گازرسانی در گیلان؛ معجزه‌ای که بعد از انقلاب رخ داد

گازرسانی در گیلان، آسایشی است که پس از انقلاب نصیب مردم این خطه شده است.

با توجه به نقش مؤثر انرژی در توسعه و رفاه اقتصادی و افزایش مصرف آن به موازات رشد و توسعه کشور‌ها و توجه به محدود بودن منابع به ویژه گاز طبیعی و به منظور پیشگیری از مواجه شدن با بحران در آینده، لزوم مدیریت صحیح تولید و مصرف گاز طبیعی به عنوان تمیزترین سوخت فسیلی که آثار منفی زیست محیطی کمتری دارد، بسیار ضروری است.

افزایش مصرف انرژِی موجب خسران اقتصادی و خدشه به محیط زیست می‌شود و به نوعی عصیان علیه طبیعت است لذا باید نقشه راه موثری تبیین و در پرتو آن راهبرد مصرف را اجرایی کرد؛ بر اساس آمار‌های موجود، بخش اعظم مصرف گاز تولیدی کشور مربوط به مصرف گاز بخش خانگی است که این مولفه در روز‌های سرد سال افزایش می‌یابد.

سیر گازرسانی در گیلان از فرود تا فراز

مدیرعامل شرکت گاز گیلان اعلام کرد: امروز یک میلیون و ۲۰۰ هزار مشترک گاز طبیعی در استان وجود دارد حال آنکه قبل از انقلاب هیچ شهر و روستای استان از گاز برخوردار نبود.

عیسی جمال نیکویی بیان کرد:امروز تعداد خانوار شهری که از گاز طبیعی استفاده می‌کنند ۵۳۷ هزار ۳۷۰ و روستائیان برخوردار از آن هم ۲۰۳ هزار و ۸۵۱ خانوار است.
وی با بیان اینکه ۵۱ شهر استان باستثنای ماسوله که بدلیل بافت تاریخی آن اجازه گازرسانی نداشتیم از موهبت گاز برخوردار هستند، گفت: همچنین ۲ هزار و ۱۱۷ روستای گیلان نیز گاز رسانی شده است.
وی درصد برخورداری شهر ۹۹/۹۷ و درصد برخورداری روستایی ۹۶/۷۹ عنوان کرد.

به دریا رفته می‌داند مصیبت‌های طوفان را؛ گازکشی از زجر زندگی کاست

شاید در دسترس بودن گاز برای نسل نو، موهبتی عادی جلوه کند، اما قدر این گازکشی در دور افتاده‌ترین روستا‌ها را بانویی می‌داند که سالیان سال زجر حمل کپسول گاز را بر دوش کشیده و یا بانوی کهنسالی که چشمانش از دود زغال و چراغ‌های نفت سوز کم سو شده است بطوریکه کلثوم تاواتا بانوی کهنسالی است که گاز را معجزه می‌داند و دقیقا تاریخ گاز کشی به روستایشان "کینچاه" در آستانه اشرفیه را به خاطر دارد و در برابر نوه نوجوانش که به گفته هایش برای اینکه می‌گوید" گاز نعمت است " می‌خندد، گفت: به دریا رفته می‌داند مصیبت‌های دریا را؛ شما از سختی‌های من و پدربزرگت و شرایط دشوار کار در زمین‌های کشاورزی و بزرگ کردن پدر و عمو‌ها و عمه هایت خبر نداری.

این مادربزرگ ۸۶ساله گیلانی می‌گوید: اگرچه هم من و هم شوهر ۹۰ ساله ام به سخت زندگی کردن عادت کرده بودیم، اما سال ۹۳ که گاز به روستایمان آمد قدری از دشواری همه روزگارمان کم شد.

حسن شیردل نیز یکی از روستائیان شفت واقع در غرب گیلان است که گازکشی در روستایشان را نعمت بزرگ می‌خواند و می‌گوید: شاید قبلا زندگی اینقدر دشوار نبود و مشقت در پی گاز و نفت بودن خیلی به چشم نمی‌آمد، اما نعمت گاز کشی در زمانه امروز که همه چیز با سرعت و پرشتاب به پیش می‌رود غنیمتی است که نصیب ما شده است و گاز عین برق بخشی از دشواری زندگی را برداشته و قدری از مشکلاتمان کاسته است.

تاکید بر مصرف بهینه انرژی

هشدار بحران انرژی دیر زمانی است که در چشم‌انداز زمستانی، دلواپسی جهانی بوجود آورده بطوری که کشور نیز از این دلواپسی و بحران در امان نمانده است؛ گیلان نیز همه ساله بدلیل تنوع اقلیم در گذران روز‌های داغ و سرد شرایط سختی را طی می‌کند، اما امسال در تجربه‌ای موفق و با تلاش و تعامل مردم، تابستان داغ بدون خاموشی و بحران سپری شد و اینک نه تنها برای گذر از فصل سرد بلکه بعنوان نهادینه ساختن یک فرهنگ بر مصرف بهینه انرژی تاکید می‌شود.

به گفته مدیر عامل شرکت گاز گیلان، این شرکت در تلاش است تا ۳۴ روستای صعب العبور و کوهستانی دیگر را به شبکه گاز متصل نماید.
جمال نیکویی درخصوص مقاوم سازی و پایداری شبکه‌های گاز برای مواجهه مناسب با فصل سرما بیان کرد: این شرکت هر ساله در فصل گرم سال بر اساس برنامه ریزی، همه ایستگاه‌ها و تاسیسات گاز را مورد تعمیرات اساسی قرار می‌دهد تا احتمال افت فشار گاز در فصل سرما به حداقل برسد.
مدیرعامل شرکت گاز استان افزود: علاوه بر تعمیرات مستمر این شرکت با اتصال خطوط تغذیه و توزیع شهر‌ها به یکدیگر (رینگ کردن) موجب افزایش ضریب پایداری جریان گاز در استان شده است.

نیکویی با بیان اهمیت استانداردسازی منازل برای نگهداشت گرما و جلوگیری از هدررفت انرژی گفت: رعایت کردن مبحث ۱۹ مجموعه مقررات ملی ساختمان توسط سازندگان می‌تواند تا حد بسیاری سبب کاهش مصرف گاز شود.

وی با اشاره به ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور اظهار داشت: شرکت گاز برای مقابله با این مشکل برنامه‌های مختلفی همچون جایگزینی بخاری‌های فرسوده با بخاری‌های جدید با راندمان بالا، استفاده از کنتور‌های هوشمند و اصلاح و بهینه سازی رایگان موتورخانه‌های واحد‌های مسکونی و تجاری را در دستور کار خود دارد.

جمال نیکویی با تاکید بر سرویس دوره‌ای وسایل گازسوز از همه مشترکین و مصرف کنندگان گاز طبیعی درخواست کرد تا به صورت مستمر سلامت دستگاه‌های گازسوز، شیر و شیلنگ گاز و مجرای دودکش را مورد بررسی قرار دهند.

مصرف بهینه، بن مایه سبک زندگی

منطقه هشت انتقال گاز که در تبریز مستقر است از مناطق دهگانه شرکت انتقال گاز ایران است که با سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر خط انتقال و ۹ واحد تاسیسات تقویت فشار، گاز تحویلی از مبادی تولید را به استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و بخشی از استان‌های زنجان، کردستان، گیلان و پایانه صادراتی انتقال می‌دهد لذا استاندار گیلان از مردم خواست همانطور که نجیبانه در تابستان همراهی کردند و مصرف برق مدیریت شد اینک در فصل سرد از سوی شعله‌های گاز بکاهند تا چرخه صنعت و خانوار از مدار خارج نشود.

