روسیه: درخواست آمریکا برای بازرسی از اماکن هسته‌ای بدبینانه است

مسکو درخواست واشنگتن برای بازرسی از اماکن هسته‌ای تحت معاهده استارت جدید را بدبینانه خواند.

وزارت خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) اعلام کرد با توجه به حمایت‌های واشنگتن از اوکراین در جنگ، درخواست‌های آمریکا برای از سرگیری بازرسی‌ها بر اساس معاهده کنترل تسلیحات هسته‌ای موسوم به استارت جدید "بدبینانه" است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه روسیه همچنین نسبت به اقدامات آمریکا علیه مسکو که باعث ایجاد خطر واقعی درگیری مستقیم نظامی میان دو قدرت هسته‌ای می‌شود، هشدار داد.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: درخواست‌های آمریکا برای از سرگیری بازرسی‌ها از اماکن روسیه به طور آشکار بدبینانه است. این در حالی است که ما شاهد تلاش واشنگتن برای شکست استراتژیک روسیه در جنگ اوکراین هستیم.

روسیه تاکید دارد: مسکو بار دیگر تعهد خود را بر پایبندی به معاهده استارت جدید اعلام داشته و آن را یکی از مهمترین ابزار‌ها برای حفظ امنیت بین المللی و ثبات جهانی می‌داند.

معاهده استارت جدید شمار تسلیحات استراتژیک آمریکا و روسیه را محدود می‌کرد. همچنین این معاهده استقرار موشک‌های هسته‌ای دریا پایه و زمین پایه را تعیین کرده بود. معاهده استارت جدید در سال ۲۰۱۱ اجرایی و در سال ۲۰۲۱ به مدت ۵ سال دیگر تمدید شد.

آمریکا و روسیه گفتگو‌ها برای از سرگیری بازرسی‌ها از اماکن هسته‌ای خود را بر اساس برنامه از پیش تعیین شده قرار بود از ماه نوامبر سال میلادی گذشته از سرگیرند، اما این مذاکرات در لحظات پایانی لغو شد. حمایت واشنگتن از اوکراین در جنگ با روسیه یکی از دلایل بدبینی مسکو به این کشور است.

با این حال، هفته گذشته مسکو اعلام کرد علی رغم اقدامات مخرب واشنگتن، به دنبال حفظ معاهده استارت جدید است، معاهده‌ای که آخرین توافق هسته‌ای میان دو کشور بزرگ دارنده کلاهک‌های هسته‌ای در جهان محسوب می‌شود.

گفتنی است روسیه و آمریکا روی هم رفته ۹۰ درصد کلاهک‌های هسته‌ای جهان را در اختیار دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۱۱:۴۷ ۲۰ بهمن ۱۴۰۱
امریکا در حال تلاش برای شکست دادن روسیه در حین جنگ است چطور روسیه می پذیرد که امریکا بر تاسیسات هسته ای او نظارت داشته باشد؟ پس آژانس چه کاره است؟
آخرین اخبار