وی خاطرنشان کرد: حاکمان بی عرضه قاجار و پهلوی کشور را تکه تکه کردند، پهلوی بحرین و کوه‌های آرارات را از کشور جدا کرد و آرارات سوق‌الجیشی‌ترین منطقه‌ای بود که در اختیار ایران قرار داشت و شاهراه اتصال ایران به اروپا به حساب می‌آمد و اگر جدا نمی‌شد امروز در حوزه قفقاز ما مشکلی نداشتیم.

حجت الاسلام امامی گفت: در دوران قاجار اتفاقات ایران و اروپا را اگر مقایسه کنیم می‌بینیم که چه جنایتی در ایران رخ داده است، قاجاری‌ها فهمی از فناوری و علم نداشتند و فکرشان این بود که چگونه بخشی از خاک مملکت را بدهند و پول بگیرند تا در اروپا به عیاشی‌های خود مشغول شوند و امروز ایران جزو ابرقدرت‌های علم در دنیاست.

وی تصریح کرد: هیچ حاکمی را در طول ۷ هزار سال در ایران نمی‌توان پیدا کرد که باسوادتر و کاردان‌تر از حضرت امام باشد و رضا خان قبل از رسیدن به حکومت یک قزاق خدمتکار روس بود و چنین فردی را بر رأس یک مملکت گذاشتند.

حجت الاسلام امامی افزود: برای تحلیل یک رویداد به لوازمی نیاز هست که از جمله آن‌ها مدنظر قرار دادن وقوع این اتفاق در فضای آن بستر است، و در دوران قاجار ایران یک کشور عقب مانده بود و پهلوی هم این مسیر را ادامه داد و ایران به کشوری تبدیل شده بود که انگلیس و دیگر کشورهای استعماری به راحتی می‌توانستند در آن جولان بدهند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌غربی در ادامه به نفوذ انگلیس در ایران در دوران قاجار و پهلوی اشاره کرد و عنوان داشت: اکثر صدراعظم‌های قاجار و برخی وزرای پهلوی فراماسونری بودند، و انگلیس برای کاهش هزینه‌های خود، به جای حضور فیزیکی، اقدام به تولید مغز انگلیسی کرد تا در خدمت استعماری بریتانیا باشند و راه اندازی لژهای فراماسونری که هم قاجار و هم پهلوی را مدیریت می‌کردند از اولین اقدام انگلیسی‌ها در ایران بود و مسئله نفوذ مال صد سال است و متخص امروز نمی‌باشد.

حجت‌الاسلام امامی فرقه سازی دینی را یکی دیگر از اقدامات انگلیس برای استمرار استعمار خود در ایران عنوان کرد و گفت: انگلیس به فرقه‌سازی بهائیت و بابیت اقدام کرد و این دو گروه یکی از عوامل تفرقه در ایران بودند.

وی ایجاد جنگ بین ایران و روس را از دیگر نقشه انگلیس برای بقای استعمار خود دانست و گفت: یک جو دیگری را هم به نام دین و مدرنیته انگلیسی‌ها در ایران راه انداختند و عده‌ای گفتند چون به دین عمل نمی‌کنیم عقب مانده‌ایم و عده‌ای علل عقب ماندگی را عمل به سنت عنوان کردند، لذا این دو دستگی مردم را به خود مشغول کرد و تاکنون هم ادامه دارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: در اثر بی کفایتی حاکمان ایران، کشور را تجزیه کردند و بخش‌های متعدد آن را به بیگانه‌ها دادند و خاطرات این حاکمان که بعضاً به دست خودشان نوشته شده شرم آور است و لذا به همین دلیل رهبر انقلاب تاکید بر مطالعه تاریخ معاصر دارند.

وی ایجاد قحطی و بیماری را دیگر توطئه انگلیسی‌ها در ایران عنوان کرد و گفت: در اواخر قرن ۱۳ شمسی ملت ایران حدود ۱۹ میلیون نفر بود که ۹ میلیون آن‌ها در قحطی انگلیسی‌ها قتل عام شدند و متأسفانه در مورد این هلوکاست ایرانی کمتر سخن گفته شده است.

حجت‌الاسلام امامی افزود: فقر اقتصادی و فرهنگی در ایران در دوران قاجار بیداد می‌کرد و روشنفکرها و غرب زده‌ها جولان می‌دادند و مردم تخدیر شده بودند و هیج اطلاعی از اوضاع نداشتند و برکت انقلاب اسلامی این بود که عقل‌ها را تعالی داد.

وی اضافه کرد: در دوران قاجار شاهراه‌های اقتصادی و حق حاکمیت به بیگانه‌ها واگذار شده بود و دولت برای اداره کشور از دیگر کشورها وام اخذ می‌کرد و چون نمی‌توانستند سود آن را بپردازند حاکمیت‌های گمرکات، شیلات، دیانوردی و … را به خارجی‌ها واگذار می‌کردند و در خاطرات ناصرالدین‌شاه به گوشه‌ای از اینها اشاره شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی گفت: ویژگی‌های امام منحصر به فرد است و با قدرت الهی خود توانست مبارزات را به دور از مبارزه مسلحانه مردمی کند، به گونه‌ای که حتی گروه‌های مخالف ایشان هم به محوریت امام به میدان آمدند و امروز امام خمینی (ره) علم انقلاب اسلامی است و به همین دلیل چند سال قبل رهبر معظم انقلاب اسلامی خطر تحریف امام را مطرح کردند.