سفر رهبر مخالف دولت تایوان به چین

همزمان با تشدید تنش‌ها میان پکن و تایپه، رهبر مخالفان دولت تایوان به چین سفر می‌کند.

یکی از رهبران ارشد حزب کومینتاگ، از احزاب اصلی مخالف دولت تایوان، هفته جاری همزمان با تشدید تنش‌ها میان پکن و تایپه، به چین سفر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در بیانیه حزب کومینتاگ آمده است: اندرو هسیا، معاون ریاست حزب، چهارشنبه هفته جاری به چین سفر کرده و با سونگ تائو، ریاست جدید امور تایوان در وزارت خارجه چین دیدار می‌کند. این دیدار یکی از بالاترین سطوح دیدار میان مقامات دو طرف طی سال‌های اخیر محسوب می‌شود.

هسیا پیش‌تر یکی از دیپلمات‌های ارشد تایوانی بود که زمانی نیز ریاست شورای امور سرزمین تایوان را برعهده داشت. حزب متبوع وی سفر این مقام را تلاشی برای تبادل آرا و عقاید به صورت برابر و در فضایی قابل احترام میان دو طرف دانست.

بیانیه حزب کومینتاگ تاکید دارد: هسیا و هیات همراهش در سفر به چین نگرانی تایپه را از تشدید نگرانی‌ها پیرامون امنیتی شدن تنگه تایوان و انتظار برای صلح و ثبات در این جزیره را به طرف مقابل ابراز خواهند داشت. همچنین در این سفر به حفظ دموکراسی در تایوان تاکید خواهد شد.

تنش‌ها میان چین و جزیره تایوان طی سال‌های اخیر تشدید شده است. پکن تایوان را بخشی از سرزمین خود دانسته و همواره بر بازگشت این جزیره به سرزمین مادری تاکید دارد. با این حال، آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن به دنبال حفظ وضعیت مستقل تایوان هستند.

لوید آستین، وزیر خارجه آمریکا در سفر هفته گذشته خود به فیلیپین موفق شد موافقت مانیل برای اجازه دسترسی به پایگاه‌های این کشور در دریای چین جنوبی را کسب کند. واشنگتن هدف خود از این اقدام را ایجاد بازدارندگی در برابر چین به منظور جلوگیری از حمله پکن به جزیره تایوان دانست.

دریای چین جنوبی، تایوان، و جزایر مورد اختلاف پکن و توکیو در دریای چین شرقی از جمله مناطقی هستند که احتمال رویارویی نظامی واشنگتن و پکن درباره آن‌ها وجود دارد. آمریکا به دنبال اعمال سیاست مهار علیه چین در شرق آسیا همانند سیاستی است که پیش‌تر علیه شوروی سابق اعمال کرده بود.

برچسب ها: تایوان ، چین ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار