‌های مردمی و فعالان محیط زیست نیز می‌توانند در این زمینه یاری‌رسان و نقش‌آفرین باشند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط‌زیست استان گفت: در نیمه اول امسال ۴۰۷ قطعه آبزیان، ۶۶ قطعه پرنده، ۳۳ راس پستاندار و ۲۱۱ قطعه پرنده بصورت زنده گیری از شکارچیان کشف و ضبط شده است.

وی با اشاره به نقش و تاثیر همکاری و مشارکت‌های مردمی در جلوگیری از به خطر افتادن حیات وحش استان تصریح کرد: مردم و تعامل مناسب با محیط زیست مهمترین نقش را در پیشگیری از تخلفات ایفا می‌کند چرا که مردم استان می‌توانند در کنار اجتناب از این امر، تخلفات رخ‌داده در این حوزه را اطلاع‌رسانی کنند تا بتوانیم با این افراد برخورد کرده و از حیات وحش استان محافظت و صیانت کنیم.

الفتی به سرشماری پرندگان اشاره کرد و گفت: این سرشماری در ۲۱ سایت پرنده‌نگری استان تا اوسط بهمن ماه در تالاب‌ها، آبگیر‌ها و زیستگاه‌های زمستان گذرانی پرندگان مهاجر در حال انجام است.

به گفته وی سال گذشته تعداد ۴ هزار و ۹۳۸ پرنده در استان شناسایی شد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار