بهره برداری از پایگاه اطفای حریق در بهشت پرندگان + تصاویر

پایگاه اطفای حریق در پناهگاه حیات وحش میانکاله بهره برداری شد.

ایرج حشمتی معاون محیط زیستی انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در آیین افتتاح پایگاه اطفای حریق تالاب بین المللی میانکاله اصلی‌ترین مشکل درحوزه محیط زیست را دانش کم برشمرد و گفت: استان مازندران۴۲۰کیلومتر نوار ساحلی، بیش از یک میلیون هکتار جنگل هیرکانی، و۲۲درصد مناطق حفاظت شده کشور را به خود اختصاص داده است.

او با بیان اینکه استان مازندران با وجود مساحت جغرافیایی اندک نسبت به دیگر استان‌ها مناطق تحت حفاظت شده آن از سطح میانگین کشور بیشتر است، افزود: مازندران دارای اقلیم جلگه‌ای، کوهستانی و جنگلی غنی است و زیست مرز‌ها بیشترین تنوع زیستی را به خود اختصاص داده است.

معاون محیط زیستی انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ارزش گذاری محیط زیستی سطوحی دارد و بخشی از آن منفعت طلبانه است و فعالیت‌های ناشی از توسعه پایدار در اکوسیستم‌های منطقه‌ای و بین المللی اثرگذار هستند و ما شاهد گردوغبار هستیم که منشا آن کشور‌های خارجی هستند که با مذاکره با آنان باید اقداماتی در جهت مهار کانون گردوغبار‌ها صورت گیرد.

حشمتی با اشاره به گردشگر پذیربودن استان مازندان در خصوص پیامد‌های ناشی از فعالیت توسعه ناپایدار در این استان، افزود: سرانه میزان زباله در استان هزار گرم است درحالی که این سرانه در کشور ۶۰۰ گرم است و استان مازندران حدود۶درصدزباله کشور را تشکیل می‌دهد.

او افزود: ۴۶ درصد کشور زیر پوشش تصفیه فاضلاب قرار دارد و این میزان در مازندران ۱۳ درصد است و روزانه سه هزار تن زباله از ۵۵ هزار تن زباله کشور مربوط به مازندران است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه برنامه‌ای برای دفن پسماند در استان مازندران وجود ندارد، گفت: در استان مازندران روزانه۱۲۰۰مترمکعب شیرابه تولید می‌شود و هر مترمکعب زباله حجم زیادی از اکوسیستم را نابود می‌کند.

حشمتی با انتقاد از نبود بازچرخانی آب در استان مازندران اظهارکرد: تلاش می‌کنیم سد‌هایی را اضافه کنیم که هکتار‌های زیادی از جنگل‌های هیرکانی را زیر آب می‌برد و در نهایت مشکل آب استان حل نمی‌شود.

او در ادامه با بیان اینکه شرایط اقلیمی کشور به گونه‌ای است که ما با کمبود بارش مواجه هستیم، افزود:مساحت تالاب میانکاله ۶۸هزارهکتار است و ارزش خدماتی اکوسیستم‌های تالابی در جهان طبق محاسبات سازمان ملل بسیار بالا است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست مهاجرت پرنده امید به تالاب مازندران را از ظرفیت‌های گردشگری دراین استان برشمرد و گفت: برای گردشگری سیاستگذاران باید زیرساخت‌های لازم را فراهم نمایند تا سبب افزایش درآمد شوند و برای توسعه پایدار باید کارخانه ایجاد شود، اما مشروط به اینکه استان متضرر نشود و ورود گردشگر در تعطیلات نوروزی به استان مازندران به دلیل عدم مدیریت پسماند یک نوع تهدید به شمار می‌رود.

حشمتی افزود:ما باید نگاهمان را نسبت به منابع ارتقاء دهیم و زمانی دچار بحران می‌شویم که نیاز‌های پیش بینی نشده برای یک اهداف مشخص مهیا نکرده ایم و یا بهره وری بیش از اندازه انجام داده و نمی‌توانیم بحران را مدیریت کنیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست پایگاه اطفای حریق را راهکاری برای ارتقای تعامل و ارتباط با محیط زیست برشمرد وگفت: از آموزش و فرهنگ سازی در حوزه مسائل زیست محیطی غفلت نموده و در فرهنگ سازی اگر گردشگری مسئولانه را تعریف نمائیم بسیاری از مسائل در حوزه محیط زیست حل می‌شود.
بهره برداری از پایگاه اطفای حریق در بهشت پرندگان + تصاویر
بهره برداری از پایگاه اطفای حریق در بهشت پرندگان + تصاویر
بهره برداری از پایگاه اطفای حریق در بهشت پرندگان + تصاویر
او تمام تخریبات محیط زیست را ناشی از اقدامات بشر دانست و افزود: توسعه پایدار برای محقق شدن شروطی دارد که علاوه بر منافع اقتصادی، نباید موجب تخریب محیط زیست و برهم زدن نظم اجتماعی شود و حقوق نسل‌های آینده را باید حفظ کند و این نشان می‌دهد عقب افتادگی در حوزه توسعه وجود دارد که باید کنترل شود.

