ارز آوری صنعت پتروشیمی در یک سال گذشته چه میزان بوده است؟

معاون وزیر نفت گفت: تا کنون بالغ بر ۸۰ تا از ۹۹ کاتالیست مورد نیاز صنعت پتروشیمی بومی سازی شده و بنا است تا پایان دولت سیزدهم تمام کاتالیست‌ها بومی سازی شود.

در میز اقتصادی امروز جایگاه صنعت پتروشیمی در کشور با حضور آقای مرتضی شاه میرزایی معاون وزیر نفت مورد بررسی قرار گرفت.
سوال: کاتالیست‌ها چقدر به صنعت پتروشیمی کمک خواهد کرد؟
شاه میرزایی: در سال دانش بنیاد اولین نمایشگاه کاتالیست برگزار می‌شود در حاشیه این نمایشگاه از سه کاتالیست جدید نیز رونمایی شد. ضرورت تکمیل زنجیره با کاتالیست‌های ایرانی وجود داشت.
سوال: اهمیت کاتالیست‌ها چیست؟
شاه میرزایی: از آنجایی که در صنعت پتروشیمی فرآیند‌های صنعت شیمیایی است برای تبدیل مولکول‌ها از کاتالیست‌ها استفاده می‌شود و این کاتالیست‌ها در صنعت بسیار نقش مهمی دارند اگر کاتالیست را از صنعت بگیریم چیزی به اسم صنعت پتروشیمی نداریم.
خوشبختانه بنا بود همه کاتالیست‌ها بومی شود که این آماده شده و بنا است تا پایان دولت سیزدهم همه کاتالیست بومی شود حدود ۹۹ کاتالیست را داریم که تا کنون بالغ بر ۸۰ تا از کاتالیست‌ها بومی سازی شده است. سالیانه حدود ۲ میلیون دلار مصرف کاتالیست در بخش‌های مختلف داریم که در حال حاضر توانستیم بالغ بر ۹۰ درصد تناژ کاتالیستی کشور را بومی سازی کنیم و از لحاظ ریالی حدود ۶۰ درصد نیاز کشور را تامین می‌شود و حدود ۱.۲ میلیارد دلار بومی سازی شده است.در سند جامع کاتالیز جزئیات حرکت آماده است که در اختیار کاتالیز سازان قرار گرفته است.
سوال: چقدر جایگاه صنعت پتروشیمی ارتقا داشته است؟
شاه میرزایی: حدود ۱۱۵ سال پیش اولین چاه نفت در مناطق نفتی جوشش کرد، اما پنجمین سال صنعت را سپری می‌کنیم و حدود ۶۰ سال عقب افتادگی وجود داشت. در روز پیروزی انقلاب حدود ۱.۵ میلیون تن تولید صنعت پتروشیمی بوده و ۶ مجتمع را داشته ایم و امروز ۶ مجتمع به ۷۰ مجتمع تولیدی رسیده است ۲۱ مجمتع در ماهشهر و ۲۱ مجمتع در عسلویه داریم و امروز ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی ۹۲ میلیون تن است که تا پایان سال به ۹۴ میلیون تن دست خواهیم یافت ۶ طرح تا پایان سال افتتاح خواهد شد.
سوال: پروژ‌های جدید کجا قرار دارند؟
شاه میرزایی: در منطقه ماهشهر و عسلویه است
سوال: هدف تولیدی سال آینده چه میزان است؟
شاه میرزایی: البته برنامه توسعه بسیار برنامه بزرگ و خیره کننده‌ای خواهد بود تا سال آینده به مرز ۱۰۰ میلیون تن دست خواهیم یافت و ۷ طرح در سال آینده خواهیم داست.
سوال: ارز آوری صنعت چه میزان است؟
شاه میرزایی: با تلاش و همت متخصصان و حمایت دولت خوشبختانه در مرز ۱۵ میلیارد دلار صادرات محصولات پتروشیمی بود که ۱۲.۷ آن به سامانه نیما تحویل داده شده است این رقم برای امسال پیس بینی می‌شود به ۱۸ میلیون دلار برسد تا اکنون مرز ۱۵ میلیارد دلار را رد و حدود ۱۳ میلیارد دلار به نیما بازگشت داده شده است.
سوال: خط اتیلن غرب به کجا رسید؟
شاه میرزایی: این خط در دستور دولت کار بود این خط از منطقه عسلویه آغاز می‌شود و به پتروشیمی تبریز می‌رسد و استان‌های مختلف را در در مسیر خود پوشش می‌دهد. از منطقه سیاه مکان تا گچساران یکی از مسیر‌های ما است که پیش بینی می‌شود اسفند تکمیل شود. خط از نقطه ابتدای تا انتهای مشخص و در مدار است. ۱۰۰ درصد این خط شاخه اصلی آماده است و برای شاخص‌های فرعی بازنگری‌هایی را داشته ایم که اکنون در حال اجرا است و اهلیت خیلی مورد مهمی است.
کسانی که مجوز دارند تا قبل ۳۰ درصد اگر به موقع پیشرفت نداشته باشند در مرز ابطال مجوز قرار می‌گیرند و باید در این موضوع جدی باشند.
در این یک سال و نیم بازنگری بالغ بر ۱۴ طرح و مجوز آن‌ها لغو شده است. طرح‌های پتروشیمی تماما بخش خصوصی آن را اجرا می‌کند زمانی که طرح‌ها اعلام می‌شود اهتمام ما این است که سرمایه گذار باید حرکت کند که تاکنون این گونه بوده است برنامه‌های هفتم با سرعت در حال اجرا است و به عبارتی برنامه هفتم ۳۴ درصد در حال اجرا است.
سوال: پارک‌های پتروشیمی به کجا رسید؟
شاه میرزایی: تفاهم نامه‌ای بین ما و وزارت صمت منعقد و استان به استان پیگیری می‌شود. در آخر بنا بر اطلاعیه بورس کالا و سازمان صمت تمام محصولات ابتدا در بورس عرضه و مازاد آن به مقاصد صادراتی می‌رسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۳:۰۸ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
سلام من فقط این میخوام بگم حیف حیف شهرستان بندر ماهشهر و بندر امام خمینی بیشتر از ۴۰تا منطقه ویژه دارند ولی اگه با چشم بصیرت نگاه بکنیم متوجه میشیم که ۸۰درصد نیرو‌های کارکنان مناطق ویژه غیر بومی هستند و ۱۰ درصد بومی هستند ای خدا چی بگم درد تو دلم دارم به کی بگم . با این که جوان بومی بندر ماهشهر هستم و متأهل هستم و با این زندگی سخت باید بیکار بشینم. ای خدا تا کی این همه ظلم
آخرین اخبار