کاهش بیماری‌های سل و بروسلوز در بین دام های استان قزوین

مدیر کل دامپزشکی استان قزوین گفت:درصد ابتلا به بیماری‌های سل و بروسلوز در ۱۰ ماهه ابتدای سال جاری در استان قزوین رو به کاهش بوده است.

جلوخانی مدیر کل دامپزشکی استان قزوین گفت: برنامه‌های پایش و مراقبت اداره کل دامپزشکی استان قزوین به منظور کنترل و مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، شامل بیماری‌های سل، بروسلوز، مشمشه، هاری، تب کریمه و کنگو در ۱۰ ماهه ابتدای سال جاری بر اساس دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی کشور اجرا شده است.

جلو خانی تشریح کرد: ۱۱۶ هزار و ۵۶۵ راس دام سنگین از ابتدای سال، تا پایان دیماه برای پایش بیماری سل و ۱۲۶ هزار و ۵۳۰ راس دام سنگین، برای شناسایی دام‌های آلوده به بروسلوز و همچنین ۵۸۹ راس تک سمی برای جدا سازی دام‌های مبتلا به مشمشه، تست شده است.

این مقام مسئول افزود: در این بازه زمانی ۶۳ هزار و ۴۴۷ راس گوساله، ۴۲ هزار ۸۶۲ راس گاو و ۱۴۲ هزار و ۲۹۹ راس گوسفند و بز علیه بیماری بروسلوز (تب مالت) و ۸ هزار ۷۷۷ قلاده از گوشتخواران و ۱۷ هزار و ۲۷۵ راس دام سنگین و ۲۵۷ هزار و ۶۹۴ راس دام سبک علیه بیماری شاربن واکسینه شدند.

 جلوخانی همچنین از سمپاشی ۱ میلیون و ۹ هزار و ۸۵۳ متر مربع جایگاه دام و ۹۹ هزار و ۳۰۵ راس دام، در راستای مبارزه با انگل‌های خارجی و پیشگیری از بیماری تب کریمه خبر داد و افزود: بیماری‌های مشترک بین انسان و دام با توجه به خسارات اقتصادی وسیع به دامداران و مخاطره انسانی و تهدید علیه بهداشت عمومی، از نظر این اداره کل بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

وی گفت: با توجه به اقدامات صورت گرفته در سال جاری، گزارشی از موارد هاری، شاربن، مشمشه و تب کریمه و کنگو در جمعیت انسانی از ابتدای سال تا کنون گزارش نشده و درصد ابتلا به بیماری‌های سل و بروسلوز در همین بازه زمانی رو به کاهش بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار