موافقت مغرب با تحویل دادن شیعه در معرض اعدام به رژیم آل سعود

با وجود خطر اعدام و «سر بریدن»، دستگاه قضائی مغرب با تحویل دادن «حسن آل ربیع» شهروند شیعه عربستانی به ریاض موافقت کرد.

«محمد صبار» وکیل «حسن آل ربیع»، شهروند شیعه عربستانی، خبر داد که دادگاه تجدید نظر مغرب به تحویل دادن آل ربیع موافقت کرده و این حکم غیر قابل نقض است.

براساس گزارش فرانس پرس، برای اجرای نهایی این حکم، باید حکم دادگاه از طریق وزیر دادگستری به نخست‌وزیر داده شود و او آن را امضا کند. «احمد آل ربیع» برادر این فعال عربستانی که ساکن کاناداست گفت: نسبت به این تصمیم مغرب احساس سرخوردگی شدید می‌کند و هیچ شواهد و مدارکی در محکومیت حسن وجود ندارد.

او تأکید کرد که در صورت تحویل دادن برادرش به عربستان، وی با خطر «بریده شدن سر» مواجه است. حسن آل ربیع (۲۶ ساله) در ۱۴ ژانویه در حین ترک مغرب به مقصد ترکیه با یک حکم بازداشت صادره در عربستان به اتهام «همکاری با تروریست‌ها به منظور خروج غیر قانونی از کشور» بازداشت شد.

عربستان مانند بسیاری کشور‌های دیگر منطقه، منتقدان سیاسی خود را با اتهام تروریسم تحت تعقیب قرار می‌دهد. آل ربیع از شیعیان عربستان و اهل شهر عوامیه در شرق این کشور است.

احمد آل ربیع تأکید کرد که حکم بازداشت حسن هیچ ارتباطی با حوادث سیاسی سال ۲۰۱۷ در منطقه عوامیه ندارد و واقعیت آن است که دولت عربستان به دنبال دستگیر برادر سوم آن‌ها «منیر آل ربیع» است که فعال حقوقی و منتقد علنی دولت عربستان است.

حسن آل ربیع به همراه دو برادر دیگر خود به نام‌های حسین و علی در فوریه ۲۰۲۱ نیز دستگیر شدند، اما بعد از یک روز وی و برادرش حسین آزاد شدند، اما برادر دیگرشان، علی، به اعدام محکوم شد. دولت عربستان در آوریل ۲۰۱۹، در اعدام دسته‌جمعی ۳۷ شهروند عربستان که ۳۳ تن از آن‌ها شیعه بودند دو تن از پسرعمو‌های این خانواده را اعدام کرده است.

نهاد‌های حقوق بشری پیش از این به مغرب هشدار داده بودند که تحویل دادن حسن آل ربیع وی را با خطر دستگیری و شکنجه و محاکمه ظالمانه و در نهایت اعدام مواجه می‌کند.

هفته گذشته سازمان دیده‌بان حقوق بشر به مغرب هشدار داده بود که آل ربیع را به عربستان تحویل ندهد. در مارس ۲۰۲۲ نیز عربستان ۸۱ فرد را که اکثر آن‌ها از شیعیان بودند به اتهامات مربوط به تروریسم در دادگاه‌های غیر شفاف اعدام کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۱۴ بهمن ۱۴۰۱
آل سعود وحشی باید نابود شود تا مردم عربستان از شر این خاندان صیهونیستی به آرامش برسند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۱۴ بهمن ۱۴۰۱
چرا دلقک‌های غربی به این اعدامها واکنش نشان نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
باید ارامکورابزنید به خاطره کمک به تجزیه طلبی اش وادامهداربودنش درخفا ودوم باید این وهابی های داعش پرور روترساند تا این جوان شیعه اهل بیت را شهید نکنن
آخرین اخبار