وزیر خارجه ترکیه: تروریست‌ها مانع عضویت سوئد در ناتو هستند

ترکیه تاکید کرد تا وقتی گروه‌های تروریستی در سوئد مخفی باشند این کشور نمی‌تواند وارد ناتو شود.

«مولود چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد سازمان‌های تروریستی مخفی شده در سوئد مانع از پیوستن استکهلم به ناتو هستند.

به گزارش آرتی، چاووش اوغلو اعلام کرد: «سازمان‌های تروریستی در مسیر عضویت سوئد در ناتو مین‌گذاری می‌کنند و سوئد پای خود را روی این مین‌ها می‌گذارد، در حالی که اگر بخواهد می‌تواند این مین‌ها را بزداید.»

او افزود: «به آن‌هایی که به توافقات و تعهدات پایبند نیستند نمی‌توانیم جایزه و پاداش دهیم، آنکارا آماده گفتگو درباره این مساله است، اما در وضعیت کنونی نمی‌توانیم با پیوستن سوئد به ناتو موافقت کنیم.»

روابط ترکیه و سوئد پس از آتش زدن نسخه‌ای از قرآن کریم در برابر سفارت ترکیه در استکهلم در ۲۱ ژانویه رو به وخامت نهاده است و آنکارا اعلام کرده تا زمانی که سوئد به تعهدات خود در مبارزه با تروریسم عمل نکند، با عضویت این کشور در ناتو موافقت نخواهد کرد.

ترکیه می‌گوید که سوئد به شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) که در سال ۱۹۸۴ علیه دولت ترکیه سلاح به دست گرفتند، پناه داده است. پ‌ک‌ک در ترکیه، سوئد، آمریکا و اروپا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود. آنکارا از استکهلم و هلسینکی می‌خواهد که موضع سخت‌تری علیه پ‌ک‌ک و گروه دیگری که آن را مسئول کودتای ۲۰۱۶ می‌داند، اتخاذ کنند.

سوئد و فنلاند مدت‌ها است که سیاست‌های عدم تعهد نظامی را دنبال می‌کنند، اما حمله روسیه به اوکراین باعث تجدیدنظر آن‌ها شده است. فنلاند ۱۳۰۰ کیلومتر مرز با روسیه داشته و جزیره سوئدی گوتلند تنها در ۳۰۰ کیلومتری از محل استقرار ناوگان بالتیک روسیه در منطقه کالینینگراد روسیه قرار دارد. هر دو کشور ناتو و بند دفاع جمعی آن را بهترین راه برای تضمین امنیت خود می‌دانند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
دولت سوئد طرفدار تروریست ها ست
آخرین اخبار