«سامانه دماوند» در آینده نه چندان دور ایجاد می‌شود

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: قرار است که محتواهای متناسب با داخل و خارج از کشور در سامانه دماوند بارگذاری شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بعدازظهر امروز دوشنبه (۱۷بهمن‌ماه) در نشست خبری، تشریح اقدامات این سازمان در یک سال گذشته با بیان اینکه یک سال و سه ماه از زمان‌حضور بنده در این سازمان می‌گذرد، گفت: در سه ماه اول دوره جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی باتوجه به درخواست دفتر رهبر معظم انقلاب و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع روایتگری در حوزه بین‌الملل و اجتماعی‌سازی گفتمان انقلاب اسلامی مدنظر بود، از این‌رو موظف بودیم یک برنامه تحولی آماده کنیم که سه ماه اول دوره جدید مدیریتی به این موضوع اختصاص پیدا کرد.

وی اظهار داشت: بعد از برنامه تحول کار‌های خود را به صورت میدانی آغاز کردیم. جذب نیروی انسانی تحول‌خواه در رأس برنامه‌های ما بود و سعی کردیم نیرو‌های جوان و انقلابی را به کار بگیریم، البته این بدان معنا نیست که سطح کار را پایین بیاوریم.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: کسانیکه به عنوان رایزنان فرهنگی اعزام شدند از نظر آگاهی نسبت به زبان منطقه سواد لازم را داشته و همچنین در حوزه فرهنگی تحصیلات موردنظر را دارند.

وی در عین حال، تأکید کرد: قرارگاه اجتماعی و فرهنگی امور بین‌الملل خواست رهبر معظم انقلاب بود، بنابراین برای شکل‌گیری یک قرارگاه سه شرط وجود دارد. راهبری یک واحد اولین شرط قرارگاه است، دوم؛ تجمیع ظرفیت‌ها و سوم؛ سرعت عمل است که کاستی‌هایی در این بخش‌ها داشته و سعی در مرتفع کردن ایرادات خود هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور گفت: روایتگری ما ضعیف است و در تلاش هستیم در این حوزه اتفاقات خوبی را رقم بزنیم. در شرایط چندماه پیش کشور روایت‌های متناقض زیادی از سوی غرب منتشر شد در حالی که ما باید روایت درست را تبیین می‌کردیم.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تصریح کرد: برگزاری دو رویداد «جهان بانو» و «از ایران» را در راستای همین تبیین و روایتگری درست برگزار کرده‌ایم که از مخاطبین این حوزه‌ها دعوت کردیم تا در این امر ما را یاری کنند. البته ۸ مارس نیز ویژه برنامه‌ای برای نشان دادن چهره واقعی زنان ایرانی خواهیم داشت.

وی با تشریح ویژه برنامه‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ایام الله دهه مبارک فجر عنوان کرد: تمام رایزنی‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور برگزاری نشست‌های علمی، جشنواره و جشن‌های انقلاب را در دستور کار دارند. همچنین، گروه‌های موسیقی خوبی را در این حوزه داشته‌ایم و ۲۰ گروه هنری برای برپایی این جشن‌ها اجرای برنامه خواهند داشت. از طرفی دیگر نمایشگاه صنایع دستی و معرفی ایران و بحث‌های علمی فناورانه خود را هم خواهیم داشت.

راه‌اندازی چهار پایگاه فرهنگ و زبان در چهار کشور دنیا

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی راه‌اندازی چهار پایگاه فرهنگ و زبان در سایر کشور‌ها را از جمله تدابیر آن سازمان معرفی کرد و گفت: ما اعتقاد داریم فرهنگ و زبان باید در کنار یکدیگر باشند. چهار پایگاه فرهنگ و زبان را در چهار کشور پیش‌بینی کردیم تا روایت صحیحی از وقایع ایران داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور در مورد وضعیت بودجه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز، گفت: بودجه سازمان فرهنگ ۱۳ درصد افزایش داشته است؛ اما متأسفانه بودجه هدفمندی را از دست دادیم. با همین وضعیت قدرت خرید ارز ما بسیار کاهش پیدا می‌کند و با توجه به افزایش سنواتی؛ بودجه ما یک پنجم کاهش را در پی‌خواهد داشت و این امر بر روی موضوع اعزام‌ها و برنامه‌های ما تأثیر می‌گذارد. این در حالی است که رقیبان ما در آمریکای جنوبی و آفریقا در حال پیشروی هستند؛ اما دفاتر نمایندگی‌مان درحال کاهش است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تأکید بر اینکه در یک سال گذشته ۲۲ جا به جایی در دفاتر نمایندگی خود را داشتیم، اظهار داشت: برای انتخاب رایزنان فرهنگی این ۲۲ دفتر نزدیک به ۶۰۰نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند و تلاش ما شایسته سالاری است. شرایط ما هم برای انتخاب یک رایزن آشنایی با زبان بومی منطقه مورد نظر، داشتن سابقه مدیریتی فرهنگی و انقلابی‌گری، داشتن تألیفات و فعالیت به عنوان یک عنصر فرهنگی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور در ادامه سخنانش، مطرح کرد: الان هم اگر هر کسی خود را شایسته‌ی مقام رایزنی می‌داند و با فردی را می‌شناسد، حاضریم با او مصاحبه داشته باشیم.

«سامانه دماوند» در آینده نه چندان دور ایجاد می‌شود

وی از ایجاد «سامانه دماوند» در آینده نه چندان دور خبر داد و گفت: این سامانه در حال آماده‌سازی و قرار است که محتوا‌های متناسب با داخل و خارج از کشور در این سامانه بارگذاری شود تا براساس آن علاقه‌مندان رویداد‌های مهم فرهنگی و هنری کشور را مشاهده و استفاده کنند.

 

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از تأسیس پنج نمایندگی فرهنگی در سال جاری خبر داد و افزود: ساماندهی نیروی انسانی را در پی این اتفاق داشته‌ایم و برای روایتگری مؤثر در حال شناسایی نیرو‌های بومی هستیم، البته ۱۰ اندیشکده برتر که با ما همفکری می‌کنند را به همکاری دعوت کردیم.

وی تأکید کرد: آیین‌نامه خاصی برای اعزام رایزنان فرهنگی به خارج از کشور داریم، مهارت‌هایی را مد نظر قرار داده‌ایم که از جمله آن‌ها سطح علمی، آشنایی با انقلاب اسلامی و مطالعات اسلامی و آشنایی به حوزه بین‌الملل است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور ادامه داد: در حوزه دیپلماسی فرهنگی در حال فعال شدن هستیم. دیپلماسی فرهنگی ظرفیتی برای فعال کردن به ویژه نمایندگی‌های هم مرز است.

این نشست خبری با طرح پرسش و پاسخ میان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و اصحاب رسانه به پایان رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.