کاهش ۴۰ درصدی درآمدهای نفتی روسیه به دلیل تحریم‌های غرب

پس از تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه، درآمد‌های صادرات نفت خام این کشور کاهش یافته است.

از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲، کشور‌های غربی اقدام به اعمال تحریم‌های سنگین علیه روسیه به ویژه در حوزه انرژی این کشور کردند. این تحریم‌ها با هدف کاستن از درآمد‌های مسکو به منظور جلوگیری از تامین مالی این کشور در جنگ اوکراین انجام شد.

اکنون کارشناسان مدعی هستند این تحریم‌ها درآمد‌های روسیه را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، برآورد‌ها نشان می‌دهد میزان درآمد‌های روسیه پس از تحریم‌های غرب ۴۰ درصد کاهش یافته است. همچنین مسکو مجبور شده است بخش قابل توجهی از نفت خام صادراتی خود را به سمت پالایشگاه‌ها هدایت کند.

تحریم‌های روسیه گرچه باعث افزایش بهای سوخت در کشور‌های غربی شد، اما این تحریم‌ها برندگانی نیز داشته است. بیش از ۲۰ منبع تجاری و بانکی اعلام کردند چین، هند، یونان و امارات بیشترین سود را از تحریم‌های غرب علیه روسیه برده و از سوخت ارزان قیمت این کشور بهره‌مند شدند.

در حقیقت هیچ کدام از این کشور‌ها تحریم‌های غرب علیه روسیه را نقض نکرده اند. گروه هفت به سرکردگی آمریکا و کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در اقدامی مشترک اقدام به تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه کردند. بر اساس این تحریم، هر بشکه نفت روسیه باید کمتر از ۶۰ دلار داد و ستد می‌شد که کشور‌های وارد کننده این سقف قیمتی را رعایت کردند.

گرچه برآورد‌ها حاکی از آن است که میزان درآمد‌های نفتی روسیه کاهش یافته، اما مسکو همچنان سطح عرضه نفت خام خود به بازار را حفظ کرده است. وزیر دارایی روسیه اعلام کرده است پس از تعیین سقف قیمت از سوی کشور‌های عضو گروه ۷ در ماه ژانویه، میزان درآمد این کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد کاهش را تجربه کرده است.

با این حال، روسیه اعلام کرده است صادرات نفت این کشور تابع قوانینی نخواهد بود که کشور‌های غربی تعیین می‌کنند. مسکو تهدید کرده است به کشور‌هایی که سقف تعیین شده را رعایت کنند، نفت نخواهد فروخت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار