بایدن به اروپا سفر می‌کند

رئیس جمهور آمریکا در نظر دارد در ماه جاری میلادی به اروپا سفر کند.

اروپا اکنون با یکی از بدترین بحران‌های خود پس از پایان جنگ سرد دست و پنجه نرم می‌کند. جنگ اوکراین اکنون به محور اصلی اقدامات دیپلماتیک در قاره سبز تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آندژی دودا، رئیس جمهور لهستان از سفر جو بایدن، همتای آمریکایی اش به اروپای مرکزی در ماه جاری میلادی خبر داد. این سفر در بحبوحه جنگ اوکراین و نگرانی‌ها درباره گسترش آن به سایر کشور‌های اروپایی انجام می‌شود.

دودا امروز (چهارشنبه) در کنفرانس خبری خود در استونی به خبرنگاران گفت: رئیس جمهور آمریکا در ماه فوریه قرار است به منطقه ما سفر کند. منظور من از منطقه ما گستره‌ای از رومانی تا استونی است که در قلب اروپا قرار دارد. من اطلاع کاملی از برنامه سفر وی و جزئیات دیدار‌های او ندارم، ولی بایدن به این منطقه خواهد آمد.

لهستان، رومانی و استونی عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند. آن‌ها در جنگ اوکراین در کنار کی یف ایستاده و از آمادگی خود برای ارسال تسلیحات به این کشور خبر داده اند. با این حال، بیم آن می‌رود گسترش درگیری‌ها در اوکراین به کشور‌های اطراف آن نیز سرایت کند.

جان مرشایمر، استاد روابط بین الملل دانشگاه شیکاگو و سردمدار رئالیسم تهاجمی که بزرگترین استراتژیست حال حاضر جهان محسوب می‌شود، بر این باور است افزایش کمک‌های کشور‌های غربی به ویژه آمریکا و متحدانش در ناتو به اوکراین می‌تواند خطر گسترش درگیری‌ها را تشدید کند.

مرشایمر تاکید دارد: روسیه به عنوان یکی از قدرت‌های بزرگ نظام بین الملل اکنون امنیت ملی خود را در خطر می‌بیند و هر میزان این کشور به شکست در جنگ اوکراین نزدیک شود، احتمال استفاده مسکو از تسلیحات هسته‌ای افزایش خواهد یافت. این موضوع می‌تواند به طور ناخواسته باعث ورود اعضای ناتو و آمریکا به جنگ شود.

این استاد برجسته روابط بین الملل می‌گوید: راهکار مناسب برای پایان بخشیدن به جنگ اوکراین میانجیگری و مذاکره میان دو طرف است. کی‌یف باید به کشوری بی طرف میان شرق و غرب بدل گردد و مقامات غربی باید به مسکو تعهد بدهند که اوکراین هیچ گاه به سازمان ناتو نخواهد پیوست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار