تعطیلی یک واحد معدنی به دلیل قطع مقاومترین گونه‌ درختی ایران

فعالیت معدن متخلف در کیاسر که درختان ممنوع القطع و کمیاب اُرس را از ریشه در آورده بود با حکم قضایی متوقف شد.

به گزارش روابط عمومی دادگستری مازندران با توجه به گزارش‌ها و نارضایتی مردم و فعالان رسانه‌ای در خصوص برداشت غیر اصولی یک معدن در منطقه گویچاله کیاسر و قطع درختان ممنوع القطع «اُرس» یا سرو کوهی رئیس کل دادگستری مازندران به این مساله ورود و دستورات لازم برای پیگیری موضوع را صادر کرد.

حجت الاسلام اکبری رئیس کل دادگستری مازندران با بیان اینکه احیا و حفاظت از حقوق مردم در حوزه‌های مختلف از جمله منابع طبیعی از وظایف دستگاه قضایی است، گفت: تجاوز به منابع طبیعی و قطع درختان، تجاوز به حقوق عامه مردم است و دستگاه قضایی استان در این زمینه پیگیری‌های لازم را دارد.

او افزود: متاسفانه در منطقه کیاسر، برداشت غیر اصولی یک معدن موجب تخریب منابع طبیعی، قطع و آسیب درختان ارس که از با ارزش‌ترین درختان مناطق کوهستانی است شده است.

رئیس کل دادگستری مازندران ضمن تقدیر از پیگیری رسانه‌ها و دیده بانان مردمی و دلسوزان منابع طبیعی از عدم نظارت بر نحوه فعالیت معادن انتقاد کرد و گفت: در صدور مجوز معادن باید دقت لازم صورت گیرد و تا زمانی که همه مجوز‌های قانونی بویژه مجوز از اداره کل منابع طبیعی استان صادر نشده است اجازه فعالیت داده نشود و همچنین بر نحوه برداشت نیز نظارت صورت گیرد.

او افزود: نتایج بازدید رئیس حوزه قضایی کیاسر از منطقه و پیگیری‌های مستمر نشان می‌دهد بخشی از سنگ‌ها با بی رحمی و بدون ملاحظه و رعایت اصول به سمت دره رها شده و منجر به آسیب اساسی و تخریب درختان ارس شده است.

حجت الاسلام اکبری گفت: پیمانکاران و مالکین معدن به دادگاه احضار شده و متعهد گردیدند نسبت به رفع مشکل مذکور اقدام و از برداشت غیر اصولی که منجر به آسیب درختان گردد خودداری نمایند در غیر اینصورت نسبت به توقف دوره‌ای معدن اقدام گردد.

عالی‌ترین مقام قضایی استان افزود:با توجه به ادامه برداشت غیر اصولی و گزارشات مردمی و تائید گزارش مردمی توسط سرجنگلبانی و با تشکیل کمیته استانی و پیگیری‌های مستمر حوزه قضائی کیاسر معدن مذکور تعطیل و کلیه ادوات از داخل معدن خارج شد.

اُرس گونه‌ای از درختان کمیاب، ممنوع القطع و با ارزش بومی ایران است که به نام «» «وُرس» یا «سرو کوهی» نیز نامیده میشود و در ارتفاعات بیش از ۲۵۰۰ متر می‌روید، درختانی مانند ارس کمتر از یک میلیمتر در سال رشد می‌کنند و عمر بالای ۲هزار سال دارند

این گونه درختی با رویش در بالادست، موجب جلوگیری از تغییرات اقلیمی، جذب آب باران و ذخیره آن در خاک خصوصا در هنگام بروز سیلاب خطرناک می‌شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار