حدود ۱۴ هزار تن میوه  تنظیم بازار توسط تشکل ها عرضه خواهد شد

معاون برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در زمینه روغن، شکر، مرغ، تخم مرغ، گوشت و پرتقال، سیب و سایر محصولات هیچ مشکلی نداریم و حدود ۱۴ هزار تن میوه تنظیم بازار توسط تشکل ها عرضه خواهد شد.

در میز اقتصادی امروز به سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار میوه شب عید با حضور مسئولان پرداخته شد.
سوال: چقدر الگوی کشت اجرا شد؟
آقای علایی مقدم معاون برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی: هر کشوری برای بخش کشاورزی باید نقشه راه داشته باشد، برنامه کشور ما نیز بر اساس الگوی‌های منطقی و برخی نکات دیگر تدوین شده است.
الگوی کشت یک نظام تولیدی بر اساس استعداد‌های یک منطقه است که از ۵۰ سال گذشته بنا بوده اجرا شود تا این که از مهر امسال از الگوی کشت رونمایی شد تا بتوانیم بهره برداری مطلوب داشته باشیم؛ الگوی کشت در ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار تدوین شد و بنا شد محصولات آب بر به گلخانه‌ها برود.
در زمینه محصولاتی مانند گندم ۴۰ درصد و جو ۵۵ درصد ضریب وابستگی داریم و در این بخش الگوی کشت به محیط باز رفته است تا بتوانیم نیاز‌های اساسی کشور را تامین کنیم.

به موازات الگوی کشت، کشت قراردادی هم داشتیم که بالای ۶۵ درصد آن کشت گندم بود و امسال نیز به واسطه الگوی کشت یک میلیون و ۵۵۰ هزار هکتار کشت قرار دادی گندم داشتیم که مقرر شد، هزینه‌های متصور نیز با خرید تضمینی پرداخت شود.
سوال: هدف گذاری الگوی کشت چگونه است؟
علایی مقدم: هدف گذاری الگوی کشت این است که در ۳۰ محصول از ۸۲.۵ میلیون تن به ۹۲.۵ میلیون تن محصولات اساسی برسیم، زمانبندی برای افق الگوی کشت ۵ ساله است که نیازمند برنامه و حمایت‌های لازم در این زمینه هستیم؛ صرفه جویی در مصرف آب را ۶ درصد محاسبه کردیم، همچنین ارتقا ۱۱ درصد در زمینه افزایش تولید را در نظر گرفته ایم. اگر حمایت‌ها در اختیار بخش کشاورزی قرار گیرد قطعا در افزایش ضریب خود اتکایی موثر خواهد بود.
سوال: ضمانت اجرایی الگوی کشت چیست؟
علایی مقدم: حقوق مالکانه و تصرفات کشاورزی بر اساس قانون در دست کشاورز است، اما کشاورزی بدون نهاد‌ها و حمایت‌ها امکان پذیر نیست اگر کود از کشاورزی جدا شود عملا ۵۰ درصد کشاورزی دچار مشکل می‌شود. حمایت‌های دولت از جمله تامین نهاده ها، تسهیلات بانکی در بخش‌های مختلف از جمله مواردی است که در رعایت الگوی کشت ضروری است.
سوال: در خصوص پیش بود و کمبود‌ها نظر شما چیست؟
علایی مقدم: محصولات به چند دسته تقسیم می‌شوند یکی کشت پاییزه که عمدتا غلات هستند و یک سری محصولات هم در کشت بهاره سبزی و صیفی جات است، برای کشت بهاره نیز الگوی کشت ابلاغ شده و در غیر فصل این محصولات در فضای گلخانه‌ای تولید می‌شود با اجرای الگوی کشت پیش بود و کم بود را می‌توان کنترل کرد.
سوال: صادرات در الگوی کشت در نظر گرفت شده است؟
علایی: یک درصد‌هایی را در ابتدای کشت با توجه به ویژگی محصول و با توجه به نیاز‌های کشت و با مد نظر قرار دادن تفاهم‌هایی که با کشور‌های دیگر منعقد کرده ایم برای صادرات در نظر داریم.
سوال: کشت قرار دادی گندم به چه شکل است؟
آقای هاشمی رئیس بنیاد گندمکاران: بحث گندم اسکله بندی اصلی کشاورزی ما است سال‌های قبل ما اقداماتی را انجام داده ایم به شکلی که منافع کشاورزی و منافع جامعه تامین شود. الگوی کشت در بحث حوزه گندم موفق بود که امسال هم یک میلیون و ۵۵۰ هزار هکتار در گندم آبی شروع شده است.
سوال: پیش بینی تولید گندم چه میزان است؟
هاشمی: یک میزان تولید و دیگری خرید تضمینی گندم را باید در نظر گرفت در سال زراعی ۹۹ و ۱۴۰۰ ما نزدیک به ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم خریداری کردیم  که امسال به سبب شرایط  خوب نزدیک به ۵۵ درصد افزایش خرید داشته ایم که بالغ بر ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن خریداری شده است.
سوال: با خود کفایی چقدر فاصله داریم؟
هاشمی: باید در دو بخش در نظر گرفت در  بخش صنف و صنعت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن  گندم نیاز داریم و بخش دیگر خبازی است. کشور را می‌توان با گندمی حدود ۸ میلیون هزار و ۵۰۰ تن بخش خبازی را اداره کرد.
در مجموع  با ۱۰ میلیون تن گندم می‌شود کشور را به راحتی اداره کرد که تولید بالغ بر ۱۱ میلیون تن است. پیشرفت در گندم آبی راندمان تولید ۱۰ درصد افزایش داشته است.
سوال: چگونه آمار در حوزه گندم احصا می‌شود؟
هاشمی: یک آمار داریم که از سال‌های گذشته بر آن تکیه کرده ایم، روش احصا شفاف نداریم و آمار واقعی نداریم.
سوال: چه تلاشی شده است که آمار واقعی شود؟
علایی مقدم: در حال حاضر حدود هزار و ۴۵۰ مرکز تابع در بخش‌ها داریم که اطلاعات سطوح قابل کشت در بانک اطلاعاتی قرار دهند از ظرفیت دانش بنیاد‌ها استفاده می‌شود تا دقت افرایش یابد. بنا شده با وزارت فناوری اطلاعات جلسه داشته باشیم تا از ماهواره‌های آن‌ها استفاده شود تا این اطلاعات در رصدخانه کشاورزی ایران قرار گیرد به نظر تا ۷ ماه آینده بتوانیم به این مهم برسیم.
سوال: چرا بخشی از اقدامات به بخش تشکلات واگذار شده است؟
علایی مقدم: یکی از سیاست‌های وزارتخانه این است که سرنوشت محصولات را در بخش‌های مختلف در اختیار تشکل ها قرار دهیم، ۹۸ درصد فعالیت‌های کشاورزی توسط مردم انجام می‌شود. یک سال است که قانون انتزاع به وزارتخانه ما محول شده است، یکی از سیاست‌های ما واگذاری امورات تنظیم بازار به تشکلات است.
مصوب شد مرغ، تخم مرغ، گوشت محصولات دیگر مانند پیاز و سیب زمینی این گونه باشد در خصوص تخم مرغ یک میلون و ۲۰۰ هزار تن تولید داشتیم که ۱۰۰ هزار تن بیشتر از نیاز کشور بود در زمینه مرغ هم این شروع شده است و از روز یکشنبه نیز خرید حمایتی آغاز می‌شود.
در خصوص گوشت و التهابات باید گفت در حال حاضر نرخ دلار بالا رفته است حدود ۱۶ میلیون تن محصولات برای دام و طیور اختصاص داده ایم در شش ماه دوم نیاز است جیره دستی داده شود میانگین گوشت کنترل شد و در حال حاضر ۲۴۰ هزار تومان لاشه گوشت در میدان بهمن  عرضه می‌شود و در زمینه واردات اقداماتی انجام شده است. ۴ روز است که واردات گوشت به کشور آغاز شده است که این محصولات وارداتی شامل، مخلوط گوسفندی ۲۲۰ هزار تومان،  چرخ کرده گوساله  ۱۷۰ هزار تومان  و مخلوط  گوساله ۱۹۲ هزار تومان و ران و سردست ۲۱۵ هزار تومان عرضه می‌شود و تا پایان اردیبهشت این روند ادامه خواهد داشت.
سوال: روند برای شب عید چگونه خواهد بود؟
هاشمی: در زمینه روغن، شکر، مرغ، تخم مرغ، گوشت و پرتقال، سیب و سایر محصولات هیچ مشکلی نداریم و حدود ۱۴ هزار تن میوه  تنطیم بازار توسط تشکل ها عرضه خواهد شد. محصولات از فجر تا فطر به قیمت مصرف کننده توزیع خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار