ناتو: جنگ در اروپا ممکن است فردا در شرق آسیا تکرار شود

دبیرکل ناتو در سفر به ژاپن، چین را تهدیدی برای منطقه شرق آسیا توصیف کرد.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو پس از کره جنوبی، در سفر به ژاپن با فومیو کیشیدا، نخست وزیر این کشور دیدار و درباره تهدیدات امنیتی مشترک به رایزنی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در بیانیه مشترکی که درباره دیدار دو طرف منتشر شده، آمده است: «جهان امروز در نقطه عطف تاریخی از منظر چالش‌های امنیتی از زمان جنگ جهانی دوم قرار دارد. ما اکنون شاهد جنگ روسیه علیه اوکراین هستیم که در راس آن این خطر وجود دارد که مسکو متوسل به استفاده از تسلیحات هسته‌ای شود.»

این بیانیه می‌افزاید: «همچنین دو دولت اقتدارگرای روسیه و چین در نزدیکی ژاپن اقدام به برگزاری رزمایش نظامی می‌کنند و کره شمالی تسلیحات هسته‌ای خود را هر روز گسترش می‌دهد. این‌ها مواردی است که چالش‌های بزرگ امنیتی برای ما محسوب می‌شود.»

استولتنبرگ با درخواست از متحدان ناتو برای حمایت نظامی از اوکراین گفت: «پیروزی روسیه در اوکراین می‌تواند باعث افزایش جسارت چین در زمانی شود که این کشور در حال تقویت توان دفاعی خود، تهدید تایوان و قلدری برای همسایگان خود است. این جنگ تنها یک بحران برای اروپا نیست بلکه چالشی علیه نظم جهانی است.»

وی با اشاره به این‌که چین تهدید مشترک برای منافع ژاپن در شرق آسیاست، افزود: «پکن به دقت در حال نظاره جنگ اوکراین است و در حال یادگیری درس‌هایی است که ممکن است در تصمیمات آینده اش در منطقه تأثیر بگذارد. آنچه امروز در اروپا روی می‌دهد ممکن است فردا در شرق آسیا تکرار شود.»

«جان مرشایمر» استاد روابط بین الملل دانشگاه شیکاگو و سردمدار رئالیسم تهاجمی که بزرگترین استراتژیست حال حاضر جهان محسوب می‌شود بر این باور است چین بزرگترین تهدید برای هژمونی آمریکا محسوب می‌شود، اما ناتو یک نهاد نظامی بی خاصیت در مهار پکن محسوب است.

مرشایمر بر این باور است آمریکا به دلیل تهدید چین در حال گردش استراتژیک به سمت شرق آسیاست و کشور‌های اروپایی به دلیل ترس از کاهش تعهدات نظامی واشنگتن در قاره سبز به دنبال تهدید جلوه دادن روسیه هستند.

این استراتژیست برجسته جهان بر این باور است سه منطقه تایوان، دریای چین جنوبی و جزایر مورد اختلاف توکیو و پکن در دریای چین شرقی، از مناطقی هستند که احتمال رویارویی نظامی میان آمریکا و متحدانش با چین درباره آن‌ها وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۰۵:۰۴ ۲۸ بهمن ۱۴۰۱
زاغه های مهمات ناتو ته کشید. ناتو در مقابل روسیه کم آورده است از شرق آسیا گدایی میکند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
آمریکا فقط به دنبال ناامنی و ایجاد جنگ در کشورها هستند.
آخرین اخبار