اسدالله عباسی ضمن قدردانی از مردم در همراهی و صرفه جویی، مصرف بهینه را بن مایه سبک زندگی دانست و از مردم خواست، چون همیشه در بهینه سازی مصرف انرژی سرآمد باشند.

وی درقرارگاه جهادی برق وگاز ضمن قدردانی از همکاری مردم در صرفه جویی مصرف گاز افزود: توانستیم از طریق قرارگاه جهادی مدیریت هوشمندانه‌ای داشته باشیم تا خانواده‌ها دچار مشکل نشوند.

عباسی افزود: خوشبختانه صرفه جویی در استان گیلان منجر به آن شد که استان‌های همجوار نیز در خصوص گاز کمتر دچار مشکل شوند.

استاندار گیلان ضمن تاکید بر نهادینه ساختن فرهنگ مصرف بهینه انرژی تاکید کرد: مصرف برق وگاز باید همزمان و با برنامه ریزی مدیریت شود و صرفه جویی هوشمندانه تا هر زمان لازم باشد، انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: گیلان در مدیریت انرژی‌های برق و آب موفق عمل کرده و امیدواریم زمستان را با مدیریت صحیح و مصرف بهینه گاز به پایان برسانیم.

تاکید برصرفه جویی بدلیل نیاز مبرم نیروگاه‌های حرارتی به گاز

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای گیلان نیز با اعلام اینکه نیروگاه‌های حرارتی برای تولید برق، نیاز مبرمی به انرژی گاز دارند از مردم استان خواست با استفاده بهینه از انرژی‌های گاز و برق از ایجاد چالش در تامین این ۲ انرژی ارزشمند جلوگیری کنند.

بهمن داراب زاده گفت: بسیاری از نیروگاه‌های حرارتی کشور گازسوز بوده و در صورتی که در تامین سوخت گاز نیروگاه مشکلی پیش آید، بطور حتم در تامین برق هم مشکل خواهیم داشت.

وی افزود: در فصل سرما زمانی که با مصرف بالای گاز توسط مشترکان خانگی مواجه می‌شویم به علت ارتباط تنگاتنگی که بین این ۲ انرژی وجود دارد در تامین گاز نیروگاه‌ها و صنایع خلل وارد می‌شود و می‌تواند چالش‌هایی را در تامین برق به وجود آورد.

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای گیلان گفت: با مصرف بهینه تواَمان گاز و برق می‌توان این مشکل را حل کرد تا انرژی‌های برق و گاز به اندازه کافی در اختیار همه مشترکان قرار گیرد.

داراب زاده افزود: با توجه به برودت هوا و افزایش مصرف گاز و برق از هم استانی‌ها درخواست می‌کنیم با رعایت چند نکته ساده مانند تنظیم دمای وسایل گرمایشی منزل بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد، عایق بندی درب و پنجره‌های منازل خود و پوشیدن لباس گرم، خاموش کردن لامپ‌های اضافی، استفاده از نور طبیعی در روز، استفاده درست و هوشمندانه از وسایل برقی پرمصرف، انرژی کمتری مصرف کرده و به تامین برق و گاز پایدار کمک کنند.

پس از تعطیلی یکم دی ماه ۱۴۰۱به سبب صرفه جویی در مصرف گاز، تمامی ادارات، نهادها، سازمان‌ها و بانک‌های گیلان به پیشنهاد قرارگاه مدیریت جهادی گاز استان و براساس دستور استاندار روز پنجشنبه ۲۲ دی‌ماه تعطیل شد و این محدودیت‌ها تا پنجشنبه ۲۹ دیماه در صورت‌های مختلف ادامه یافت، اما از یکم بهمن ماه محدودیت‌ها برداشته شد و فعالیت‌ها طبق روال، اما با تاکید بر صرفه جویی ادامه یافت. اینک نیز که پس از چندین روز آفتابی بارش برف برای گیلان پیش بینی شده است بیش از همیشه صرفه جویی در مصرف گاز مورد تاکید است.

منبع ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.