پس از ۳۰ سال؛

آمریکا سفارت خود را در جزایر سلیمان بازگشایی کرد

آمریکا در تازه ترین اقدام برای مقابله با چین، سفارت خود را در جزایر سلیمان پس از سالها بازگشایی کرده است.

آمریکا پس از ۳۰ سال، سفارت خود را در جزایر سلیمان افتتاح کرد زیرا به دنبال تقویت روابط دیپلماتیک در اقیانوس آرام به عنوان اقدامی برای مقابله با چین است.

به گزارش رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا سال گذشته در جریان سفر به این منطقه از برنامه‌های کشورش برای افتتاح یک نمایندگی دیپلماتیک در این کشور جزیره‌ای اقیانوس آرام خبر داد.

آخرین سفارت آمریکا در این منطقه در سال ۱۹۹۳ در بحبوحه کاهش بودجه پس از جنگ سرد بسته شد و آمریکا توسط یک سفیر مستقر در پاپوآ گینه نو در آنجا حضور داشت.

بلینکن در بیانیه‌ای در روز چهارشنبه گفت که وزارت امور خارجه به دولت جزایر سلیمان اطلاع داده است که افتتاح سفارت جدید در هونیارا، پایتخت از ۲۷ ژانویه رسمی شده است.

این اقدام آمریکا در بحبوحه نگرانی واشنگتن و متحدانش در مورد تحرکات نظامی پکن در منطقه هند و اقیانوس آرام پس از انعقاد یک پیمان امنیتی با جزایر سلیمان در سال گذشته صورت گرفته است.

در ماه سپتامبر، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا میزبان رهبران جزایر اقیانوس آرام در نشستی در واشنگتن بود که در آن متعهد شد به جلوگیری از آنچه "اجبار اقتصادی" چین خواند کمک کند و قول داد که با متحدان و شرکای خود سخت‌تر کار کند تا به نیاز‌های جزیره نشینان رسیدگی کند.

بازگشایی سفارت در جزایر سلیمان در حالی صورت می‌گیرد که واشنگتن در حال مذاکره برای تمدید قرارداد‌های همکاری با سه کشور جزیره‌ای کلیدی اقیانوس آرام یعنی جزایر مارشال، ایالات فدرال میکرونزی و پالائو بوده است.

بر اساس قرارداد‌های انجمن آزاد (COFA) که برای اولین بار در دهه ۱۹۸۰ مورد توافق قرار گرفت، واشنگتن مسئولیت دفاع از جزایر و دسترسی انحصاری آن‌ها به بخش‌های عظیم اقیانوس آرام را بر عهده دارد.

واشنگتن گفت که ماه گذشته یادداشت تفاهمی با جزایر مارشال و پالائو امضا کرده و با آن‌ها در مورد کمک‌های اقتصادی آینده آمریکا به توافق رسیده است، اما جزئیاتی ارائه نکرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار