برای نخستین بار در کشور؛

محققان موسسه راز شعبه شیراز موفق به ساخت واکسن ORT شدند

واکسن اورنیتوباکتریوم رینوتراکیال که برای نخستین بار در کشور به دست توانای محققان موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی شعبه جنوب کشور ساخته شده است.

این واکسن به عنوان تازه‌ترین دستاورد موسسه رازی در آستانه چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور آیت اله دژکام نماینده، ولی فقیه در استان فارس، دکتر مجتبی خیام نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی طی روزهای آینده در محل موسسه رازی شعبه شیراز رونمایی خواهد شد.

واکسن اورنیتو باکتریوم رینوتراکئال (ORT) ویژه پرندگان، واکسنی استراتژیک است که با همکاری اعضای هیات علمی موسسه رازی شعبه جنوب کشور (شیراز) و پس از حدود ۱۰ سال کار تحقیقاتی، برای نخستین بار در کشور در این شعبه ساخته و در هفته‌های گذشته نیز پروانه ساخت آن از سوی سازمان دامپزشکی کشور صادر شده است.

پایلوت آزمایشگاهی این واکسن، سال ۱۳۹۲ آغاز شد و پس از اعلام نیاز سازمان دامپزشکی مبنی بر ساخت واکسن در سال ۱۴۰۰، طی همان سال اجازه ورود به فاز نیمه صتعتی برای این واکسن صادر و یک سال بعد (۱۴۰۱) وارد فاز صنعتی شد.

ظرفیت تولید این واکسن در موسسه رازی شعبه شیراز، متناسب با نیاز سازمان دامپزشکی، سالانه دست کم ۴۰ میلیون دز برآورد شده است که علاوه بر صرفه جویی ارزی قابل توجه برای کشور، از ابتلای پرندگان به این بیماری مسری پیشگیری خواهد شد.

به گفته محققان و دامپزشکان، با توجه به حساس نبودن اورنیتوباکتریوم رینوتراکیال به آنتی بیوتیک‌های رایج و کسب مقاومت دارویی در این باکتری، درمان آن بسیار مشکل است و به نظر می‌رسد تهیه واکسن به عنوان عامل پیشگیری، بهترین راه مقابله با این بیماری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار