اهدای اسکار به قیمت حذف بازیگران سیاهپوست!

با اعلام نامزد‌های شاخه‌های مختلف اسکار، بار دیگر، هشتگ اسکار خیلی سفید در انتقاد به حذف دو بازیگر سیاهپوست زن در فضای مجازی در حال انتشار است.

به نقل از گاردین، آکادمی اسکار با نامزدی غیرمنتظره «آندره آ ریسبرو» (Andrea Louise Riseborough)، به عنوان یکی از نامزد‌های بهترین بازیگر نقش اول زن برای ایفای نقش در «به لزلی» (To Leslie)، باز هم، دردسرساز شد و بر سر زبان‌ها افتاد و با واکنش‌های منفی روبرو شد.

امسال، با اعلام فهرست نامزد‌های اسکار در شاخه‌های مختلف، مشخص شد که «آندره آ ریسبرو»، یکی از بازیگران زن سفید پوست در شاخه بهترین بازیگر زن، نامزد شده است و گفته می‌شود که این موضوع، به قیمت حذف شدن دو بازیگر دیگر که سیاه پوست هستند، تمام شده و حق آن‌ها در اسکار ۲۰۲۳ ضایع شده و این موضوع، نه تنها واکنش منفی کاربران را بر انگیخته و انتقاد‌های زیادی را به همراه داشته، بلکه دوباره هشتگ اسکار خیلی سفید را در فضای مجازی، ترند کرده است.

«ویولا دیویس» (Viola Davis) و «دانیل ددوایلر» (Danielle Deadwyler)، دو بازیگر سیاهپوست زن هستند که هر یک، به ترتیب در فیلم‌های «زن پادشاه» (The Woman King) و «تیل» (Till) به ایفای نقش پرداخته اند و انتقاد‌ها نشان می‌دهد که «آندره آ ریسبرو» به جای این دو بازیگر، نامزد بهترین بازیگر نقش اول زن شده و همین باعث احیای هشتگ اسکار خیلی سفید نیز، شده است؛ هشتگی که اولین بار در سال ۲۰۱۶ پس از نامزد نشدن بازیگرانی که سفید پوست نبودند، در انتقاد به آکادمی استفاده شد و به نوعی، موج تحریمی را به راه انداخت؛ به طوری که «مایکل مور» گفت مشکل هالیوود با تنوع نژادی و به ویژه، فرهنگ فیلم اقلیت‌های قومی در لس‌آنجلس است و این شکل، باید از سیستم استودیو‌های فیلمسازی رفع شود که همواره یک سیستم سفیدپوست و مرد محور بوده است.

اهدای اسکار خیلی سفید به قیمت حذف بازیگران سیاهپوست!

همان زمان، جورج کلونی نیز، در این خصوص، تأکید کرد: مشکل اصلی در نحوه انتخاب نیست بلکه نبود فرصت‌های کاری برای اقلیت‌ها در صنعت فیلمسازی است و به همین دلیل، او اعتراض‌های آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار را کاملاً برحق دانست.

بعد از اعلام نامزد‌های اسکار در شاخه‌های مختلف در هفته گذشته، «چینونی چوکوو» کارگردان فیلم «تیل» که «دانیل ددوایلر» در آن به ایفای نقش پرداخته است، اقدام زن ستیزانه اسکار درمورد زنان سیاهپوست و حمایت کردن از سفیدی را محکوم کرد و «رابرت دنیلز» هم به عنوان منتقد فیلم، با انتشار مطلبی در لس آنجلس تایمز، این طور نوشت: این که انگشت اتهام به سمت «آندره آ ریسبرو» برود کار راحتی است. زیرا بر این باور هستیم که او باعث حذف زنان سیاهپوست به عنوان نامزدی اسکار شده است. اما واقعیت این است تا موقعی که تمرکز ما روی افراد است و از دست آن‌ها ناراحت و عصبانی می‌شویم، این سیستم معیوب و ساختارش به کار خود ادامه می‌دهد.

یکی از دلایل غیرمنتظره بودن نامزد شدن ریسبرو در اسکار این بوده که در اوایل فصل جوایز، به ندرت، حضور داشته است و در مقابل، «ویولا دیویس» و «دانیل ددوایلر» توانسته بودند نامزد جوایز انجمن بازیگران سینما شوند و همچنین، «دیویس» موفق به نامزدی در گلدن گلوب شود.

این در حالی است که «آندره آ ریسبرو» فقط توانسته بود نامزد جوایز مستقل اسپریت شود که برندگان آن در ماه مارس معرفی خواهند شد.

اهدای اسکار خیلی سفید به قیمت حذف بازیگران سیاهپوست!

به نظر می‌رسد که بازیگران برجسته‌ای چون؛ «جنیفر آنیستون»، «شارلیز ترون»، «ادوارد نورتون» و همچنین، «کیت بلانشت» که خودش از دیگر نامزد‌های اسکار امسال است، از طریق یک کمپین هماهنگ، به تبلیغ فیلم «به لزلی» پرداختند که «آندره آ ریسبرو» در این فیلم حضور دارد و «کیت بلانشت» نه تنها در نمایش خصوصی این فیلم، بلکه به تبلیغ آن و بازیگری این بازیگر پرداخته است.

با توجه به انتقاد‌ها و واکنش‌های منفی به این موضوع و حذف این دو بازیگر سیاهپوست، قرار است آکادمی علوم و هنر‌های سینمایی به عنوان نهاد برگزار کننده اسکار، برای بازبینی مقررات کمپین خود تشکیل جلسه دهد. به این منظور که اطمینان پیدا کند هیچ یک از دستورالعمل‌ها نقض نشده اند و این موضوع را اطلاع دهد و بدنبال آن، احتمال مورد بررسی قرار دادن لزوم تغییرات در دستورالعمل‌ها در عصر جدیدی از رسانه‌های اجتماعی و ارتباطات دیجیتال وجود دارد و دستورالعمل‌های آکادمی درمورد کمپین، نشان می‌دهد که آن‌ها باید به شیوه منصفانه و اخلاقی صورت بگیرند.

به نظر می‌رسد که موفقیت کمپین فیلم «به لزلی» برای «آندره آ ریسبرو» نتیجه معکوسی داشته؛ به طوری که یکی از اعضای ناشناس آکادمی به ورایتی گفته است: مهم نیست چه اتفاقی خواهد افتاد چراکه شهرت او لکه دار می‌شود. چه کمپین او کاری انجام داده باشد یا خیر؟!

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
آشتیانی
۱۱:۰۴ ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
نژاد پرستی در غرب یک مسئله فرهنگی جدی است.
آخرین اخبار