فقر معادن شن و ماسه در گیلان

معاون صنایع و معادن سازمان صمت گیلان گفت: این استان از حیث برخورداری از معادن شن و ماسه نسبت به سایر استان‌ها فقیر است.

سعید اخلاقی، معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: حسب برآورد حوزه عمرانی استانداری حداقل نیاز سالانه مصالح این استان بیش از ۲۵ میلیون تن است.

او محدوده‌های معدنی قابل برداشت گیلان را به ۲ حوزه کوهی و رودخانه‌ای تقسیم بندی کرد و افزود: در سالیان اخیر غیر از تقاضای روزافزون برای تأمین مصالح پروژه‌های ساخت و ساز بخش خصوصی به علت در دست اجرا بودن پروژه‌های استانی و ملی از قبیل راه‌آهن و آزادراه و سایر پروژه‌های راهسازی و سدسازی نیاز به تأمین مصالح در استان افزایش یافته است.

معاون صنایع و معادن سازمان صمت گیلان افزود: این خطه برای تأمین مصالح مقرون به صرفه و با قیمت مناسب مشکلات بیشتری نسبت به سایر استان‌ها دارد در حالی‌که طی سالیان اخیر هزینه تأمین مصالح در گیلان نسبت به استان‌های مجاور افزایش قابل توجهی یافته که ناشی از محدودیت‌های برداشتی است که در این سرزمین وجود دارد.

اخلاقی با بیان اینکه گیلان از حیث برخورداری از معادن شن و ماسه نسبت به سایر استان‌ها فقیر است، تصریح کرد: این استان در شرایط شکنده زیست محیطی قرار دارد و نمی‌تواند از ذخایر بالقوه خود به دلیل این محدودیت‌های مهم برای رسیدن به توسعه پایدار با نگاه به حفاظت از محیط زیست بهره ببرد.

او یکی از راه‌های برون رفت از این چالش را استفاده از ذخایر پشت سد‌ها اعلام کرد و گفت: ذخایر قابل توجهی در پشت سد‌های سفیدرود، سنگر و تاریک وجود دارد که جزء ذخایر متناوب و سرمایه‌ای استان محسوب می‌شوند.

به گفته معاون صنایع و معادن سازمان صمت گیلان، ذخایر پشت سد‌ها هم به لحاظ تأمین مصالح بازار و برای جلوگیری از شغل‌های قیمتی و افزایش بی‌رویه مصالح ساختمانی بسیار مغتنم و اثر ذار است و از سویی می‌تواند از فشار بیش از حد به منابع رودخانه‌ای بکاهد و باعث شود رودخانه‌ها از دست اندازی‌های قانونی و غیرقانونی رها شوند.

اخلاقی با اشاره به افزایش نظارت موثر بر عملکرد بهره‌برداران موجود به ویژه از سوی دستگاه‌های نظارتی و قضایی در سالیان اخیر افزود: دستگاه‌های نظارتی علاوه بر برخورد‌های بازدارنده با متخلفان باید سازوکار جانبی هم پیش بینی کنند چنان که آب منطقه‌ای در حوزه رودخانه و منابع طبیعی در معادن کوهی ناظرانی را در محل برداشت به‌طور متناوب مستقر کرده و یا اقدام به نصب دوربین‌های مدار بسته موقت کنند.

او تصریح کرد: امور صنایع و معادن نیز موظف است در محل پایگاه خود باسکولی نصب کند تا عملکرد روزانه بهره بردار را مورد پایش قرار دهد.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان همچنین گفت: این سازمان جلوی هرگونه تخلف شامل اضافه برداشت و نیز برداشت خارج از محدوده را می‌گیرد و علاوه بر آن تفاهم نامه‌ای با سازمان نظام مهندسی معدن ایران منعقد کرده که در بازرسی ایمنی و فنی معادن از پتانسیل آن سازمان با تشکیل تیم‌های کارشناسی بهره گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.