رئیس‌جمهور در مراسم چهلمین جایزه کتاب سال:

کتاب همیشه باید به عنوان نماد انتقال فرهنگ در نظر گرفته شود

رئیس جمهور گفت: ارزش کتاب هم بر هیچ‌کس پوشیده نیست و به انتقال فرهنگ، آداب و رسوم و علم و دانش منجر می‌شود.

آیین اختتامیه چهلمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران عصر امروز با حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در تالار وحدت آغاز شد.

سیدابراهیم رئیسی طی سخنانی در مراسم پایانی این اختتامیه با بیان اینکه رویداد اعطای جایزه کتاب در جمهوری اسلامی ایران رویدادی است که علاوه بر تجلیل و تکریم از مولفان و مصنفان زمینه آشنایی با چهره‌هایی از استادان و محققان را فراهم می‌کند، اظهار کرد: ارتباط با این افراد و آثارشان می‌تواند برای جوامع بسیار اثر بخش باشد. ارزش کتاب هم بر هیچ‌کس پوشیده نیست و به انتقال فرهنگ، آداب و رسوم و علم و دانش منجر می‌شود.

وی افزود: هر مسطوری مورد سوگند ذات پروردگار نیست و این قلم است که می‌تواند موضوع آن هدایت انسان و گره‌گشایی از کار او و جهتی برای راهنمایی او باشد، و مورد سوگند خداوند است.

رئیسی ادامه داد: اگر این کتاب سخن لغو باشد و در عمل صالح انسان موثر نباشد و پاسخگوی نیاز‌های او نباشد، کتاب مفیدی نیست.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه روشنفکران کسانی هستند که بدانند قبل از اینکه دیگران بدانند، اظهار کرد: آنان در جایگاه دیدبانی باید جامعه را رصد کنند و جامعه را خبر کنند و به موقع اعلام نظر می‌کند و از داشته‌های جامعه صیانت می‌کند و پشتیبان علم و فرهنگ جامعه در برابر هجوم بی‌رحمانه به فرهنگ جوامع باشند.

وی تأکید کرد: کسانی می‌خواهند تشخیص و فرهنگ خود را با نگاه سلطه‌گری و استبدادی و بی‌توجه به داشته‌های فرهنگی دیگر جوامع به آن‌ها تحمیل کنند. جامعه ما از مدنیتی برخوردار است که محمدی و رضوی است.

رئیسی یادآور شد: ایران اسلامی نامش با یک تمدن کهن همراه است و فرهیختگان بسیار دارد و در شعر و هنر و معماری و فرهنگ دارای ریشه است. بدون توجه به این فرهنگ می‌خواهند آنچه خود می‌فهمند را تحمیل کنند و باید از این داشته‌های فرهنگی همین نویسندگان و اصحاب قلم محافظت کنند و یک راه آن همین نشر کتاب است.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه مهاجمان در طول تاریخ یکی از نقاطی که مورد هجوم قرار می‌دادند کتابخانه‌ها بوده، گفت: آنان آثار تمدن و فرهنگ آن جامعه را مورد هجوم قرار می‌دادند. کتاب باید همیشه به عنوان نماد انتقال فرهنگ در نظر گرفته شود.

وی افزود: ما در دولت در کنار توجه محوری به اقتصاد کشور به فرهنگ هم توجه بسیاری داریم و به این امر حساس هستیم. همین رویداد نشانگر توجه به فرهنگ و جایگاه آن است. اگر کتاب نبود چطور می‌شد با بزرگان تاریخ از فیلسوف، حکیم و شیمیدان و دانشمند و فقیه آشنا شد؟

رئیسی ادامه داد: کتاب جلوه شناخت بزرگان است و جاودانگی اندیشه و اندیشه‌ورزی را موجب می‌شود. در سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی هم شاهدیم که رهبری انقلاب هم پیش از انقلاب از نویسندگان بودند و هم بعد از انقلاب از بهترین مشوقان نویسندگان، شاعران و مولفان بودند و هستند.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم باید بر حمایت از کتاب و نشر و اهل فرهنگ تاکید داشته باشد، تصریح کرد: اصل بر این است که این حمایت از نویسندگان و اهل فرهنگ همیشگی باشد و این رویداد در واقع نمادی از این حمایت محسوب می‌شود، اما نباید به همین رویداد محدود شویم.

در این آیین که با حضور فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی برگزار شده است، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونان این وزارتخانه و همچنین شخصیت‌های ادبی و فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز حضور دارند.

جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با هدف شناسایی و معرفی کتاب‌های برتر، کمک به اعتلای سطح دانش و فرهنگ مکتوب جامعه اسلامی، حفظ استقلال و هویت فرهنگی و حمایت و تشویق پدیدآورندگان متعهد و متخصص همه ساله برگزار می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار