۲۰۰ هزار کودک ۲ تا پنج سال از خدمات غربالگری و تشخیص اوتیسم بهزیستی برخوردارند

مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی از برخورداری نزدیک به ۲۰۰ هزار کودک ۲ تا پنج سال از خدمات غربالگری و تشخیص اوتیسم در سراسر کشور خبر داد.

رامین رضایی همزمان با چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در تبیین و تشریح اقدامات و دستاورد‌ها به راه‌اندازی مراکز روزانه آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اوتیسم و مراکز چندمعلولیتی با کاربری اوتیسم در مناطق کم‌برخوردار اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در ۳۱ استان کشور، ۱۱۰ مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اوتیسم با یکهزار و ۲۵۳ نفر پرسنل تخصصی وجود دارد که به چهار هزار و ۲۶۴ کودک با اختلال طیف اُتیسم خدمات ارائه می‌دهند.

مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی کشور به فعالیت ۱۶ مرکز چندمعلولیتی با کاربری اوتیسم با ۱۶۴ نفر پرسنل تخصصی و آموزش‌دیده اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۹۹ کودک با اختلال طیف اوتیسم تحت نظارت سازمان بهزیستی کشور، خدمات دریافت می‌کنند.

به گفته او، پرسنل تخصصی این مراکز بعد از دریافت آموزش‌های گسترده حضوری و کارگاهی، از کفایت لازم به منظور اجرای برنامه غربالگری، تشخیص و مداخلات مرکزمحور و خانواده‌محور درخصوص افراد دارای اختلال، برخوردار شده و تعداد ۷۱ مرکز فوق به عنوان پایگاه‌های دائمی اجرای برنامه مذکور نیز فعالیت می‌کنند که در این مراکز مطابق پروتکل آموزشی توانبخشی بسته خدمتی مداخلات مرکزمحور (در حداقل سه روش تیچ، ABA و تعامل همه‌جانبه) و خانواده‌محور (بسته آموزشی روزنه) به کودکان و خانواده آن‌ها ارائه می‌شود.

وی به واریز ماهانه ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به ازای معرفی هر کودک به عنوان یارانه به مراکز اوتیسم و همچنین واریز یک میلیون و ۸۳۰ هزار تومان به مراکز چندمعلولیتی با کاربری اُتیسم برای ارائه خدمات به کودک پذیرش‌شده، اشاره کرد و گفت: علت پرداخت نشدن مستقیم این مبالغ به خانواده‌ها، بالا بودن نرخ خدمات توانبخشی در کلینیک‌های وابسته به وزارت بهداشت و نبود پوشش بیمه به خدمات توانبخشی مورد نیاز این افراد است.

رضایی، ادامه داد: با مبلغ فوق تنها می‌توان حدود ۹ ساعت از کلینیک‌ها خرید خدمت کرد، حال آنکه این افراد به طور متوسط به حدود ۱۰۰ ساعت برنامه آموزشی و توانبخشی نیازمندند؛ لذا سازمان بهزیستی کشور با تامین و پرداخت این مبلغ به مراکز آموزشی توانبخشی اوتیسم تحت نظارت خود، بسته کامل خدمتی مورد نیاز این افراد در طول یک ماه را تهیه و همه روزه از ساعت ۸ تا ۱۳ در اختیار کودکان و خانواده‌ها قرار داده است.

به گفته مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی کشور، حداکثر شهریه خانواده به عنوان سهم مشارکت خانواده در این مراکز، که در بسیاری از موارد به دلیل عدم استطاعت مالی خانواده، پرداخت نمی‌شود، در مراکز اوتیسم و چندمعلولیتی با کاربری اوتیسم ۳۱۰ هزار تومان در ماه است.

وی، ادامه داد: متولی تهیه و تامین دارو‌های مورد نیاز اختلال طیف اوتیسم و نیز بیمه در تمام خدمات سلامت از جمله خدمات توانبخشـی وزارت بهداشت است.

رضایی در ادامه به اجرای غربالگری، تشخیص و مداخله در اختلال طیف اوتیسم در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: در این برنامه، ضمن اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی گسترده در سطح استان‌های کشور درخصوص اختلال طیف اوتیسم، تمامی کودکان در سنین طلایی مداخلات (۲ تا ۵ ساله)، مراجعه کننده به پایگاه‌های غربالگری و تشخیص آن استان (مراکز روزانه آموزش و توانبخشی اختلال طیف اوتیسم)، توسط والدین و با راهنمایی مربیان و کارشناسان آموزش‌دیده از نظر احتمال دارا بودن علایم این اختلال، مورد سنجش و غربال قرار خواهند گرفت.

مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی کشور، ادامه داد: سپس در صورت مشکوک بودن کودک به دارا بودن این اختلال، توسط کارشناسان مورد اجرای آزمون تشخیصی قرار خواهند گرفت و در صورت قطعی شدن تشخیص، کودک به مراکز آموزش و توانبخشی اختلال طیف اوتیسم استان محل زندگی خود برای مداخلات مرکزمحور و خانواده‌محور ارجاع می‌یابند.

به گفته این مقام مسئول از زمان اجرای غربالگری، تشخیص و مداخله در اختلال طیف اوتیسم در کشور قریب ۲۰۰ هزار کودک در سنین ۲ تا ۵ سال از خدمات غربالگری و تشخیص سازمان بهزیستی کشور برخوردار و در صورت دریافت تشخیص قطعی، برای بهره‌مندی از خدمات مداخله‌ای، به مراکز روزانه آموزشی توانبخشی اختلال اوتیسم تحت نظارت، ارجاع شدند.

رضایی با بیان اینکه در راستای اجرای برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله در اختلال اوتیسم و تسهیل دسترسی، سامانه الکترونیکی www.autism.behzisti.net در سازمان بهزیستی کشور راه‌اندازی شد، گفت: این سامانه امکان اجرای آنلاین آزمون غربالگری توسط خانواده‌ها و ارجاع به پایگاه‌های غربالگری و تشخیص بهزیستی برای دریافت خدمات تشخیصی و نیز معرفی به ستاد پذیرش و کمیسیون‌های پزشکی توانبخشی تعیین نوع و شدت معلولیت برای قرارگیری در چرخه خدمات حمایتی و نیز بهره‌مندی از خدمات تخصصی در قالب مراکز روزانه آموزشی توانبخشی اختلال طیف اوتیسم فعال در سراسر کشور را با بالاترین دقت و کمترین زمان و هزینه فراهم کرده است.

مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی کشور در پایان به ۷۶۷ مورد آزمون غربالگری اختلال اوتیسم در سال جاری اشاره کرد و یادآور شد: از این تعداد ۵۵۰ مورد مشکوک شناسایی شدند که از ۳۹۰ مورد مصاحبه پیگیری صورت پذیرفت که نهایتا ۳۸۲ کودک ۲ تا ۵ سال تشخیص و برای مداخله و بهره‌مندی از خدمات به مرکز ارجاع شدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار