افزایش رغبت بخش خصوصی برای سرمایه گذاری درحوزه کشاورزی

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از افزایش رغبت بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این حوزه خبر داد و گفت: از حدود ۲ هزار میلیارد تومان طرحی که برای افتتاح در دهه فجر آماده است نزدیک به یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی تامین و هزینه شده است.

اکبر فتحی به مناسبت گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامیگفت: تمایل سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این حوزه، نشان از موفق بودن برنامه‌های مجموعه کشاورزی استان دارد و این تمایل روز به روز در حال افزایش است.

او با بیان اینکه ایجاد امنیت غذایی از وظایف اصلی جهاد کشاورزی است، افزود: با رویکرد جدیدی که در وزارت ایجاد شده این وظیفه به اقتدار غذایی تغییر یافته به نحوی که علاوه بر تامین نیاز‌های غذایی، برنامه ریزی برای صادرات نیز در دستور کار قرار گرفته است.
او خاطر نشان کرد: امنیت غذایی خود را در کمیت و کیفیت نشان می‌دهد با توجه به اینکه تولیدات کشاورزی استان از مرز ۶ میلیون تن گذشته پس به نوعی امنیت غذایی در استان شکل گرفته و این مجموعه وارد مقوله صادرات شده است.

رییس جهادکشاورزی آذربایجان شرقی بیان کرد: البته افزایش تولید محصولات کشاورزی در استان در حالی اتفاق افتاده که با کمبود منابع و بارندگی و همچنین بالا رفتن دمای هوا و تبخیر منابع آبی مواجه بودیم، محدودیت‌هایی نیز در حوزه دریاچه ارومیه اعمال شده و همه این موفقیت‌ها نتیجه ورود عمل و دانش روز به عرصه کشاورزی اتفاق افتاده و عملکرد در واحد سطح افزایش یافته و مبتنی بر دانش شده است.

فتحی به مقوله به‌نژادی در این عرصه نیز اشاره کرد و گفت: در این راستا، ۲۰ هزار تن بذر گندم اصلاح شده در سال زراعی گذشته بین کشاورزان توزیع شده که نسبت به ۱۰ سال قبل سه برابر شده است.

اوخاطرنشان کرد: کل نیاز بذری استان حدود ۶۰ هزار تن است و درصدد هستیم تا کل این نیاز از طریق بذر اصلاح شده تامین و در اختیار کشاورزان و گندمکاران قرار گیرد.

او به اهمیت موضوع به‌ زراعی در کشاورزی و افزایش تولید نیز اشاره کرد و گفت: در زمینه توسعه مکانیزاسیون اقدامات خوبی صورت گرفته و تراکتور، کمباین و ادوات دنباله دار در اختیار کشاورزان قرار داده شده است.

رییس جهادکشاورزی  با بیان اینکه ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در استان ۲.۸ اسب بخار در هکتار است، افزود: وضعیت استان در این عرصه بهتر از متوسط کشوری بوده و در نتیجه هدر رفت محصولات کاهش و تولید افزایش یافته است.

فتحی به اقدامات صورت گرفته در زمینه زیرساختی نیز اشاره کرد و گفت: ۶۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تحت پوشش شبکه آبیاری و حدود ۶۰ هزار هکتار تحت شبکه کم فشار رفته این درحالی است که در اجرای شبکه آبیاری، شبکه یک و ۲ از سوی وزارت نیرو و ۳ و ۴ از سوی جهاد کشاورزی اجرا می‌شود.

او به اقدامات این مجموعه در حوزه تنظیم بازار نیز اشاره کرد و گفت: با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان، به دنبال هوشمند سازی تنظیم بازار هستیم تا توازن را در زمینه عرضه و تقاضا اجرایی کنیم.

او بیان کرد: در زمینه ذخیره سازی اقلام اساسی و ضروری نیز اقدامات خوبی از سوی واحد پشتیبانی صورت گرفته و کمبودی در این زمینه نه در حال حاضر و نه برای شب عید و ماه مبارک رمضان وجود ندارد.

رییس جهادکشاورزی استان همچنین به برنامه جهاد کشاورزی برای فراهم کردن زمینه فروش محصولات کشاورزی شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: بخشی از این محصولات از سوی جهاد کشاورزی خریداری می‌شود و بخشی نیز برای خرید به دستگاه‌ها و بازار تقاضا عرضه می‌شود.

فتحی از جهش تولید در دیمزار‌ها به عنوان اولویت جهاد کشاورزی استان نام برد و گفت: بیشتر اراضی کشاورزی استان دیمی است و با عنایتی که وزیر در این زمینه به استان داشت، تمام اراضی استان تحت پوشش این طرح قرار گرفته است.

او اضافه کرد: با اجرایی شدن این طرح در استان، ۶۷۰ میلیارد تومان به نفع کشاورزان درآمدزایی جدید اتفاق افتاده که در آینده این رقم چند برابر می‌شود.
او به رفع تداخل و سنددار کردن اراضی کشاورزی و حل اختلافات با منابع طبیعی نیز اشاره کرد و گفت: در ماده ۵۴ به صراحت به این موضوع اشاره شده و این اختلافات مستند به عکس‌های هوایی دهه ۴۰، برطرف خواهد شد و ریاست این کار بر عهده جهاد کشاورزی است.

رییس جهادکشاورزی استان گفت: از سه هزار پلاک موجود در این زمینه، در ۱۱۳۰ پلاک تداخل بین کشاورز و منابع طبیعی شناسایی شده و از این تعداد ۷۷۰ مورد رفع اختلاف شده و استان از نظر صدور سند برای اراضی کشاورزی در رتبه دوم قرار دارد.

او اصلاح الگوی کشت در حوضه دریاچه ارومیه را از دیگر برنامه‌های اهمیت دار جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: در بودجه ۱۴۰۲، منابعی برای این کار در نظر گرفته شده که امیدواریم یک بار و برای همیشه، موضوع اصلاح الگوی کشت در منطقه را ببندیم و محصولات با نیاز آبی بیشتر را حذف و محصولات با نیاز آبی کم را جایگزین کنیم.

او همچنین به حمایت‌های جهاد کشاورزی از طرح‌های آبیاری اشاره کرد و گفت: حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد هزینه‌های سامانه آبیاری به صورت بلاعوض از محل کمک‌های فنی اعتباری تامین پرداخت می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار