تالاب هورالعظیم در آستانه ثبت شدن در کنوانسیون رامسر/ نشست جهانی گرد و غبار سال آینده در ایران

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: تالاب هورالعظیم در حال ثبت شدن در کنوانسیون بین المللی رامسر است و این موضوع می‌تواند در حفاظت این تالاب موثر باشد.

علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پنجشنبه در همایش روز جهانی تالاب‌ها در محل تالار امام رضا (ع) اهواز گفت: نشست جهانی مقابله با گرد و غبار سال آینده به میزبانی ایران برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه محیط زیست کشور با یک‌تلنگر فرو می‌ریزد افزود: بیش از ۹۵ درصد منشأ وقوع پدیده گرد و غبار در خوزستان و کشور مربوط به خارج از ایران است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: به همان اندازه که به محیط زیست خسارت می‌زنیم باید جبران خسارت نیز انجام شود، امروز دنیایی متمدن است که محیط زیست سالم داشته باشد.

وزارت نفت باید فلرهای نفتی در خوزستان را جمع آوری کند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور تاکید کرد: وزارت نفت مکلف است در خوزستان فلر‌های نفتی را جمع آوری کند، اجازه نخواهیم داد که تعداد فلز‌ها بیشتر از این شود. صنعت را لازم داریم و برای فعالیت پاک صنایع، باید از پژوهشگران دانش بنیان جهت جلوگیری از صدمه زدن صنعت به طبیعت استفاده کرد.

سلاجقه با اشاره به اینکه محیط زیست دیگر تحمل هیچ گونه سختی را ندارند افزود: تعطیلی‌های ناشی از آلودگی به آموزش کشور لطمه زده به همین دلیل باید با حفظ محیط زیست جلوی آلودگی هوا گرفته شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور با بیان اینکه آمایش سرزمین کشور در دولت سیزدهم تامین اعتبار شده است افزود: اگر نقشه‌های مصوب این امایش مبنای کار قرار گیرد جلوی بسیاری از مشکلات زیست محیطی قبل و بعد از اجرای پروژه‌های مختلفی صنعتی و عمرانی گرفته خواهد شد.

تالاب هورالعظیم در کنوانسیون رامسر ثبت می شود

در ادامه این مراسم استاندار خوزستان گفت: اگر از تالاب‌ها که در زمینه‌های مختلف محیط زیست طبیعی و اقتصادی اثر گذار هستند حفاظت نشود قطعا مشکلات زیادی از نظر جمعیتی و آب و هوایی رخ خواهد داد به همین دلیل برای زنده ماندن تالاب باید کار شود.تالاب هورالعظیم در حال ثبت شدن در کنوانسیون بین المللی رامسر است و این موضوع می‌تواند در حفاظت این تالاب موثر باشد.

علی اکبر حسینی محراب تاکید کرد: طرح آمایش سرزمین یکی از پروژه‌هایی است که باید برای بهبود شرایط زندگی و منطقه عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه طرح‌های توسعه پتروشیمی‌ها در بالا دست نباید انجام شود گفت:توسعه زنجیره‌های پتروشمی باید در پایین دست صورت گیرد لذا باید از توسعه پتروشیمی در مناطق بالا دست خوزستان جلوگیری شود.

استاندار خوزستان افزود: اگر صنایع پایین دستی توسعه یابند دیگر شاهد آلودگی در محیط زیست نخواهیم بود.

وی گفت: در ابتدا باید تغییر در تفکر مدیران محیط زیست ایجاد شود تا هر اقدامی انجام می‌دهند در راستای حمایت از محیط زیست باشد.

خوزستان میزبان آئین ملی گرامیداشت روز جهانی تالاب‌ها است.

آئین ملی گرامیداشت روز جهانی تالاب‌ها امسال همزمان با سالگرد انعقاد کنوانسیون بین المللی رامسر در استان خوزستان برگزار شد.

کنوانسیون رامسر قدیمی‌ترین معاهده بین المللی، با تاکید بر حفاظت از طبیعت در جهان است. آغاز آن در دوم ماه فوریه ۱۹۷۱ (۱۳ بهمن ۱۳۴۹) در شهر رامسر بوده و کنوانسیون نام خود را از این شهراقتباس کرده است.

کنوانسیون رامسر در سال ۱۹۷۵ جنبه قانونی یافت. این معاهده کشور‌های عضو را ملزم به تعیین و حفظ تالاب‌های با اهمیت بین المللی و تشویق به استفاده خردمندانه از آن‌ها می‌نماید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.