خشک شدن ۳۰ درصد از سطح تالاب میانکاله
عطااله کاویان در مراسم افتتاح پایگاه اطفای حریق میانکاله با اشاره به اینکه آسیب پذیری محیط زیست نسبت به گذشته بیشتر شده است، افزود: تالاب میانکاله در صورت نبود آب ارزش و کارکرد تالابی خود را از دست می‌دهد و تاکنون ۳۰ درصد از سطح تالاب به میزان ۱۵ هزار هکتار پهنه آبی خشک شده است.

کاویان اضافه کرد: با توجه به شرایط طبیعی و توپوگرافی تالاب، با کم شدن جریانات ورودی آب به تالاب شاهد خشک شدن تالاب در محدوده غربی هستیم و مناطق عمیق قسمت شرقی - خلیج گرگان واقع شده و عوامل انسانی و فعالیت‌های توسعه‌ای بیشتر فعالیت کشاورزی اثرگذار بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: برای بهره بردن از منافع اقتصادی از اراضی که در این محدوده وجود دارد باید به گونه‌ای باشد که از منابع آبی کمتری استفاده شود و تمام پروژه‌ها نیاز به ارزیابی زیست محیطی دارند.

وی در ادامه گفت: پروژه‌های توسعه‌ای در حاشیه میانکاله از جنبه‌های مختلف نظیر آب، فاضلاب و پساب بررسی می‌شود و در خصوص پتروشیمی میانکاله سازمان درباره این پروژه به جمع بندی خواهد رسید.

کاویان اضافه کرد: ارزیابی پروژه مس نیز در دست اقدام است و ارزیابی زیست محیطی این پروژه در استان انجام گرفته است و تا زمانی که مسائل مربوط به اراضی و وسعت آن مشخص نشود، نمی‌توان درباره آن اظهار نظر کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه کم شدن آب دریا و پس روی آب مسئله مهمی است، گفت: ورودی آب شیرین به تالاب از طریق رودخانه قره سو استان گلستان تأمین می‌شود که به دلیل احداث سد، حق آبه لازم به داخل تالاب ورود پیدا نمی‌کند.

وی گفت: توسعه صنعت کشاورزی و شیلات در این منطقه سبب شده روند مجموعه آب به داخل تالاب کاهش پیدا کند و مطالعاتی برای پمپاژ آب دریای به تالاب صورت گرفته و آب شور به تنهایی کافی نیست و در کنار آن باید آب شیرین نیز تأمین شود.

کاویان اضافه کرد: در حوزه مدیریت میانکاله با عوامل متعدد طبیعی و انسانی مواجه هستیم که مدیریت این مجموعه را دشوار می‌کند و آینده‌ای که برای میانکاله متصور هستیم خارج از اختیارات ما است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به لایروبی سه کانال اصلی در محدوده تالاب میانکاله، گفت:لایروبی کانال در منطقه آشوراده در استان گلستان اولین پروژه‌ای که درحال اقدام است و حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تبادلات آبی در همان منطقه را تسهیل می‌کند.

کاویان با اشاره به احداث پایگاه اطفای حریق از اعتبارات سفر ریاست جمهوری گفت: با توجه به موقعیت منطقه و آتش سوزی‌های گسترده که در این منطقه رخ داد، ضرورت داشت، امکانات لازم برای اطفای حریق فراهم نمائیم.

یک دستگاه لودر، سه دستگاه تراکتور، امکانات اطفای حریق، پمپ‌ها و تانکر‌های حمل آب، دستگاه تالاب رو و دو دستگاه هلی شات از جمله تجهیزات تأمین شده برای این پایگاه است.

بهره برداری از پایگاه اطفای حریق در بهشت پرندگان + تصاویر
بهره برداری از پایگاه اطفای حریق در بهشت پرندگان + تصاویر
بهره برداری از پایگاه اطفای حریق در بهشت پرندگان + تصاویر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.