اهتمام ویژه دولت برای کاهش نرخ بیکاری کشور

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اهتمام ویژه دولت برای کاهش نرخ بیکاری کشور خبر داد و گفت : برای این منظور نیازمند تدوین اطلس اشتغال استان‌ها هستیم.

سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه ستاد سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه با اشاره به اینکه بیکاری یکی از معضلات مهم کشور است، گفت : همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند برای حل این مشکل باید مانند دوران دفاع مقدس قرارگاه تشکیل دهیم.

وی با بیان اینکه بدنبال این هستیم که نرخ بیکاری کشور را به میزان قابل توجهی کاهش دهیم، اظهار کرد: برای ایجاد اشتغال و به تبع آن محرومیت زدایی و افزایش بهره‌وری به همکاری بخش خصوصی نیاز داریم.

مرتضوی از منابع خوبی که در بودجه سال آینده برای اشتغالزایی در نظر گرفته شده یاد کرد و با بیان اینکه تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸ در بودجه سال آینده ادغام شده، خاطرنشان کرد: تقاضا داریم مجلس نیز این اعتبارات را همانطور که در لایحه دولت آمده به تصویب برساند، زیرا هرگونه تغییر در آن باعث ناتمام ماندن طرح‌های اشتغالزایی خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه این منابع با اختیارات وسیع استانداران به استان‌ها داده می‌شود، عنوان کرد: ۷۰ درصد این منابع با نظر شورای برنامه‌ریزی استان‌ها اختصاص می‌یابد و برای ۳۰ درصد دیگر که ملی است حتما ایجاد توازن در استان‌ها را مدنظر خواهیم داشت.

مرتضوی نکته مهمی که در ایجاد اشتغال باید مد نظر قرار گیرد را تدوین اطلس اشتغال استان‌ها متناسب با اسناد آمایش سرزمینی و ظرفیت هر منطقه دانست.

وی یکی دیگر از ملزومات ایجاد اشتغال در کشور را توجه به موضوع آموزش و استفاده بیشتر از مراکز فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌های فنی اعلام کرد و یادآور شد: برای اشتغال متاهلین هم امتیازات ویژه‌ای از جمله آموزش رایگان و ... را در برنامه داریم. به علاوه در بودجه سال ۱۴۰۲ بنا داریم برای متاهلین دارای دو فرزند، بیمه سهم کارفرما به صورت متمرکز توسط دولت پرداخت شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سپس به نرخ بالای بیکاری کرمانشاه اشاره کرد که با این همه ظرفیت و موقعیت جغرافیایی نباید در زمینه بیکاری اول باشد و گفت: در سفر استانی رئیس جمهور در کنار مصوباتی که در حوزه‌های زیربنایی و ... داشتیم، برای اولین بار در کشور قرارگاه اشتغال را برای کرمانشاه مصوب کردیم، زیرا باور داشتیم موضوع اشتغال صرفا در جریان یک سفر کوتاه حل نخواهد شد.

مرتضوی بر لزوم ابلاغ هرچه زودتر مصوبات قرارگاه ملی اشتغال تاکید کرد.

وی از شناسایی ۴۸ واحد راکد و تعداد زیادی واحد که زیر ظرفیت کار می‌کنند در کرمانشاه خبر داد که احیای آن‌ها به بهبود بیکاری استان کمک بسزایی می‌کند.

نماینده دولت از پیشنهاد طرح‌های توسعه‌ای برخی کارخانجات کرمانشاه از جمله سیمان غرب و خودروسازی استقبال کرد و قول حمایت داد.

وی قول داد بعد از ایام دهه فجر جلسه‌ای با استاندار کرمانشاه و بانک‌های عامل برای تامین مالی پروژه‌های کرمانشاه برگزار شود و افزود: استان‌هایی مانند کرمانشاه که نرخ بیکاری بیش از ۱۰ درصد دارند را بدون نیاز به وقت قبلی پذیرا خواهم بود .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار