بیست و دومین جشنواره فیلم فجر شیراز کلید خورد + جدول برنامه‌ها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از آغاز بیست و دومین جشنواره فیلم فجر همزمان با تهران در شیراز خبر داد و گفت: این جشنواره از امروز، ۱۷ بهمن آغاز و تا ۲۴ بهمن ماه جاری ادامه خواهد داشت.

حمیدرضا قانعی در نشست خبری برنامه اکران فیلم‌های جشنواره دهه فجر در سینما‌های شیراز را اعلام کرد و ویژگی‌های متفاوت این جشنواره در این شهر فرهنگی را برشمرد.

او گفت: جشنواره فیلم فجر در استان فارس امسال بیست و دومین دوره خود را پشت سر می‌گذارد؛ بسیاری از سال‌ها که مراکز استان‌ها این جشنواره را برگزار نمی‌کردند در شهر شیراز شاهد برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه این جشنواره بوده‌ایم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان اینکه این استان در سال‌های گذشته به عنوان استان پیشرو در اکران فیلم‌ها به شمار می‌رفت، گفت: امسال هم تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا بتوانیم این جشنواره را با دقت و کیفیت بهتری برگزار کنیم.

قانعی گفت: در ماه‌های گذشته تلاش بسیاری برای اضافه کردن مجموعه بزرگ تالار حافظ به جدول اکران فیلم فجر داشتیم و در نهایت مجموعه تالار حافظ به جدول نمایش این جشنواره در شیراز اضافه شد.

او گفت: تقویت زیرساخت‌های پخش فیلم در تالار حافظ از مهمترین اقداماتی بود که امسال توسط معاونت هنری و سینمایی این اداره کل صورت گرفت. تعویض پرده تالار حافظ و به‌روز رسانی سیستم پخش از جمله این اقدامات بود.

قانعی گفت: ایجاد ۵۰۰ صندلی در طبقه همکف و ۴۰۰ صندلی در طبقه فوقانی تالار حافظ ظرفیت قابل توجهی است که بتوانیم میزبان خوبی برای اهالی فرهنگ و هنر در این جشنواره باشیم.

او یادآور شد: سال گذشته متقاضیان بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر علاقه‌مند بودند که به تماشای فیلم‌های سینمایی بپردازند، اما این امکان فراهم نبود. اما امسال موفق شدیم چهار سالن از جمله ۲ سالن نارنجی و بنفش مجموعه هنر شهر آفتاب را برای اکران فیلم‌ها در نظر بگیریم؛ افزون بر تالار حافظ و ۲ سالنی که در مجموعه هنر شهر آفتاب میزبان اکران فیلم‌ها هستند سینمای خاطره‌انگیز سعدی را نیز با ۶۰۰ صندلی برای این اکران‌ها خواهیم داشت.

قانعی گفت: برای اینکه تالار حافظ را به مکان‌های پخش فیلم اضافه کنیم با مشکلات مالی بسیاری رو به رو بودیم که با همکاری خوب سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز توانستیم بخش عمده‌ای از این مشکلات را برطرف کنیم.

او با بیان اینکه اکران فیلم‌های این جشنواره در شیراز از ۱۷ تا ۲۴ بهمن‌ماه است، گفت: در تالار حافظ روزانه ۲ اکران را در نظر گرفته‌ایم؛ در سینما سعدی هم در ۲ روز اول ۲ اکران و از روز سوم سه اکران خواهیم داشت و روزانه نمایش پنج فیلم در سالن‌های هنر شهر آفتاب انجام می‌شود.

اکران تمام فیلم‌های سودای سیمرغ

قانعی گفت: امسال برای نخستین بار همزمان با تهران موفق شدیم با همکاری دبیرخانه جشنواره برای اکران تمامی فیلم‌های سودای سیمرغ در شیراز مجوز‌های لازم را اخذ کنیم.

او گفت: سهمیه استان‌ها در جشنواره ۱۶ فیلم بود، اما امسال تلاش کردیم فیلم‌های بیشتری را به جدول اکران اضافه کنیم و در حال حاضر ۲۳ فیلم در جدول اعلام شده است؛ البته تنها یک فیلم است که تهیه کننده آن علاقه‌مند به اکران فیلمش در استان‌ها نبوده است.

قانعی ابراز کرد: امیدواریم بتوانیم جشن سینمای ایران و بیست و دومین جشنواره فارس را پررونق‌تر از سال‌های گذشته برگزار کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: هر روز ساعت ۲۰ نشست‌های نقد و بررسی فیلم‌ها با حضور کارشناسان باتجربه و جوان کشور برگزار می‌شود تا از این طریق دانش اهالی هنر افزایش یابد.

قانعی به بیان ویژگی‌های جشنواره امسال فیلم فجر پرداخت و گفت: امسال ۱۰ فیلم کارگردان اولی داریم و عمده فیلم‌ها از داستان‌های متفاوتی نسبت به قبل برخوردار هستند؛ می‌توان گفت فضای سینما از فضای سینمای اجتماعی فاصله گرفته و به سمت سینمای تاریخی و ژانر‌های متنوع‌تری حرکت کرده است.

او با بیان اینکه اکران فیلم‌ها در تالار حافظ ویژه اصحاب هنر، فرهنگ و رسانه و به صورت دعوتی است، گفت: اکران فیلم در تالار حافظ با یک روز تأخیر یعنی از سه‌شنبه آغاز می‌شود و به منظور تماشای فیلم در این تالار برای عموم مردم بلیت فروشی نداریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: امیدواریم برگزاری این جشنواره آغازی بر حضور نسل جدید در عرصه فیلمسازی کشور باشد؛ نسلی که امیدوارانه به آینده انقلاب نگاه می‌کند و این امیدواری را از طریق خلق آثار هنری به جامعه تزریق می‌کند؛ سینمای ایران همیشه این ظرفیت را داشته که جریان‌های اجتماعی ایجاد کند و خانواده‌ها هم بتوانند با بهره‌گیری از این جریان‌ها از فرصت فراغت برای خود استفاده کنند.

فارس با ۴ سالن بیشترین ظرفیت اکران را در میان استان‌ها دارد

سیدرسول موسوی‌نژادیان معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در این نشست گفت: استان فارس تنها استان کشور است که توانسته سالنی را اضافه‌تر از ظرفیت اعلام شده به اکران فیلم اختصاص دهد و ظرفیت اکران را افزایش دهد؛ در واقع ظرفیت اکران سایر استان‌ها سه سالن است و استان فارس تنها استانی است که با چهار سالن میزبان این جشنواره است.

او با بیان اینکه استقبال بسیار خوبی از خرید بلیت‌های این جشنواره صورت گرفته است، گفت: در حال حاضر ما ۶۵ سانس قطعی برای اکران فیلم داریم که حداقل به ۷۱ سانس خواهد رسید.

موسوی نژادیان گفت: قیمت بلیت‌ها برای هر نفر در سینما سعدی ۳۵ هزار تومان و قیمت بلیت برای تماشای فیلم در سالن‌های هنر شهر آفتاب ۴۵ هزار تومان است؛ از شب گذشته که فروش اینترنتی بلیت‌های جشنواره در شیراز آغاز شده است شاهد استقبال خوبی از سوی مردم بودیم و اگر استقبال بیشتری صورت بگیرد تعداد سانس‌ها افزایش می‌یابد.

برنامه‌ریزی‌ها برای نقد ۱۰ فیلم جشنواره

ابراهیم شیشه‌گر رئیس انجمن سینمای جوانان استان فارس هم گفت: برنامه‌ریزی برای نقد ۱۰ فیلم حاضر در جشنواره انجام شده است و این برنامه ریزی برای فیلم‌های دیگر نیز انجام می‌شود.

شیشه گر گفت: ۱۲ اثر از بین آثار حاضر در این جشنواره متعلق به انجمن سینمای جوانان است که نشان می‌دهد رویکرد جشنواره توجه به جوانان است و راه برای ورود جوانان نسبت به سال‌های گذشته باز شده است.

او گفت: در جشنواره فیلم فجر بخش فیلم کوتاه نیز در نظر گرفته شده و امسال حدود ۱۱ فیلم کوتاه در جشنواره حضور دارد که هفت فیلم کوتاه متعلق به شهرستان‌ها است؛ امیدواریم در سال‌های آینده هم بخش فیلم کوتاه در استان‌ها برگزار می‌شود.

شیشه گر با اعتقاد به اینکه امسال شاهد ایده‌های جدیدی در جشنواره هستیم، گفت: هر شب ساعت ۲۰ نشست نقد و بررسی فیلم شب گذشته در کافه کتاب تالار حافظ برگزار می‌شود.

بیست و دومین جشنواره فیلم فجر شیراز کلید خورد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار