وزیر کشور:

درست کردن ابر شهر‌ها سیاست نظام نیست/جواب روشنی درباره فیلترینگ پیام‌رسان‌های خارجی داده نشده

احمد وحیدی در ساری گفت: سیاست نظام توزیع مناسب جمعیت در همه مناطق کشور است.

احمد وحیدی در همایش سراسری ۲۰۰۰ نفره دهیاران مازندران در ساری با بیان اینکه ابر شهردرست کردن سیاست نظام نیست، گفت: اینکه همه جمعیت از روستاها و شهرهای کوچک در برخی نقاط جمع شوند و کلان شهر‌ها تشکیل شود روند درستی نیست و سیاست کشور درست بر عکس آن است.

او افزود: توزیع جمعیت در همه جای کشور باید باشد و در طرح آمایش ملی و سرزمینی باید همه جای کشور آباد باشد.

وزیر کشور لازمه توزیع مناسب جمعیت را آبادانی واحد اصلی یعنی روستا دانست و ادامه داد: سنگینی اجرای توسعه روستاها با دهیاران است که بر اساس قانون ۴۷ وظیفه به عهده  است و دهیاران برای هر روستا به صورت جداگانه باید برنامه توسعه داشته باشند.

وحیدی گفت: در برنامه ششم توسعه مقرر شده بود ۱۰۰ هزار تسهیلگر در حوزه روستا‌ها فعال شوند که این موضوع در حال انجام است.

وزیر کشور با بیان اینکه نهضت حرکت به سمت روستا‌ها باید شکل بگیرد، ادامه داد: این موضوع از تاکیدات موکد مقام معظم رهبری است که باید اجرایی شود.

وحیدی گفت: همه استان‌ها با استفاده از تمامی منابع مالی مانند منابعی که در حوزه محرومیت زدایی یا اشتغال یا منابع در اختیار نهاد‌های دولتی و حمایتی دارند  برای توسعه روستا‌ها باید تلاش کنند

شناسایی ظرفیت‌های روستا گام نخست برای توسعه در روستا
وزیر کشور با بیان اینکه حجم خدمات به روستا‌ها پس از انقلاب با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست، گفت: ۶۵ تا ۷۰ درصد جمعیت کشور قبل از انقلاب در روستا‌ها بودند اما در وضعیت بدی زندگی می‌کردند و از خدمات عمومی در روستا‌ها یا خبری نبود یا این خدمات بسیار اندک بود.

احمد وحیدی افزود: پس از انقلاب امکانات آب و برق و گاز به همه روستا‌های بالای ۲۰ خانوار اختصاص یافته است.

او با بیان اینکه روستا‌ها محل تولید است، گفت: دلایلی که باعث شده است روستا در مقابل شهر کمرنگ شود و مهاجرت به شهر‌ها شکل بگیرد باید پیشگیری و درمان شود.

وزیر کشور یکی از دلایل مهاجرت روستا به شهر شغل مناسب دانست و افزود: روستاییان باید شغلی در روستا داشته باشند که بتوانند زندگی مناسب را با تکیه بر آن شغل داشته باشند.

وحیدی توجه به روستا را نیز مهم دانست و ادامه داد: ظرفیت روستا‌ها در تولید، تنوع فرهنگی، ظرفیت‌های اجتماعی باید شناسایی و توسعه داده شود.

او گفت: برخی روستا‌ها در کشور وجود دارند که تولیدات خود را مستقیم به خارج از کشور صادر می‌کنند و همدلی زیبایی نیز در این روستا‌ها شکل گرفته است.

هر روستا یک نمانام
وزیر کشور با بیان اینکه طرح‌های هادی می‌تواند سکونت و اشتغال روستاییان را در پی دارد، گفت: طرح‌های هادی باید در چارچوب مقررات و با هدف توسعه روستاها انجام شود.

وحیدی افزود: هر روستا می‌تواند برای خود "نمانام های" مخصوص خود را داشته باشد و به یک عنوانی خاص  نام خود را در یک قالب نشان دهد.

او ادامه داد: اختصاص یک نام ویژه برای هر روستای کشور افزایش هویت بخشی در روستا‌ها را نیز بدنبال خواهد داشت.

وزیر کشور گفت: نباید ظرفیت روستا‌ها صرف کار‌هایی شود که برای روستاییان خوب نیست و عده‌ای بیایند زمین‌ها روستا را تبدیل به ویلا‌هایی بکنند که بدرد روستاییان نمی‌خورد.

وحیدی افزود: ساخت ویلای خوش نشینان در روستا‌ها بدترین نوع استفاده از زمین‌های حاصلخیز خدادادی است که دهیاران باید در ساخت وساز‌ها مراقبت کنند تا غیر مجاز ساخته نشود.

راه اندازی یک سامانه و یک طرح با حضور وزیر کشور

در شروع این مراسم درگاه الکترونیکی سامانه مدیریت ساخت و ساز روستایی "سامانه راهبر" و طرح توانمند سازی ۵۰۰ روستای مازندران با حضور احمد وحیدی وزیر کشور عملیاتی شد.

سامانه راهبر ۹ خدمت مرتبط با ساخت و ساز روستایی شامل تعیین حدود روستا‌ها، صدور پروانه، صدور پایان کار، تغییر کاربری، اصلاح ضوابط، اصلاح معابر، اصلاح محدوده و خدمات بهسازی روستایی را شامل می‌شود.

این سامانه در راستای ایجاد دولت الکترونیک طراحی شد و با راه اندازی آن روستاییان دیگر نیاز به مراجعه به شعب بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیستند و از طریق گوشی و یا سیستم خانگی می‌توانند از خدمات سامانه راهبر استفاده کنند.

طرح توانمند سازی ۵۰۰ روستای مازندران نیز با رویکرد ایجاد اشتغال پایدار به منظور افزایش تولیدات و بهره گیری از ظرفیت‌های محلی راه اندازی شده است.

وزیر کشور گفت: در ارتباط با فیلترینگ دو شبکه اینستاگرام و وات‌ساپ تا زمانی که صاحبان این شبکه‌ها برابر چهارچوب قانونی عمل کنند و تعهد دهند، وزارت ارتباطات براساس تکالیفش عمل خواهد کرد در این زمینه منتظر پاسخ صاحبان این شبکه‌ها هستیم، ولی هنوز جواب روشنی در این زمینه داده نشده است.

جواب روشنی درباره فیلترینگ برخی از پیام‌رسان‌های خارجی داده نشده

وحیدی با اشاره به تصمیم نهایی دولت درباره فیلترینگ برخی از پیام‌رسان‌های خارجی اظهار کرد: در ارتباط با فیلترینگ دو شبکه اینستاگرام و واتس‌اپ تا زمانی که صاحبان این شبکه‌ها برابر چهارچوب قانونی عمل کنند و تعهد دهند، وزارت ارتباطات براساس تکالیفش عمل خواهد کرد در این زمینه منتظر پاسخ صاحبان این شبکه‌ها هستیم، ولی هنوز جواب روشنی در این زمینه داده نشده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.