فعالیت ۱۹۱ مرکز مجاز درمان و کاهش آسیب اعتیاد در کرمانشاه

مسئول سلامت روان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت : ۱۹۱ مرکز مجاز درمان و کاهش آسیب اعتیاد با موضوع ماده ۱۵ در سطح استان کرمانشاه فعالیت دارند.

فوزیه امیریان مسئول سلامت روان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت : ۱۹۱ مرکز مجاز درمان و کاهش آسیب اعتیاد با موضوع ماده ۱۵ شامل ۹ مرکز درمان سرپایی وابسته به مواد مخدر، دو بخش بستری، ۳۱ مرکز اقامتی میان‌مدت، یک مرکز شبانه‌روزی، شش مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری، هشت مرکز کاهش آسیب و ۱۳۴ مرکز درمان وابستگی به مواد مخدر با دارو‌های آگونیست در استان کرمانشاه فعال است.

وی افزود: بخش بستری اعتیاد بزرگسالان در مرکز آموزشی- درمانی فارابی با ۳۴ تخت فعال است و بخش بستری اعتیاد کودک و نوجوان در مرکز آموزشی- درمانی محمد کرمانشاهی با ۱۵ تخت فعال خدمات مورد نیاز را به بیماران معتاد ارائه می‌کنند.

به‌گفته مسئول سلامت روان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در کمپ‌های ترک اعتیاد سطح استان کرمانشاه حدود دو هزار و ۲۴۰ بیمار معتاد تحت پوشش قرار دارند.

وی از ارائه خدمات به ۳۰ بیمار معتاد در مرکز شبانه‌روزی درمان اعتیاد خبر داد و افزود: شش مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در سطح استان فعال است که پنج مرکز دارای مجوز از معاونت اموربهداشتی است و در آن به دو هزار و ۱۳۶ بیمار خدمات لازم ارائه می‌شود و در یک مرکز دارای مجوز از سازمان بهزیستی به ۶۳۷ بیمار ارائه خدمت خواهد شد.

امیریان خاطرنشان کرد: هشت مرکز کاهش آسیب در استان کرمانشاه فعال است که چهار مرکز با مجوز معاونت امور بهداشتی و چهار مرکز هم با مجوز سازمان بهزیستی فعالیت دارد.

وی عنوان کرد: از چهار مرکز تحت پوشش معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، سه مرکز در شهرستان کرمانشاه و یک مرکز در سنقر فعال است که حدود ۲۷۰ مورد از معتادان تحت پوشش این مراکز به‌صورت روزانه علاوه بر دریافت سایر خدمات کاهش آسیب، از توزیع شربت متادون نیز بهره‌مند می‌شوند.

امیریان گفت: مجموعا به یک هزار و ۳۱۵ بیمار معتاد در مراکز کاهش آسیب خدماتی ارائه می‌شود همچنین ده تیم سیار شامل کانکس، موبایل سنتر و پایگاه شبانه به یک هزار و ۶۰۲ بیمار آسیب‌پذیر خدمات کاهش آسیب را ارائه می‌دهند.

وی افزود: ۱۳۴ مرکز درمان وابستگی به مواد مخدر با دارو‌های آگونیست به‌عنوان مراکز درمان سوء مصرف مواد مخدر در استان کرمانشاه فعالیت دارند که ۲۱ هزار و ۸۸۱ بیمار تحت پوشش توزیع دارو‌های مجاز متادون، تنتور اپیوم، بوپرونورفین این مراکز قرار دارند.

مسئول سلامت روان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: دو مرکز درمان با دارو‌های آگونیست وابسته به امور زندان‌ها در استان کرمانشاه فعال هستند که حدود ۹۰۰ بیمار زندانی را تحت پوشش قرار داده‌اند.

امیریان خاطرنشان کرد: ۱۰ مرکز درمان با دارو‌های آگونیست دولتی و ۱۲۴ مرکز نیز خصوصی هستند که مجموعا ۱۰۰ مرکز در شهرستان کرمانشاه واقع شده است.

وی افزود: یک مرکز نگهداری ماده ۱۶ و ۱۲ مطب روانپزشکی دارای واحد آگونیست هستند.

امیریان تصریح کرد: ۱۵۰ بازدید از مراکز درمان با دارو‌های آگونیست انجام شده که به ارائه ۲۰ مورد تذکر، سه مورد کسر سهمیه و تعطیلی یک مرکز منتهی شده است.

مسئول سلامت روان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه ۹۶ درصد جمعیت تحت پوشش مراکز درمانی مرد و چهار درصد زن هستند، اذعان کرد: تعداد ۹۸۰ نفر معتاد تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند.

امیریان اذعان کرد: انواع درمان‌های دارویی اختلالات مصرف مواد مخدر را شامل سم‌زدایی و درمان‌های نگهدارنده اعم از آگونیست و آنتاگونیست دانست.

وی عنوان کرد: انواع درمان‌های غیر دارویی شامل پرهیز مدار، NA کنگره ۶۰ و مداخلات روانشناختی و مددکاری می‌شود .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.