لاوروف: به حمایت‌های نظامی از مالی ادامه می‌دهیم

وزیر خارجه روسیه در سفر به مالی وعده داد مسکو به کمک‌های نظامی به این کشور ادامه دهد.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در سفر به کشور آفریقایی مالی از ادامه حمایت‌های نظامی مسکو از این کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، لاوروف در سفر خود به غرب قاره سیاه با اشاره به همکاری‌های گسترده نظامی میان روسیه و مالی، خاطر نشان کرد: «مسکو به کمک‌های خود به مالی به منظور بهبود توانایی‌های نظامی این کشور ادامه خواهد داد. همکاری میان ما و کشور مالی گسست‌ناپذیر است. ما امیدواریم به زودی ارسال مواد غذایی از جمله گندم، کود‌های شیمیایی، و محصولات نفتی به این کشور را آغاز کنیم.»

با این حال، کشور‌های غربی نگران گسترش همکاری‌های روسیه با کشور‌های آفریقایی هستند. مالی دهه‌هاست که با ظهور گروه‌های تروریستی همانند القاعده و در چند سال اخیر داعش مواجه شده است. ناآرامی‌های مرتبط با شورش‌های تروریست‌ها در این کشور با ناتوانی دولت مرکزی، به کشور‌های همسایه سرایت کرده است.

کشور‌های غربی نگران آن هستند که گروه واگنر، پیمانکار نظامی دولت روسیه که هم اینک در حال جنگ در اوکراین است جای پای خود را در کشور مالی سفت کند. پیش‌تر آمریکا به دلیل آنچه اقدامات گروه واگنر در نسل‌کُشی خوانده بود، این گروه را در لیست تحریم‌های خود قرار داد و آن را یک سازمان جنایی فراملی قلمداد کرد.

کارشناسان سازمان ملل هفته گذشته خواستار انجام تحقیقات مستقل درباره احتمال وقوع جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت از سوی نیرو‌های دولتی مالی و نیز گروه واگنر در این کشور شدند.

دولت مالی که در سال ۲۰۲۱ و پس از یک کودتا بر روی کار آمد پیش‌تر اعلام کرده بود نیرو‌های روسی در این کشور به صورت مزدور عمل نمی‌کنند بلکه درحال آموزش نیرو‌های محلی به منظور مقابله با شورشیان و نیز تجهیز آنان با تسلیحات روسی هستند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه سال گذشته میلادی اعلام کرد دولت روسیه ارتباطی با پیمانکاران نظامی این کشور در مالی ندارند و کشور‌های آفریقایی آزاد هستند با هر پیمانکار نظامی که مایل بودند همکاری کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار