تاکید فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو علی رغم مخالفت ترکیه

نخست وزیران فنلاند و سوئد اعلام کردند مسیر پیوستن به سازمان ناتو را با یکدیگر طی خواهند کرد.

فنلاند و سوئد بار دیگر از تعهد خود برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) علی رغم مخالفت‌های ترکیه خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سانا مارین، نخست وزیر فنلاند در کنفرانس خبری مشترک با همتای سوئدی خود در استکهلم گفت: از فضای ایجاد شده حول محور پیوستن سوئد به سازمان ناتو خرسند نیستم. استکهلم کشور مشکل ساز در این زمینه نیست. این کشور تمامی اقدامات لازم برای پیوستن به این نهاد نظامی را انجام داده است.

سخنان نخست وزیر فنلاند در حمایت از پیوستن سوئد به سازمان ناتو پس از آن مطرح می‌شود که ترکیه به دلیل اقدامات مخرب استکهلم و سوزاندن قرآن کریم در این کشور اعلام کرده بود سوئد به فکر پیوستن به ناتو نباشد، اما آنکارا با پیوستن هلسینکی به این پیمان مشکلی ندارد.

اولف کریسترسن، نخست وزیر سوئد نیز در این کنفرانس خبری گفت: ما همچنان به توافق سه جانبه امضا شده میان سوئد، فنلاند، و ترکیه برای پیوستن به سازمان ناتو پایبند هستیم. ما و فنلاند با یکدیگر این مسیر را طی خواهیم کرد و در یک زمان به این نهاد نظامی می‌پیوندیم.

براساس منشور سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، تمامی ۳۰ عضو این نهاد نظامی دارای حق وتو بوده و عضویت اعضای جدید به این نهاد منوط به موافقت تک تک اعضای پیشین است. ترکیه که سال‌ها سوئد و فنلاند را متهم به پناه دادن به اعضای حزب کارگران کردستان (پ ک ک) می‌کرد، در توافق سه جانبه‌ای که با این کشور‌ها در سال گذشته میلادی به امضا رساند آن‌ها را مجاب به استرداد سران این سازمان تروریستی کرد.

با این وجود، مقامات آنکارا به دنبال کسب امتیازات بیشتر از سوئد هستند و اکنون به دلیل تظاهرات ضداسلامی و قرآن سوزی در این کشور‌ها روند مذاکرات ۳ جانبه را متوقف کرده اند. در سوی دیگر، آمریکا به عنوان حامی اصلی عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، در حال اعمال فشار به ترکیه برای کسب رضایت آنکاراست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار