محوطه باستانی بیت مشحوت در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شوش گفت: محوطه باستانی بیت مشحوت یا مشهود شهرستان کرخه در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید.

علی بویری رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان شوش گفت: محوطه باستانی بیت مشحوت یا مشهود شهرستان تازه تاسیس کرخه و در حاشیه جنوبی بستر سیلابی رودخانه شاوور که از شمال این محوطه تاریخی میگذرد قرار گرفته است.

او می گوید: بررسی تصاویر قدیم و جدید نشان می‌دهد که شهر تاریخی بیت مشهود با مساحتی در حدود ۱۶۰هکتار دارای دو باروی خشتی در پیرامون خود بوده است.

رئیس میراث فرهنگی شوش گفت: با بررسی پراکندگی آثار سطحی همچون تکه‌های سفالی، بقایای معماری این محوطه گسترده، بقایای یک شهر دوره اسلامی مربوط به قرون ۳ تا ۴ هجری (۹ و ۱۰ میلادی) قابل تاریخ گذاری خواهد بود.

به گفته او بقایای سازه‌های معماری از جمله بخش‌هایی از کف سازی‌های آجرفرش و رد دیوار‌های آجری با اندود گچ بر روی سطح این محوطه دیده می‌شود.

بویری می‌گوید: وجود چنین محوطه‌های شهری از دوران نخستین اسلامی برای مطالعات تاریخی و باستان شناختی و حتی معماری و شهرسازی بسیار ارزشمند است.

به گفته این مقام مسئول شناخت توپوگرافیک روند شهرسازی از دوره ساسانی به اسلامی با پژوهش‌های آتی در چنین محوطه‌ای امکان پذیر خواهد بود و همچنین انجام مستند نگاری دقیق، مطالعات و پژوهش‌های باستان شناختی از جمله مهمترین برنامه‌های اجرایی میراث فرهنگی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان شوش گفت: محوطه بیت مشحوت به شماره ۳۳۸۱۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و مراتب طی ابلاغ رسمی از سوی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استانداری خوزستان و دیگر مراجع ذیربط ارسال شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.