کاخ سفید: جنگنده‌های F-۱۶ در اوکراین مورد نیاز نیستند

کاخ سفید در تایید تصمیم بایدن اعلام کرد جنگنده‌های F-۱۶ در اوکراین مورد نیاز نیستند، زیرا آمریکا قابلیت‌های جدیدی در اختیار کی‌یف می‌گذارد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه‌ای گفت که آمریکا نیازی به ارائه جت‌های جنگنده F-۱۶ به اوکراین نمی‌بیند، زیرا در حال حاضر بسیاری از قابلیت‌های جدید تسلیحاتی را در اختیار کی‌یف قرار می‌دهد که اخیراً در آخرین بسته‌های کمکی اعلام شده است.

جو بایدن، رئیس‌ جمهور آمریکا روز گذشته به خبرنگاران گفت که آمریکا جنگنده‌های F-۱۶ را به اوکراین نمی‌فرستد.

کربی روز دوشنبه به سی‌ان‌ان گفت: «آنچه می‌توانم به شما بگویم این است که قابلیت‌های زیادی در حال ارسال است و در هفته‌ها و ماه‌های آینده ارسال خواهد شد؛ انواع توانایی‌هایی که می‌دانیم برای کمک به اوکراینی‌ها در نبرد در فصل زمستان و همچنین نوع جنگی که انتظار داریم در بهار انجام دهند، حیاتی هستند.»

آمریکا اخیراً اعلام کرده است که حداکثر ۳۱ تانک رزمی M۱A۲ Abrams، حداکثر ۱۰۹ خودروی جنگی برادلی مجهز به سیستم‌های موشکی ضدتانک و ده‌ها خودروی جنگی Stryker دیگر را ارسال خواهد کرد.

کی‌یف مدت‌هاست که در حال لابی‌گری با واشنگتن برای ارائه جت‌های جنگنده F-۱۶ به نیرو‌های خود در بحبوحه عملیات نظامی ویژه روسیه است.

هفته گذشته، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهور اوکراین از کشور‌های عضو ناتو خواست تا عرضه موشک‌های دوربرد و هواپیما‌های نظامی به کی‌یف را پس از اینکه کشور‌های غربی اعلام کردند قصد دارند تانک‌های جنگی اصلی اوکراین را تامین کنند، هم آغاز کنند.

به گزارش پولیتیکو به نقل از منابع آگاه، گروهی از مقامات نظامی آمریکا بی سر و صدا در حال لابی‌گری برای ارسال جت‌های جنگنده F-۱۶ به اوکراین هستند، زیرا کی یف برای یک حمله برنامه ریزی شده در بهار امسال آماده می‌شود.

این گزارش می‌گوید ممکن است هفته‌ها طول بکشد تا آمریکا در مورد چنین تحویل‌هایی تصمیم بگیرد و افزوده است که جت‌های جنگنده باید از ذخایر خود این کشور تامین شوند یا از کشور‌های دیگر صادر شوند.

در همین حال، فرماندهی حمل و نقل آمریکا در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که این کشور اولین محموله خود از خودرو‌های جنگی برادلی را هفته گذشته به اوکراین ارسال کرده است.

در بیانیه روز دوشنبه آمده است: "فرماندهی حمل و نقل آمریکا اولین محموله خودرو‌های جنگی برادلی را به عنوان بخشی از توافقنامه کمک نظامی ۲.۸۵ میلیارد دلاری آمریکا که در اوایل سال جاری اعلام شد، به اوکراین تحویل می‌دهد. "

بر اساس این بیانیه، اولین محموله ارسال شده به اوکراین حاوی بیش از ۶۰ خودروی زرهی برادلی است و هفته گذشته از چارلستون شمالی، کارولینای جنوبی به حرکت درآمده است.

از روز دوشنبه، آمریکا ۱۰۹ خودروی برادلی مجهز به موشک‌های ضد تانک را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد. آمریکا تصمیم خود را برای ارسال خودرو‌های جنگی برادلی به اوکراین در اوایل ژانویه اعلام کرد.

آمریکا از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین در اواخر فوریه ۲۰۲۲، ۲۷.۱ میلیارد دلار کمک امنیتی به اوکراین ارائه کرده است.

روسیه عملیات نظامی ویژه در اوکراین را در فوریه ۲۰۲۲ آغاز کرد. در ماه آوریل، مسکو یادداشتی برای کشور‌های عضو ناتو ارسال کرد که در آن کمک نظامی آن‌ها به کی یف در بحبوحه درگیری‌ها را محکوم کرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که ارائه سلاح به اوکراین به موفقیت مذاکرات صلح کمکی نمی‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۱۱:۱۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
توانایی های میگ-35 تا حدودی روشن شد. الحمد لله قدرت در دست ماست.
آخرین اخبار