جشن کوسه ناقالی در خان‌آباد خمین + فیلم

مراسم سنتی کوسه ناقالی در روستای خان آباد از توابع شهرستان خمین برگزار شد.

مراسم سنتی کوسه ناقالی با حضور اهالی روستای خان آباد از توابع شهرستان خمین در این روستا برگزار شد.

علی مشهدی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خمین گفت: این رسم از مناسک آئینی دیرینه مردم استان مرکزی است که هر سال دهم بهمن ماه در روستای خان‌آباد از توابع شهرستان خمین برگزار می‌شود و این جشن مربوط به چوپانان است که پیام آن شکرگزاری از خداوند است.


مشهدی افزود: این ‎آئین که دارای قدمت طولانی است کمتر مد نظر بوده و در چند سال اخیر سازماندهی شده و با نظم بیشتری از سوی جوانان و همکاری شورا، دهیار و شورای ورزشی روستا برگزار می‌شود که بعد از سازماندهی این مراسم مردم به‌طور چشمگیری از این آئین استقبال می‌کنند.

او با اشاره به حضور پر‎‌شور اهالی روستا‌های همجوار و گردشگران گفت: روز ۱۰ بهمن ماه بنام روز کوسه ناقالدی در تقویم تاریخی فرهنگی شهرستان خمین نهادینه شده است و می‌تواند در سال‌های آینده به جذب گردشگر در این شهرستان کمک بیشتری داشته باشد.

این مراسم سنتی به معنای آن است که با گذشت ۴۰ روز از زمستان کمر سرما شکسته شده و بهار نزدیک است که با پشت سرگذاشتن سرمای شدید زمستان، نوید فرا رسیدن نوروز را می‌دهد.

جشن کوسه ناقلدی به لحاظ ریشه‌های تاریخی در شمار نمایش‌های آیینی آورده می‌شود و یادآور جشن سده از جشن‌های ایران باستان است که مردم با پشت سرگذاشتن سرمای شدیدی زمستان، نوید فرا رسیدن نوروز را جشن می‌گرفتند.

این جشن در روزگاران قدیم مخصوص چوپانان و گله‌رانان بوده و بازیکنان در این جشن پنج تا ۱۰نفر هستند که نفر اول با پوشیدن لباس چوپانان و به سر کردن پوست بزغاله و تزئین خود، به نقش کوسه یا ناقالی در می‌آ‎ید.

مردم معتقد هستند که آمدن کوسه ناقالی شگون دارد و با خود خیر و برکت به همراه می‌آورد و موجب باروری و زایش میش‌ها و بز‌ها می‌شود، از سوی دیگر چوپانان و افراد فقیر که اجراکنندگان این مراسم هستند از این راه معیشتی به دست می‌آوردند تا زمستان را راحت‌تر بگذرانند.

اوج جشن و هنرنمایی کوسه و همراهان در منزل کدخدا یا بزرگ ده است، در این خانه کوسه هنرنمایی را به حد کمال می‌رساند و سنگ تمام می‌گذارد و صاحب خانه مبلغی پول یا خوراکی به کوسه می‌دهد.

آئین سنتی کوسه ناقالی در روستا‌های چهارطاق، طیب‌آباد، لکان، خوراوند و نازی شهرستان خمین نیز برگزار می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.