طرح نهضت سواد سلامت‌آموزی، نقطه عطفی در آموزش اصلاح سبک زندگی

مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت گفت: ما راه اندازی هنرستان‌های طب ایرانی را جهشی برای آموزش اصلاح سبک زندگی می‌دانیم.

نفیسه حسینی یکتا، مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه این دوره از جشنواره طب ایرانی با استقبال خوب فعالان و علاقه‌مندان به این حوزه روبرو شد؛ گفت: در آیین اختتامیه این جشنواره که با حضور وزاری بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش و چند تن از نمایندگان مجلس برگزار شد؛ از "طرح نهضت سواد سلامت آموزی" رونمایی شد.

مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل با اشاره به ضرورت آموزش شیوه زندگی سالم و اصلاح سبک زندگی از سنین پایین گفت: آموزش سبک زندگی سالم حلقه مفقوده‌ای در نظام آموزشی ما به شمار می‌آید و نهضت سوادآموزی یک طرح موفق است که از ابتدای پیروزی انقلاب آغاز شد و ما نام این طرح را نهضت سواد سلامت آموزی گذاشتیم تا همان طرح نهضت سوادآموزی را به ذهن متبادر کند.

وی ادامه داد: این طرح ویژه دانش آموزان، اولیا و مربیان است و با هدف آموزش اصلاح سبک زندگی به صورت آزمایشی در تهران آغاز شده تا با زبان ساده و گویا آموزش اصول پیشگیری و حفظ تندرستی را منطبق بر آموزه‌های طب ایرانی آموزش داده شود، اینکه چه چیزی بخورند، چه موقع بخوابند، اهمیت ورزش، داشتن حالات روحی و روانی مناسب و اثر آن بر سلامت جسم و مباحثی از این دست را خواهیم داشت و ان شاالله این طرح به زودی در تمام کشور فراگیر خواهد شد.

حسینی یکتا اظهار کرد: یکی از نکاتی که وزیر محترم آموزش و پرورش در جشنواره به آن اشاره کردند؛ راه اندازی هنرستان‌های طب ایرانی بوده که این اقدام در راستای آموزش اصلاح سبک زندگی و استفاده از ظرفیت‌های مرتبط با گیاهان دارویی و مشاغل مرتب با این حوزه است.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل در ادامه توضیح داد: ما ۲۳۰۰ گونه از ۸ هزار و ۵۰۰ گونه گیاهان دارویی را در کشور داریم و این ظرفیت بسیار بالایی است که می‌تواند در بحث چرخه‌های اقتصادی در جای جای کشورمان تحول آفرین باشد؛ و موضوع تاسیس هنرستان‌های طب ایرانی که وزیر محترم آموزش و پرورش در سومین جشنواره طب ایرانی به آن اشاره کردند نیز در راستای ایجاد مشاغل مرتبط با گیاهان دارویی و موارد این چنینی است و اینکه یک نگاه ویژه در مدارس نسبت به موضوع اصلاح سبک زندگی داشته باشیم که اتفاق بسیار خوبی است و با فلسفه ایجاد هنرستان‌ها که کشف استعداد‌ها و تربیت نیرو‌های متبحر است کاملا منطبق می‌باشد.

وی افزود: متاسفانه این بخش از صحبت‌های وزیر محترم آموزش و پرورش توسط برخی کارشناسان حوزه سلامت و رسانه‌ها اشتباه برداشت شده و بدون اطلاع از مضمون کامل این موضوع، موضع گیری‌هایی در این خصوص انجام شده تا جایی که این اقدام را مرتبط با امر مداخله‌گری در امر درمان عنوان کرده‌اند.

حسینی یکتا در پایان گفت: ما راه اندازی هنرستان‌های طب ایرانی را جهشی برای آموزش اصلاح سبک زندگی و استفاده از ظرفیت‌های مرتبط با گیاهان دارویی و مشاغل مرتبط می‌دانیم و امیدوار هستیم با اجرای این طرح مهم نتایج شگفت انگیز آن را در سال‌های آینده ببینیم. گره خوردن ظرفیت‌های وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت در آموزش سبک صحیح زندگی در طرح نهضت سواد سلامت آموزی اتفاق مبارکی بود که در جشنواره سوم طب ایرانی رقم خورد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار