کدام سینما‌های قم میزبان جشنواره فجر می‌شوند؟

قم امسال برای نهمین‌بار میزبانی جشنواره فجر را تجربه می‌کند و با ۸۵۰ صندلی در سه سینما پذیرای علاقه‌مندان به هنر هفتم است.

چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر همزمان با سراسر کشور در استان قم نیز برگزار می‌شود.

قم امسال برای نهمین‌بار میزبانی جشنواره فجر را تجربه می‌کند و با ۸۵۰ صندلی در سه سینما پذیرای علاقه‌مندان به هنر هفتم است.

*پردیس سینمایی ونوس

آخرین بهمن دهه هشتاد از نیمه گذشته بود که نخستین پردیس سینمایی قم با نام سینما «وتوس» در دوران مدیریت محمدحسین استادآقا در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با حضور حجت‌الاسلام موسی‌پور استاندار وقت قم و جمعی از مسئولان افتتاح شد.

سینمایی که با ۲۵۰۰ متر زیر بنا و دارا بودن دو سالن ۲۲۰ و ۶۳ نفری اتفاقی ویژه برای علاقه‌مندان به هنر هفتم در مذهبی‌ترین شهر ایران محسوب می‌شد. شهری که در آن سال‌ها نه‌تن‌ها با توسعه زیرساخت‌های سینمایی و پردیس‌های مجلل میانه‌ای نداشت بلکه با خاموش شدن چراغ دو سینمای «استقلال» و «نور» به‌شدت با کمبود صندلی مواجه بود و تنها با دو سینمای قدیمی‌ساز «تربیت» و «شهر آفتاب» میزبان علاقه‌مندان به سینما بود.

در چنین وضعیتی پردیس سینمایی «وتوس» که بعد‌ها با نام سینما «ونوس» بر سر زبان‌ها افتاد در انتهای خیابان بلوار امین، روبه‌روی شهرک «قدس» با مالکیت هادی کریم‌خانی که خود نیز از علاقه‌مندان به سینما بود، متولد شد.

دو سال بعد در بهمن‌ماه ۱۳۹۱، سازمان سینمایی پرحاشیه و پرکار آن روز‌ها به ریاست جواد شمقدری در رویکرد جدیدی تصمیم به اکران فیلم‌های جشنواره فجر در استان‌ها گرفت و قم نیز که برای نخستین‌بار میزبان این جشنواره می‌شد، سینما ونوس را به عنوان گزینه اول و آخر برای برگزاری این جشنواره روی میز گذاشت.

از آن سال به بعد و در تمام ادوار برگزاری جشنواره فجر در قم، پردیس سینمایی ونوس به عنوان کاخ جشنواره و محل اکران فیلم‌های جشنواره فجر معرفی شده و هرسال با کادر حرفه‌ای به مدیریت علیرضا آغاز میزبان شایسته‌ای برای علاقه‌مندان به هنر هفتم بوده است.

پردیس سینمایی ونوس امسال نیز برای نهمین دوره با ظرفیت ۲۲۰ صندلی پذیرای علاقه‌مندان به فیلم‌های جشنواره فجر می‌شود و از این حیث در قم رکورددار است.

 

*سینما تربیت

سالن «پیش‌آهنگی» که در روز‌های ابتدایی پیروزی انقلاب محل برگزاری دادگاه‌های انقلاب بود و بعد‌ها به «سینما تربیت» تبدیل شد، یکی از سینما‌های قدیمی و خاطره‌انگیزی قم به شمار می‌رود که از قضا نخستین فیلم بعد از پیروزی انقلاب نیز با نام «فریاد مجاهد» هم در آنجا برای فرزند و داماد امام خمینی (ره) و مرحوم آیت‌الله یزدی توسط سید محمد برقعی مدیر فعلی سینما «شهرآفتاب» اکران شده است.

این سینما در طول سالیان متمادی بواسطه مالکیت آموزش و پرورش قم به سینمای دانش‌آموزی نیز شناخته می‌شود و در تمام این سال‌ها کمتر دانش‌آموزی را در این شهر می‌توان پیدا کرد که تجربه یک بار تماشای فیلم را در این سینما نداشته باشد.

سینما تربیت در همه این سال‌ها بواسطه موقعیت ممتاز جغرافیایی‌اش در مرکز شهر قم یکی از پاتوق‌های مهم علاقه‌مندان به سینما بوده و اگرچه در بعضی مقاطع زمانی پروتکل‌های خاصی نظیر تفکیک جنسیتی در آنجا برقرار بوده، اما همواره به عنوان یک سینمای فراگیر میزبان فرهنگیان، دانش‌آموزان و اقشار مختلف جامعه بوده است.

سینمایی که چهار سال قبل برای نخستین‌بار در کنار سینما ونوس برگزاری جشنواره فیلم فجر را تجربه کرد و این اتفاق دو بار دیگر نیز در دوره‌های سی‌وهشتم و چهلم جشنواره فجر در دوران طلایی مدیریت علی محمدی در این سینما تکرار شد تا این سینما فقط در دوره سی‌ونهم از میزبانی جشنواره به‌دلیل بازسازی سالن نمایش جا بماند.

یک‌سال قبل سینما تربیت در حالی برای سومین بار میزبان جشنواره فجر شد که کمتر شباهتی به لحاظ کیفیت ظاهری و فنی با سینمای سال‌های پیشین داشت و در سایه تلاش‌های شبانه‌روزی علی محمدی، پیگیری‌های مسئولان اداره سینمایی و سید موسی حسینی کاشانی مدیرکل سابق ارشاد قم و حمایت‌های حمیدرضا شیخ الاسلام مدیرکل وقت آموزش‌وپرورش قم نوسازی شد و به شایستگی از سینمادوستان قمی پذیرایی کرد.

اتفاقی که اگر یک‌سال دیرتر می‌افتاد شاید به‌دلیل سازگار نبودن روحیه بعضی مدیران جدید آموزش‌وپرورش با مفهوم «سینما» و «سینماداری» آجر روی آجر هم گذاشته نمی‌شد چه برسد به آنکه نوسازی شود!

حالا امسال نیز سینما تربیت با ۳۳۵ صندلی برای چهارمین‌بار میزبان علاقه‌مندان به فیلم‌های فجر در قم است.

*پردیس سینمایی بازار شهر قم

پردیس تازه متولد شده «بازار شهر» قم امسال در حالی برای نخستین‌بار پذیرای جشنواره فجر می‌شود که در آخرین روز‌های پاییزی مهر ماه با حضور محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، هاشم میرزاخانی مدیرعامل مؤسسه شهر و امیرعلی عموزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم افتتاح شد.

این سینما با دارا بودن ۵۵۰ صندلی در سه سالن سینمایی شیک و زیبا و یک سالن وی‌آی‌پی در سطح سینما‌های پایتخت، نخستین سینمای مدرن قم به شمار می‌رود که با استاندارد‌های جهانی برابری می‌کند.

پردیس سینمایی بازار شهر قم در طبقه سوم مجتمع تجاری و تفریحی «بازار شهر» در بلوار غدیر، نرسیده به بوستان غدیر با سرمایه‌گذاری جواد اسحاقی ساخته شده و مدیریت این سینما برعهده علیرضا آغاز است.

پردیس سینمایی مدرن «بازار شهر» با ۳۰۰ صندلی پذیرای علاقه‌مندان به چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر در قم است و احتمال دارد به عنوان کاخ جشنواره و محل اصلی اکران فیلم‌ها معرفی شود.

منبع:شهر بیست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار