برترین‌های هفته ۱۸ لیگ برتر ۱۴۰۱

برترین‌های این هفته لیگ برتر در حالی انتخاب شدند که سپاهان با بهترین برد، بیشترین نماینده را دارد.

در بعد فنی با رسیدن سپاهان به صدر، رقابت جذاب و مهیج‌تر شد. جدال تیم‌های تهاجمی لیگ برتر یعنی سپاهان و گل گهر ۵ گل داشت که سهم تیم میزبان یعنی سپاهان ۴ گل بود. این بدین معنی نیست که گل گهر حریف دست و پا بسته‌ای بود. اتفاقا پیش از اینکه سپاهان برتری خود را دیکته کند، گل گهر صاحب موقعیت‌های خوبی، حتی تک به تک شد که با نمایش خوب پیام نیازمند حملات به ثمر ننشست.

این بازی هم حاشیه داشت. اعتراض به عدم رعایت بازی جوانمردانه؛ حاشیه‌ها در بازی پرسپولیس – آلومینیوم به اوج رسید. جایی که یحیی گل محمدی گفت دست‌هایی در کار است تا پرسپولیس قهرمان نشود! و اذعان کرد از این پس با تیم امید در مسابقات شرکت می‌کند و امروز در کرمان، حمله مربی از کادر فنی تیم مس به ریکاردو ساپینتو درحالی‌که آرام و مشغول صحبت با داور بود، حاشیه‌های جدیدی را در بازی‌های لیگ برتر خلق کرد.

فوتبال ایران به VAR نیازمند است و این حق فوتبال است که از این تکنولوژی بهره ببرد؛ چرا که کمک می‌کند کمتر حق تیم‌ها تضییع شود. اما این همه مشکلات فوتبال ایران نیست و اگر بر این باور باشیم که با آمدن این تکنولوژی همه مشکلات حاکم بر فوتبال ایران پاک می‌شود، درست نیست. سر و صدا‌ها در لیگ برتر، به خصوص روی نیمکت‌ها، پررنگ‌تر از کیفیت بازی‌هاست. مشکل از جایی آغاز می‌شود که نمی‌خواهیم قبول کنیم از فوتبال لذت ببریم، چه در روز برتری و چه در روز شکست. داور در غیاب VAR همان‌طور اشتباه می‌کند که بازیکن در زمین اشتباه می‌کند و مربی روی نیمکت. آیا بهترین داور ایران در جام جهانی با وجود VAR اشتباه نکرد؟ آیا تا پیش از آمدن VAR بازی‌های مهم لیگ برتر باید با دعوا و درگیری به پایان برسد؟ حق تماشاگران ارایه فوتبال زیبا از سوی همه تیم‌هاست. این‌ها هیچ به فوتبال اضافه نمی‌کند.

با این توضیحات می‌رویم به سراغ تیم هفته هجدهم لیگ برتر:
 دروازه‌بان
پیام نیازمند (سپاهان)
اگر واکنش فوق‌تماشایی پیام نیازمند دقایقی پس از گل اول سپاهان نبود، احتمالا حسینی روز خوبی را می‌توانست در بازگشت به نقش جهان تجربه کند و احتمال داشت جریان مسابقه هم عوض شود. با این حال، این نجات دروازه دیدنی از سنگربان سپاهان که آمادگی بدنی بالایی که دارد را هم به رخ کشید، او را بار دیگر به عنوان یک مهره کلیدی سپاهان مطرح کرد. این صحنه جدی‌ترین واکنش نیازمند در جریان مسابقه بود، اما او در سایر دقایق مسابقه که گل‌گهر بی‌امان برای جبران باخت تلاش می‌کرد، بی‌نقص ظاهر شد و به‌ویژه روی خروج‌ها مطمئن عمل کرد تا شاگردان امیر قلعه‌نویی فقط یک بار روی ارسال نوید عاشوری و ضربه سر استنلی کی‌روش به گل برتری دست پیدا کنند.

 مدافعان
هادی محمدی (تراکتور)
در فوتبال یک مدافع می‌تواند خود را به عنوان یک گلزن خوب معرفی کند، البته نه در جریان بازی، بلکه روی ضربات ایستگاهی. این برای چندمین بار بود که هادی محمدی ثابت کرد روی ضربات ایستگاهی یک مهاجم خوب است. در ثانیه‌های پایانی بازی با فولاد و در آن شلوغی روی ضربه کرنر آلوز، هادی محمدی به سختی خود را به توپ رساند و ضربه سرش را زمینی و ماهرانه به ضلع مخالف زد. این گل سه امتیازی موجب شد تا تراکتور به روند خوب خود با خمس ادامه دهد و رفته رفته خود را به عنوان یک مدعی مطرح کند.

عزت‌الله پورقاز (هوادار)
عزت پورقاز بار دیگر در قلب خط دفاعی تیم هوادار به عنوان رهبر نمایش خوبی داشت و دروازه تیمش را بسته نگه داشت. او یک کار مهم‌تر هم در این بازی انجام داد: باز کردن دروازه حریف روی یک ضربه ایستگاهی. همین ضربه ایستگاهی کافی بود تا تیم هوادار به ۳ امتیاز این بازی دست یابد و به رده نهم جدول صعود کند. این چهارمین گل عزت پورقاز در فصل جاری بازی‌ها بود. او سه بار هم برای هم‌تیمی‌هایش موقعیت گل ایجاد کرد و می‌رود یک فصل خوب را پشت سر بگذارد.

جعفر سلمانی (استقلال)
گاهی حضور جعفر سلمانی در جناح چپ خط دفاعی با انتقاد مواجه می‌شود و استقلالی‌ها دوست دارند در این جناح، چون ابوالفضل جلالی مهره تهاجمی‌تری بشمار می‌رود، بازی کند. اما به طور حتم ریکاردو ساپینتو برای استفاده از این بازیکن در ترکیب ثابت آبی‌ها دلایل خاص خود را دارد. جعفر سلمانی در مصاف با مس کرمان یک گل زیبا زد تا نشان دهد همانند فصل گذشته می‌تواند در فاز تهاجمی هم به تیمش به خوبی کمک کند. به واقع برتری استقلال در کرمان با گل این بازیکن شروع شد.

رامین رضاییان (سپاهان)
رضاییان پس از بن‌بست در پرسپولیس، سپاهان را برای ادامه فوتبال انتخاب کرد. تصمیمی که می‌توانست چالش‌های بزرگی برای این بازیکن به همراه داشته باشد، اما مدافع راست سپاهان طی هجده هفته اخیر نه تنها یکی از بهترین بازیکنان سپاهان که یکی از بهترین بازیکنان لیگ برتر بوده و نمایش‌های خیره‌کننده او در مصاف با گل‌گهر هم ادامه داشت. هر چند اعضای تیم فوتبال گل‌گهر و به ویژه بازیکنان این تیم اعتراض سفت و سختی بعد از گل شهریار به رامین رضائیان داشتند، اما این مدافع راست با اقدام سریع خود هم‌تیمی‌هایش را برای به ثمر رساندن گل اول در موقعیت مناسبی قرار داد و گل چهارم را نیز به زیبایی روی یک ضربه ایستگاهی وارد دروازه فروزان کرد تا یک بار دیگر عملکرد خوبی با پیراهن سپاهان در لیگ از خود به جا گذاشته باشد.

هافبک‌ها
ریکاردو آلوز (تراکتور)
مصاف با فولاد یک بازی سخت و نفس‌گیر برای تراکتور میزبان بود. به خصوص که فولاد می‌خواست بعد از عبور از سد پرسپولیس یک سه امتیاز دیگر دشت کند. ریکاردو آلوز، مهندس جدید فوتبال ایران، سر بزنگاه به کمک تراکتور آمد. درحالی‌که داور آماده می‌شد تا در سوت خود به علامت پایان بازی بدمد، پاس خوب او برای هادی محمدی منجر به گل سه امتیازی برای تراکتور شد. این یازدهمین پاس گل آلوز در فصل جاری بود و به همه ثابت شد ریکاردو ساپینتو بی‌جهت به دنبال جذب او نبود.

علیرضا نقی‌زاده (آلومینیوم)
حضورش در ترکیب آلومینیوم طی هفته‌های اخیر همراه با بازگشت تیمش به روند نتیجه‌گیری شده و عملکردش مقابل پرسپولیس نیز تاثیرگذار و درخشان بود. علیرضا نقی‌زاده که با تصمیم سیدمهدی رحمتی آزادی عمل بیشتری در میانه زمین داشت، بار‌ها با توپ‌گیری از هافبک‌های پرسپولیس اجازه بازی‌سازی به آن‌ها نداد و با دریبل‌های ریز از سد بازیکنان مقابل خود عبور و خلق موقعیت می‌کرد. نقی‌زاده که یک شوت هم به سمت دروازه پرسپولیس داشت، با یک پاس در عمق بلند و تماشایی کاری کرد تا میلاد فخرالدینی در موقعیت عالی قرار بگیرد و با خطای علیرضا بیرانوند و کارت قرمز او روی این بازیکن، سرخ‌ها ۱۰ نفره شوند.

فرشاد احمدزاده (سپاهان)
فرشاد احمدزاده تا پیش از دیدار برابر گل‌گهر ۴ مرتبه با پاس‌های دقیق خود هم‌تیمی‌هایش را در موقعیت گلزنی قرار داده بود، اما سرانجام در هفته هجدهم پایش به گلزنی باز شد و روی پاس بسیار خوب شهریار مغانلو اولین گل فصل خود را هم ثبت کرد. این تنها اثرگذاری احمدزاده هافبک مهاجم ریزنقش و تکنیکی سپاهانی‌ها در جریان مسابقه نبود و او که پس از جام جهانی به بازیکن بی‌جانشین مورایس تبدیل شده، بار‌ها با تسلط بالای خود روی توپ مدافعان گل‌گهر را در این بازی سخت به دردسر انداخت تا نام خودش را به عنوان یکی از بهترین بازیکنان هفته مطرح کند.

مهاجمان
مهدی قایدی (استقلال)
درخشش وینگر بوشهری در ترکیب استقلال همچنان ادامه دارد. پس از گرفتن ۲ پنالتی برابر تراکتور و تأثیرگذاری مستقیم روی ۲ گل دیدار با ملوان، قایدی این بار در کرمان درخشید و روی گل‌های اول و سوم تیمش اثرگذار بود. پس از یک فرار از سمت چپ و پاسی که مدافع مس را وادار به گل‌به‌خودی کرد، باشوی کوچک توانست گل سوم را نیز وارد دروازه میزبان کند و تیر خلاص را اینگونه بر پیکر میزبان وارد کرد. بازگشت قایدی به روز‌های خوب، به معنای راه افتادن استقلال در فاز هجومی است. بازیکنی که پس از ۱۶۸ روز توانست باز هم برای استقلال گلزنی کند، می‌تواند در ادامه فصل، بیشتر از این‌ها عصای دست ساپینتو باشد.

سجاد بازگیر (ملوان)
سجاد بازگیر یک بار دیگر در نقش فرشته نجات تیم ملوان؛ در روزی که ملوان در برابر نساجی ارایه‌گر بازی خوبی بود، تک‌گل سجاد بازگیر به کمک ملوان آمد و موجب شد تا این تیم دست پر میدان را ترک کند. سه امتیاز این بازی برای ملوانی‌ها خیلی مهم بود، به این خاطر که در بازی قبلی ۴ گل از استقلال خورده بودند. سجاد که در خط هافبک بازی می‌کند، تاکنون زننده گل‌های حساسی برای ملوان بوده است. ملوان برای تکرار این برد‌ها باید در خط حمله تیم موقعیت‌طلبی نشان دهد.

شهریار مغانلو (سپاهان)

انتخاب مهاجم تنومند و بلندقامت سپاهان که این روز‌ها به خوبی از توانایی‌هایش در جهت رقم زدن پیروزی‌های بزرگ برای تیمش استفاده می‌کند، راحت‌ترین کار بود. او در جریان پیروزی خیره‌کننده ۴ بر ۱ سپاهان مقابل شاگردان امیر قلعه‌نویی ۲ بار گل زد و یک پاس گل هم داد تا تردیدی برای هیچ‌کس باقی نگذارد که نه تنها یکی از برترین بازیکنان هفته که بهترین بازیکن هفته هم می‌تواند باشد. گل اول و سوم شهریار تاثیر زیادی در نتیجه نهایی مسابقه داشت. گل دوم مسابقه نیز با پاس هوشمندانه شهریار ساخته شد که با محو کردن آرمین سهرابیان فضای بسیار خوبی را برای احمدزاده فراهم کرد. حتی ردپای شهریار روی گل چهارم سپاهان هم دیده می‌شود و او بود که با اقدام سریع خود مهران گلزاری را چسبیده به محوطه جریمه مجبور به خطا کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار