افتتاح نمایشگاه عکس «۴۴سال» در حوزه هنری

به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، نمایشگاه عکس «۴۴ سال» در «گالری خانه» حوزه هنری افتتاح شد.

علی فروزانفر، معاون هنری حوزه هنری، در حاشیه آئین افتتاحیه نمایشگاه بیان کرد: بعضی از عکس‌های این نمایشگاه برایم تازگی داشت و برخی دیگر، شامل تصاویری بود که قبلاً هم دیده بودم، اما تماشای مجدد آن چیزی از هیجان و حسی که در هر بازدیدکننده ایجاد می‌کرد، کم نکرد.

او با بیان این که خانه عکاسان حوزه هنری همیشه اتفاق اصیلی را رقم زده است و امروز هم با نمایشگاه خوبی در گالری خانه مواجه هستیم، گفت: نمایشگاه «۴۴ سال»، حال و هوای ۴۴ سال گذشته را زنده کرده است.

معاون هنری حوزه هنری ادامه داد: امروزه، سلیقه آدم‌ها به سمت عکس‌های شفاف، باکیفیت و رنگی رفته است و افراد در مواجهه با عکس‌های این نمایشگاه حس نوستالژی خواهند داشت و عکس‌های ۴۴ سال گذشته، حسی متفاوت از عکس‌های قدیمی، اما ارزشمند را به ذهن متبادر می‌کنند.

در ادامه، احسان باقری، مدیر خانه عکاسان ایران در معرفی بیشتر نمایشگاه عکس «۴۴ سال» بیان کرد: این رویداد هنری در چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تدارک دیده شده است.

او گفت: این عکس‌ها، آثارمختلفی از حضور امام خمینی (ره) در پاریس تا بعد از روز‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را شامل می‌شوند که توسط عکاسان آژانس عکس سیپا فرانسه، میشل ستبون، قاسم حاج‌محمدی و مرحوم قربان خلیلی به ثبت رسیده اند.

مدیر خانه عکاسان ایران ادامه داد: از عکس ۲۰ متری روی دیوار تا عکس‌های ۲۰×۲۵ که چاپ اصلی از روی نگاتیو است، از عکس‌های آژانس عکس سیپا و مرحوم قربان خلیلی هستند.

او درباره جمع‌آوری آثار نمایشگاه «۴۴ سال» تأکید کرد: بخش عمده‌ای از این عکس‌ها، از گنجینه و آرشیو خانه عکاسان ایران بوده و برخی دیگر، توسط آژانس عکس سیپا عکاسی شده اند که خانه عکاسان ایران آن‌ها را خریداری کرده است. همچنین، بخشی از عکس‌های نمایشگاه «۴۴ سال» با اجازه از صاحب اثر در نمایشگاه روی دیوار رفته است.

باقری با بیان این که عکاسی مدیون انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی است، افزود: بیش از ۳۰۰ هزار فریم عکس با موضوع انقلاب اسلامی در آرشیو خانه عکاسان وجود دارد و چندین برابر عکس هم از سوی عکاسان به ثبت رسیده است که در این نمایشگاه، بخشی از تصاویر به نمایش گذاشته شده است.

گفتنی است که نمایشگاه عکس «۴۴ سال» در برگیرنده ۸۳ عکس از حضور و زندگی امام خمینی (ره) در کشور فرانسه و اتفاقات ایران در روز‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ است.

تصاویر نمایشگاه «۴۴ سال»، آثاری از ۱۰ عکاس است که ۷ تن از آن‌ها از عکاسان آژانس عکس سیپا فرانسه هستند و در این نمایشگاه، ۱۵ اثر عکس از ۴۰ اثر مرحوم قربان خلیلی تک نسخه چاپ شده از روی نگاتیو‌های مفقود شده هستند که به همراه عکس «نزن سرباز» که روز‌های پایانی پیروزی نهضت انقلاب اسلامی در ایران را به تصویر می‌کشد، روی دیوار «گالری خانه» حوزه هنری انقلاب اسلامی رفته‌اند.

علاقه‌مندان به بازدید از این نمایشگاه می‌توانند از ۱۲ بهمن ماه تا ۳ اسفند ماه، هر روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۹ و پنج‌شنبه و جمعه‌ها از ساعت ۱۵ تا ۲۰ به «گالری خانه» حوزه هنری انقلاب اسلامی واقع در خیابان سمیه نرسیده به پل حافظ مراجعه کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار