اگر دختر یا پسر مجردتان با شما زندگی می کند، این توصیه ها را بخوانید

 از مشکلاتی که شاید کمتر در جامعه و روابط خانوادگی به آن پرداخته شده، حضور فرزندان جوان و ازدواج‌نکرده در کنار والدین است.

فرزندانی که به دلایل مختلف در سن ازدواج هستند یا سن مناسب ازدواج را رد کرده‌اند و در حالی‌که اغلب به بلوغ کامل، استقلال فکری و مالی هم رسیده‌اند، اما در کنار والدین زندگی می‌کنند. در بیشتر موارد این همنشینی مشکلات و تعارض‌هایی بین فرزندان و والدین به وجود می‌آورد که موجب برهم خوردن آرامش در خانواده و بی‌حرمتی‌ها می‌شود. مطابق آمار یک پژوهش رسمی در سال ۱۳۹۹، ۵/۳۸ درصد از مردان و ۶/۳۳ درصد از زنان در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴سال با والدین خود زندگی می‌کردند (منبع خبر: عصرایران) به‌همین بهانه می‌خواهیم توصیه‌هایی به جوانان مجرد بالای ۲۵ سال برای تعامل بهتر با والدین و همچنین توصیه‌هایی به والدین برای درک‌متقابل فرزندان مجرد داشته باشیم.


بیشتربخوانید


۳ توصیه به والدین برای تعامل بهتر با فرزند مجرد

در این جا با دو گروه انسان بالغ مواجه هستیم یعنی والدین و فرزند بالای 25 سال که هرکدام قطعا سبک‌ و دیدگاه متفاوتی در زندگی دارند. در واقع فرزندان در شرایطی هستند که توانایی مراقبت کامل از خود و زندگی‌شان را دارند اما والدین به دلیل ازدواج نکردن آن‌ها و حضورشان در محیط خانه مانند کودک با آن‌ها رفتار می‌کنند که در واقع منشأ اصلی چالش‌هایی بین آن‌ها می‌شود. اما چند

توصیه به والدین:
وارد حریم‌خصوصی فرزند نشوید| معمولا به‌طور ناخودآگاه، بعضی والدین مدام وارد حریم‌شخصی و مستقل فرزند خود می شوند و اجازه گرفتن هیچ تصمیمی را به او نمی‌دهند. این اتفاق باعث ایجاد تعارض‌های زیادی می‌شود و مدیریت‌نکردن اختلاف سلیقه و نظرات متضاد، دردسرساز خواهد شد. داشتن حریم و مرز در زندگی بسیار مهم است. این که در خانواده هر فردی اتاق و فضای کاری خودش را داشته باشد و والدین هم به این مرزبندی سالم فرزندان خود احترام بگذارند و بدانند که فرزند آن‌ها دیگر به بلوغ کامل رسیده و نیاز دارد حریم‌خصوصی در خانواده برای او رعایت شود.

اجازه دهید صلاح زندگی‌اش را انتخاب کند| در اغلب موارد دختر و پسر صلاح زندگی خود را یک چیز می‌دانند اما والدین معتقدند که فرزندشان توانایی تصمیم‌گیری درست را ندارد و صلاح خودش را نمی‌داند و همین اختلاف نظر نسلی باعث کشمکش‌های فراوانی بین دو طرف می‌شود. البته باید یک نظارت کلی روی رفتارهای فرزندتان در هر سن و سالی داشته باشید اما دخالت در تمام تصمیم‌هایش، توصیه نمی‌شود.

تحقیر به دلیل مجرد ماندن، ممنوع| بسیاری از گلایه‌های دختران و پسران مجرد این است که کوچک‌ترین حرکات ما در منزل توسط والدین کنترل می‌شود. والدین دقت داشته باشند این نظارت و کنترل بیش از حد در این سن به فرزندان حس نداشتن اعتماد به نفس و ناکافی بودن می‌دهد. همچنین مقایسه‌کردن فرزندان از جانب والدین معضلی است که معمولا در خانواده‌ها بسیار دیده می‌شود؛ جملات مضری مانند: «دختر فلانی ازدواج کرد، تو بی‌خیال زندگی هستی» یا «دیدی پسر فلانی ازدواج کرد، بچه‌دار شد و تو هنوز مجردی» و .... این موضوع را در نظر بگیرید که دختر و پسر شما به هر دلیلی تاکنون نتوانسته‌اند ازدواج کنند، تحقیر و مقایسه، اعتماد به نفس آن‌ها را متزلزل می‌کند و همین‌طور باعث می‌شود که آن‌ها دیگر هیچ‌وقت حتی به ازدواج فکر نکنند.

۴ توصیه به فرزندان مجرد برای تعامل بهتر با والدین

به جای بحث وارد مذاکره شوید| معمولا اختلاف‌نظر بین فرزندان و والدین وجود دارد. سعی کنید به جای کشمکش و مشاجره در باره مسائل و حریم‌خصوصی تان به طور محترمانه با آن‌ها وارد مذاکره شوید. این که چه برنامه‌هایی دارید، چه ساعت‌هایی باید کار کنید و تمام امور شخصی خود را حتی یک بار کافی است برای آن‌ها کامل توضیح دهید. بیشتر والدین به دلیل نگرانی و دلواپسی شاید سوال‌های زیادی را مطرح کنند، به جای مشاجره برای آن‌ها شرایط و برنامه‌های خود را توضیح دهید.

از مشورت با والدین غافل نشوید| در باره تصمیمات مهم زندگی بهتر است که حتما با والدین خود مشورت کنید، حتی اگر به بلوغ کافی هم رسیده باشید ، از تجربه و مشورت والدین نباید غافل شد. قطعا در درجه اول این کار نوعی احترام به آن‌هاست و این که می‌توانید از تجربیات گذشته آن‌ها هم استفاده کنید حتی اگر در مسیر کاری و تحصیلی خودتان تمام تجربیات لازم را داشته باشید.

از توقعات و غرور بی‌جا بکاهید| دقت داشته باشید اصول زندگی در خانه پدری به طور طبیعی برخی از نظارت‌ها را به دنبال دارد. این که مجرد هستید و باید راحت باشید و همه به فکر شما باشند و از کارهای شما ایراد نگیرند، یک مشت تعارف الکی و انتظار غیرمعقولانه است. قطعا باید چارچوب و شرایط خانواده را در نظر بگیرید و به عقاید و نظرات آن‌ها احترام بگذارید. راحت بودن یک بحث است، امنیت و آرامش در خانه بحثی دیگر.

فرصت تشکیل خانواده را ایجاد کنید| تعیین زمان خاصی برای ازدواج قطعا کار درستی نیست و پیچیدن یک نسخه برای همه کار اشتباهی است. سعی کنید در فرصت مناسب و با همراهی خانواده، شخصی را که میزان تفاهم و تناسبش با شخص شما همخوانی دارد، برای ازدواج انتخاب کنید. تشکیل خانواده قطعا آرزوی والدین شماست پس در صورت امکان به آن فکر و برایش برنامه‌ریزی کنید.

منبع: خبر آنلاین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۲۰ بهمن ۱۴۰۱
منم ۳۷سالمه و عاشق زندکی کردن هستم ولی خب مسلما کسی رو ک عاشق زندگی کردن باشه رو نمیتونم پیدا کنم فقط عاشق پول و ماشین مدل بالا و درمد انچنانی و اینا هستن اصلا ب باورهای معنوی و احساسی و اینا توجه ندارن متاسفانه فقط اولین صحبتشون بعداز سلام اینه ک درامدتون چقده و ماشینتون چیه و اپارتمان دارین و کدوم منطقه وقتی اینارو ادم میشنوه ب خودش میگه تو غلط میکنی عاشق زندکی کردن هستی ...
Iran (Islamic Republic of)
مینا
۰۰:۰۱ ۲۰ بهمن ۱۴۰۱
خدا آخه با این وضعیت اقتصادی بیکاری جوان ها مگه میشه زن گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
باشد
Iran (Islamic Republic of)
س
۰۷:۵۹ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
با این شرایط نا مناسب اقتصادی میشه به ازدواج فکر کرد ؟
Netherlands
رحمان
۰۷:۲۲ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
به نام خدا . با سلام. راستش جوانهای امروزی چه پسر چه دختر یکمی پر توقع هستن وگر نه از هر لحاظ اطلاعات کافی رو دارا هستن اما اگر در بعضی از خانواده ها بین اولیا و فرزندان مشاجره جزئی پیش بیاید مصر نه فروزنده و نه اولیا صدر صد میتونم بگم که وضعیت بد اقتصادی و تصمیم کاملا اشتباه مملکتی و متولیان مسئول مربوطه هستش یعنی هیچ کسی در تخصص که داره سر اون کار نیستش بنابراین تا زمانیکه این روال ساختار اقتصادی فرهنگی و سیاسی داره پیش می ره روز به روز بدتر و بهتر از روز قبل نخواهد شد . تمام .
Iran (Islamic Republic of)
سلام به همگی
۲۲:۲۰ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
ازدواج خیلی خوبه ، من موافقم. اگر ساده ، آگاهانه و همراه با مشورت و همفکری هم با شه که خیلی خیلی بهتره .الهی آمین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۹ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
دختر من وقتی ۱۳ سالش بود چادری شد یعنی خودم برا هردو دخترم از مشهد چادر ملی خریدم یکش ۱۳ ساله بود یکش ۹ ساله خیلیم خوشحال شدند و پوشیدن چن سال
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۰:۲۹ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
۴۶سالمه به قول فیلم متهم گریخت هنوز پسرم.امتیازهای زیادی هم داشتم مثل بیکاری.بی عاری بی پولی .ولی جدی از شوخی از وقت ازدواج که گذشت دل و دماغ تشکیل خانواده ازبین میره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
فقربیدادمیکنه این حرفها حرف مفته خانواده وجوان در دو درفقرمطلق هستند. وروز به روز عوض بهترشدن وضعیت بدترمیشه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۵۰ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
باسلام،نظر کارشناسیتون خیلی عالی بود ویه توصیه ابه این مادرها میکردین خیلی عالیتر میشد که همیشه فکر میکنن بجه های اونا از همه بهتران هستند وخیلی ازکارها رو خراب میکنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
ما با پدر و مادرامون مشکلی نداریم فعلا پدر و مادرامون با هم مشکل دارن و بعد پیری یاد طلاق گرفتن و ازدواج مجدد افتادن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
با این وضعیت اقتصادی ؛ توقع ازدواج و جوانی جمعیت هم دارید

دالار روز به روز داره گرون تر میشه و ما بدبخت تر از دیروز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
از هرچی بچه متنفرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
بچہ ھا ھم از تو متنفرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
از بچه متنفرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
بچہ ھم از تو متنفرہ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۹ ۲۰ بهمن ۱۴۰۱
درسته منم از بچه متنفرم هرچی سرم اومد بچه خودم کرد متنفرم ازش
Iran (Islamic Republic of)
جوان مجرد
۱۸:۵۳ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
من زن میخوام
Iran (Islamic Republic of)
جوان مجرد
۱۸:۵۲ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
من 26 سالمه مجردم چیکار کنم ؟
Iran (Islamic Republic of)
جوان مجرد
۱۸:۵۱ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
منم مجردم 26 سالمه چیکار کنم ؟
Iran (Islamic Republic of)
جوان مجرد
۱۸:۵۱ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
من جوان مجردم 26 سالمه با پدر مادرم زندگی میکنم هم اونا خسته شدن هم من، هر روز دعوا و بحث و داد و بیداد راه خلاصی نیست چیکار کنم ؟!
Iran (Islamic Republic of)
جوان مجرد
۱۸:۴۳ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
من جوان مجردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
اوضاع اقتصادی رو درست کنین.گرونیا رو کنترل کنین .مردم بلدن چجور رفتارکنن..
Iran (Islamic Republic of)
کارشناس
۱۷:۲۵ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
وضعیت اقتصادی طوری درهم ریخته است که وقتی تو خیابون ماشین عروس میبینیم با خودمون فکر میکنیم طرف یا دیوانه است یا اختلال فکری و روانی داره یا اعتیاد به مواد روان‌گردان مثل گل و گراس و شیشه داره که رفته ازدواج کرده! چون ادم عادی تو این شرایط حتی فکر ازدواج هم نمی‌کنه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
کارمند رسمی دولتم ولی توانایی ندارم از خانه بابام جدا بشم.
آخه با ۱۰ میلیون چطوری خونه و ماشین بخری و خرج زن و بچه هم بدی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
الهی همه ی جوانان خوشبخت وسلامت باشن ومشکلات همه برطرف بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
چرا برای اینهمه بیحجابی یک کاری نمیکنید؟؟؟؟ چرا ما باید توی خیابان اینهمه آدمهای چندش آور بیحجاب رو تحمل کنیم. یا سر لخت کردن.یا پا. یا فاق نمایش دادن. خانمهای متاهل چرا اینقدر خودشونو نمایش میدن به نامحرم!!! شوهرشون غیرت ندارن؟؟؟ لابد شوهرشون هم مشغول تماشای زنهای بیحجاب در خیابان هستن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
وقتی جوان مجرد تو خرج خودش مونده چطور میتونه واسه ازدواج اقدام کنه.نه خونه ای نه ماشینی نه حتی یه تفریح درستی. تمام وقتت رو باید جون بکنی واسه بخور و نمیر. شما به این میگید زندگی. واقعا دیگه انگیزه و دل خوشی واسه ازدواج نمونده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
قدیم وقتی جوان ازدواج میکرد با همین بخور و نمیر زنشو میبرد زیر یک سقف. جوانهای الان تجملاتی شدن. قدیم توی یک کوچه یک نفر هم ماشین نداشت و با اتوبوس میرفتن سرکار.اصلا مسافرت هم رسم نبود. الان توقع دارن هرکدام از اعضای خانواده یک ماشین مستقل داشته باشن.سالی چند بار باید برن شمال!!! جاده شما از ترافیک داره منفجر میشه!! مجردی میرن شمال. اونوقت میگن دلخوشی نداریم!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
ناشناس 15:23 نکنه یه یخچال و خونه و اسباب و ماشین تجملاتیه ؟ سال 90 که اینا لازم بودن الان شدن تجملاتی؟
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۱۴:۰۴ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
بعضی پدرها هم با توقعات بالا هستند و سختگیری شدید میکنند و خودشان باعث مجرد ماندن فرزندانشان میشوند مانند عموی پیر 65 ساله من که با رفتارهای سختگیرانه و بدرفتاری هایش باعث مجرد ماندن دختر و دو پسرش شده است
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۸:۲۷ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
اینها استثنا است. یا کمتر دیده می‌شود.
مشکل اصلی وضعیت اقتصادی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
با این وضعیت بنظرم خانواده ها بچه هاشونو خونه خودشون نگه دارن هزینه هاشون کمتره!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
تو نظر نمی دادی هم همه میدونن !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
تو نظر نده !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۳ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
عجب نابغه ای هستی ! جایزه بهت بدم ؟!
United States of America
M
۱۳:۴۱ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
مگه با این وضعیت اقتصادی کسی به ازدواج می‌تونه فکر کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
من میتونم فکر کنم ولی نمیتونم انجامش بدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
من میتونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
من میتونم فکر کنم
Iran (Islamic Republic of)
اشتیانی
۱۳:۳۵ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
هرچی بدبدبختی کشیدم بچه را نمی خوام بدبخت کنم قسط کجا اب وبرق و گاز ماهی چند نه خونه درسته نه ماشین نه حقوق با این گرانی داره بیداد می کنه سر یه حلقه یکی سی ساله داره کتک میخوره همان بچه ها یه تیکه نون از حلقومشان پایین نمی رن بیکار وبی حقوق رو سر کدوم عروس داماد خالی کنن؟؟؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
خودت فهمیدی چه تزی دادی ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
خودت فهمیدی چی گفتی ؟!
Iran (Islamic Republic of)
علی دهه ۶۰
۱۳:۲۵ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
من ۳۵سالمه قید ازدواج زدم چون کار درست حسابی با تحصیلات مهندسی اصلا نیست و فقط کارگری درثانی امنیت شغلی واسه همون کارگری هم نیست ثالثا هزینه ها باحقوق وزارت کاری اصلا هم خونی نداره رابعا توان پرداخت مهریه ۱۱۴سکه روندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
خودمم ۴۲سالم مجردم ندارم بیکارام.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
مگه کارگری چه اشکالی داره!! فکر کردین چون مدرک دانشگاهی دارین باید حتما شما را پشت میز مهندسی بنشونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
برو دختری رو پیدا کن که مهریه بالا نخواد.اطرافیان ما همه در عرض دو سال گذشته ازدواج کردن با ۱۴ سکه مهریه. دخترهای بیحجاب،بیفرهنگن و توقعات بالا دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
من ۴۸ ساله ومجردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
کارگری هست برو کارگری کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
برو کارگری کن مثل زن ها غر نزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
تو که هیچی نداری واسه چی زنده موندی ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
برو اسنپ کار کن مثل بقیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
عرضه اسنپ کار کردن هم نداری ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
سرتو بذار بمیر دیگه !
Iran (Islamic Republic of)
Hasah
۱۳:۱۳ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
وضعیت اقتصادی مردمو درست کنین نظر کارشناسی نمیخواد بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
آخه خبرنگاران باشگاه خبرنگاران که نمی تونند این مشکلات رو حل کنند، وظیفه ی اینها اطلاع رسانی هست.
البته ببخشید می دونم روی صحبت تون با مسئولین بود.
کلی گفتم.
Iran (Islamic Republic of)
بد شانسی
۲۲:۲۶ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
یکی مثل ما همه چیز داریم آدمو نداریم برا ازدواج