سهم اصفهان از هوای پاک، فقط ۲ روز

بیش از ۳۰۰ روز از سال ۱۴۰۱ سپری شده اما سهم کلانشهر اصفهان و شهروندانش از هوای پاک فقط ۲ روز بوده است یعنی روزهایی که شاخص کیفی هوا به کمتر از ۵۰ (AQI) می‌رسد.

بر اساس جدیدترین آمار اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، هوای کلانشهر اصفهان از دهم بهمن امسال تا کنون با توجه به بارش‌های خوب زمستانی و همچنین وزش باد در وضعیت قابل قبول و سالم قرار گرفته است و روز چهارشنبه ۱۲ بهمن، هوای پاک برای آن ثبت شد.

کارشناس مسئول آلودگی هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: از ابتدای امسال تا کنون بر اساس اطلاعات مربوط به ایستگاه‌های پایش دائم بر حسب شاخص کیفیت هوا (AQI) در کلانشهر اصفهان در روز‌های ۲۱ آبان و ۱۲ بهمن، هوای پاک با شاخص کمتر از ۵۰ (AQI) ثبت شده است.

محمود مزارع با بیان اینکه در این ۲ روز شاخص کیفیت هوای کلانشهر اصفهان به ترتیب ۴۲ و ۴۴ (AQI) بود، افزود: این ۲ روز هوای پاک با فاصله دو و نیم ماه با یکدیگر اتفاق افتادند.

او با اشاره به اینکه پارسال فقط ۲ روز هوای پاک در اصفهان داشتیم، تصریح کرد: تعداد روز‌های هوای پاک در اصفهان از ابتدای امسال تا کنون تفاوتی ندارد، اما هوای آلوده ۲۲ درصد بیشتر شده است.

این کارشناس توضیح داد: از ابتدای امسال تا ۱۳ بهمن ۲ روز هوای پاک، ۱۵۳ روز هوای قابل قبول و سالم، ۱۳۶ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۲۷ روز هوای ناسالم برای عموم در کلانشهر اصفهان ثبت شده که گویای افزایش تعداد روز‌های ناسالم نسبت به پارسال است.

مزارع خاطرنشان کرد: پارسال در مدت مشابه ۲ روز هوای پاک، ۱۸۳ روز هوای سالم و قابل قبول، ۱۱۴ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۹ روز ناسالم برای عموم در این شهر ثبت شد.

او درباره آمار منتشر شده در پایگاه اینترنتی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: این آمار با توجه به اینکه میانگین اطلاعات ۱۴ ایستگاه در ۲۴ ساعت شبانه روز را در نظر می‌گیرد، دقیق‌تر است درحالیکه در حال حاضر آمار موجود در برنامه کاربردی (اپلیکیشن) پایش کیفی هوای اصفهان مربوط به اطلاعات پنج ایستگاه است.

اصفهان کمترین تعداد روز‌های هوای پاک و میزان بارش سالانه را در مقایسه با سایر کلان‌شهر‌ها دارد.

اصفهان بالغ بر ۲ میلیون نفر جمعیت دارد و بطور میانگین روزانه ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در آن تردد می‌کند و صنایع کوچک و بزرگ بسیاری آن را احاطه کرده اند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ (AQI) خطرناک است.

منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.